کد خبر : 297122
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
-

سفر به سرزمین آب‌های نیلگون خلیج فارس؛ از تفریح در اعماق دریا تا بازدید ویژه از زیباترین جزایر کشور

سفر به سرزمین آب‌های نیلگون خلیج فارس؛ از تفریح در اعماق دریا تا بازدید ویژه از زیباترین جزایر کشور

جنوبی ترین نقطه ایران با آن همه نقاط بکر و زیبا، وجود ساحل و دریا، مقصد هر ساله گردشگران زیادی در ایام نوروز است.

به گزارش عصرقائم،استان هرمزگان را می توانیم یکی از نقاط منحصربه‌فرد ایران بنامیم، چرا که جاذبه های متفاوت گردشگری را در دل خود جای داده است.
برخورداری از سه جزیره مهمی همچون کیش، قشم و هرمز و از سویی وجود شهرهای ساحلی در امتداد خلیج فارس بر جاذبه های گردشگری این استان افزوده است.
جزیره قشم
جزیره قشم بزرگترین جزیره کشور است، اگر بخواهیم راحت‌تر بگوییم، شاید برایتان جالب باشد که بدانید مساحت قشم ۱۰ برابر بیشتر از کیش است. بنابراین در قشم فضاهای وسیع و دشت‌های پهناور را زیاد می‌بینید. همین وسعت زیاد باعث شده که فاصله مناطق دیدنی قشم از هم زیاد باشد.
دره ستارگان

دره ستارگان از پدیده‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی به حساب می‌آید که در فهرست عجایب هفت‌گانه قشم قرار دارد و با قدمتی بیش از دو میلیون سال، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این دره که تعداد نمونه‌های مشابه آن در دنیا زیاد نیست، یکی از جاذبه‌های اسرارآمیز و جالبی است که شامل مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های عظیم و دیواره‌های بلند می‌شود. این پدیده طبیعی در اثر فرسایش ناشی از رگبارهای فصلی، آب‌های سطحی و تندبادها شکل گرفته‌ است و لایه و حفره‌های متعددی در درون هر ستون این دره وجود دارد که هوا به‌راحتی به درون آن‌ها نفوذ می‌کند. همین ویژگى‌های دره ستارگان باعث شده است که این دره به‌عنوان بخشى از ژئوپارک قشم در میراث یونسکو ثبت شود. جالب است بدانید که ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک خاورمیانه به شمار می‌رود.

زیبایی بی‌بدیل دره ستارگان باعث شده است که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استان هرمزگان به شمار آید و گردشگران زیادی در طول سال از آن دیدن کنند.
جزایر ناز
جزایر ناز در نزدیکی سواحل شرقی جزیره قشم قرار گرفته ‌است و از ساحل در حدود یک کیلومتر فاصله دارند. مساحت جزایر ناز قشم در حدود سه هکتار است و دیواره ‌های صخره‌ای به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر اطراف آن را فرا گرفته‌است.
جالب اینکه جزایر فاقد ساحل شنی است. این جزایر کاملاً مسطح بوده و با جزر آب، برای مدت کوتاهی باریکه ‌ای از خشکی این جزایر را به جزیره قشم وصل می‌کند.

بهتر است بدانید که جزایر ناز قشم متشکل از دو جزیره‌ کوچک صخره‌ای است که در ساحل جنوبی جزیره قشم و ۲۲ کیلومتری شهر قشم در استان هرمزگان قرار گرفته‌است. جالب است بدانید که جزایر ناز جزو ژئوپارک جهانی قشم و یکی از عجایب هفتگانه این جزیره به شمار می روند. به گفته بسیاری از کارشناسان این منطقه در گذشته محلی برای استراحت ماهی گیران بوده است. امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌ های مهم گردشگری قشم شناخته می‌شود.
از جمله تفریحاتی که در این جزایر شگفت انگیز می توان انجام داد، پیاده‌ روی در آب دریا: با قدم گذاشتن بر روی شن های نرم و خیس در آبی که عمق آن تا مچ پایتان می رسد احساس آرامش فوق العاده ای برایتان به ارمغان می آید.

آفرود سواری در جزایر ناز: رانندگی با کرایه جدیدترین خودرو های اسپورت، لوکس یا شاسی بلند و لذت رانندگی در این جزایر را تجربه خواهید کرد.کرایه اسب و شتر و عکاسی وقتی که بر کوهان شتر نشسته اید خیلی هیجان انگیز است. همچنین امکانات تفریحات جالب دیگری همچون پاراگلایدر، جت اسکی، قایق سواری، بادسواری و چتر بازی نیز در جزایر ناز قشم وجود دارد.
جنگل حرا قشم
یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی نه تنها قشم بلکه ایران، جنگل حرا است. از آنجایی که جنگل حرا از پرطرفدارترین دیدنیهای قشم است، حتما در سفرتان به این جنگل ها هم سری بزنید. درختان جنگل های حرا در آب‌های شور دریا رشد کرده‌اند. ریشه‌های در هم تنیده درختان جنگل حرا به شوری آب مقاوم هستند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند.

وقتی که آب دریا بالا است، درختهای جنگل حرا زیر آب می‌روند و زمانی که آب دریا پایین است، درختان از زیر آب سرشان را بیرون می‌آورند. اگر به تماشای پرندگان علاقمندید، این فرصت را از دست ندهید. جنگل بیرون آمده از آب، محل رفت و آمد انواع پرندگان است. پرندگانی نظیر حواصیل، فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهیخوار و… را در این محل فراوان می‌بینید.
برای گردش در جنگل حرا زمانی که آب دریا بالاست، باید سوار قایق شوید. می‌توانید قایق را با افراد دیگر کرایه کنید تا هزینه بین شما تقسیم شود. اما  اگر دلتان می‌خواهد زمان زیادی را به تماشای جنگل و پرندگان و البته عکاسی از آنها اختصاص دهید، بهتر است یک قایق دربست کرایه کنید.
غار خربس
در ۱۵ کیلومتری شهر قشم، در مسیر راهی که به منطقه باستانی خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهی می شود، یک رشته کوه طولانی وجود دارد که در دل آن معماری صخره ای شگفتی قرار گرفته است.
ورود به این فضای صخره ای از طریق روزنه های غار مانندی ممکنه است که تعداد آن ها به نُه روزن در سه ردیف می رسد.

در ریف بالا شش، در حاشیه وسط دو و در پایین یک روزن تعبیه شده که این غارها از پدیده های کهن زمین شناختی به شمار می روند و همراه با دیگر پدیده ها و کوه ها و خود جزیره قشم دنباله چین خوردگی های رشته کوه های زاگرس هستند که در هزاره های گذشته از زیر آب بیرون آمده اند.
این غارها از درون با مجموعه دهلیزها وتالارها و اتاق های متعدد و چشمه ها و روزنه های گوناگونی که رو به شمال و جنوب قرار دارند، مؤید حضور مردمانی از دوران های کهن در این جزیره هستند.
پیداست که دست آدمیان به مرور زمان و به منظورکاربردهای گوناگون شکل و سیمای این غارها و دیواره های آنها را دگرگون ساخته و مناسب نیازهای خود در آورده است.
 غار نمکدان قشم

یکی دیگر از مکان های دیدنی قشم غار نمکدان است. این غار بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. با ورود به غار با قندیل‌های زیبا و خارق‌العاده نمک مواجه خواهید شد. علاوه بر این لایه‌های روی هم نمک صحنه‌های چشم‌نوازی به وجود آورده است. لایه‌هایی که از قدمت بسیار طولانی این غار حکایت دارد. غار نمکدان در جنوب غربی قشم و در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است.
جزیره زیبای هرمز
هرمز به دلیل خاک سرخش به جزیره سرخ شهرت دارد، گفته می شود هرمز نوعی گنبد نمکی است که ۶۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفت و ۵۰ هزار سال پیش سر از آب خلیج فارس بیرون آورد.
این جزیره به علت موقعیت جغرافیایی و مجاورت با تنگه هرمز، موقعیتی حساس و پراهمیت دارد و به کلید خلیج فارس مشهور است، در این جزیره شن های نقره ای، طلایی و سفید، قرمز و نارنجی  و … یافت می شوند.

در نقشه که نگاه کنید هرمز شبیه یک صدف است،خاک برخی کوه های سرخ جزیره هرمز خوراکی است و ادویه ای به نام گِلَک از آن درست می کنند،این جزیره به تنها جزیره خوراکی ایران هم مشهور است.
هرمز حدود ۴۲ کیلومترمربع وسعت دارد که برای تصور وسعتش باید بدانید مساحت منطقه ۱ کلان‌شهر تهران حدود ۵۰ کیلومترمربع است.
معدن خاک سرخ هرمز بعد از اسپانیا بیشترین خلوص این کانی را در جهان دارد و دارای مصارف صنعتی و آرایشی است.
در کافه و رستوران های محلی هرمز، طعم های متفاوتی را تجربه خواهید کرد؛ طعم هایی که در هیچ رستوران دریایی پیدا نمی شود چرا که ادویه‌ این غذاها از خاک های خوراکی جزیره تهیه شده است. به خاک سرخ خوراکی گِلَک می گویند و ادویه ای که همراه با پودر ماهی کیلکا از آن تهیه می شود سوراغ نام دارد که در بسیاری از غذاها استفاده می شود.
قلعه پرتغالی ها

این قلعه در شمالی ترین دماغه جزیره زیبای هرمز قرار دارد و تاریخ ساختش به ابتدای قرن ۱۶ میلادی باز می گردد. قلعه پرتغالی های جزیره هرمز یکی از بزرگترین بقایای به جا مانده از استعمار پرتغال و مقر فرماندهی اشغال‌گران در جنوب ایران به شمار می رود که به‌تدریج و در مدت زمانی نزدیک به ۳۰ سال ساخته شده و مقر فرماندهی نیروی دریایی پرتغال در خلیج فارس بوده است.
دره رنگین کمان
این دره شناخته شده ترین جاذبه جزیره هرمز است که با تنوع بی نظیر تنوع سنگ ها و کانی ها، بیش از هفتاد طیف رنگی متفاوت را پیش روی تان می گذارد. این رنگ ها از تنوع سنگ ها و کانی ها ناشی می شوند و آنچه در اینجا می بینید نقاشی زیبا و رنگارنگی است که هر چشمی را به خود خیره می کند.

دره مجسمه ها یا دره تندیس ها: در اینجا می توانید ژوراسیک پارکی از سنگواره ها و تندیس های عظیم را ببینید. ممکن است در یک اثر فرسایشی، تصویر عقاب، گنجشک، خروس یا اژدها را ببینید و تفسیری منحصر به فرد از آن داشته باشید. در انتهای این دره به پرتگاهی در ارتفاع ۴۰ متری دریا می رسید و تنگه هرمز پیش روی تان قرار می گیرد.
موزه دکتر احمد نادعلیان
موزه ای جذاب و متفاوت در دل محله ای از شهر کوچک هرمز که شما را با هنر محیطی یا هنر زمین و دکتر احمد نادعلیان، تنها ایرانی نامدار در عرصه بین المللی هنر محیطی آشنا می کند. در این موزه مجموعه ای غنی از هنر سوزن دوزی زنان هرمزگان بر پوشاک، آثار هنری ساخته‌ زنان هنرمند، مهرهای ساخته‌ شده از زباله های جزیره و … را می بینید.
دره سکوت

دره ای تشکیل شده از بلورها و گنبد نمکی است که به دره انرژی و دره نمک تبرزن نیز شهرت دارد. کف دره، رودخانه فصلی نمکی با رنگ های طلایی و نارنجی در جریان است و یک گنبد نمکی با نام الهه فیروزه ای از مهم ترین بخش های آن به شمار می رود.
فرش هرمز
محلی ها در جشنواره های سالانه با استفاده از خاک های رنگی موجود در خود جزیره و طرح و نقش‌های بومی شامل نقوش پوشاک زنانه، تصاویری از قلعه پرتغالی ها و نماد موسیقی بومی و سازهای محلی و … فرشی را در ساحل هرمز می گسترانند.
سواحل هرمز

سواحل در همه جزیره ها دیدنی هستند اما در هرمز، هر یک از سواحل رنگ و شکلی خاص دارند. ساحل مفنق، ساحل تک درخت، ساحل لاک پشت ها و … همه و همه تصویری متفاوت را با خاک های رنگین پیش روی مسافران می گذارند. در این میان گاهی حضور موجودات بسیار ریزی به نام فیتوپلانکتون ها ظاهری درخشان به این سواحل می دهد.
کیش؛ لاکچری ترین جزیره ایران
کیش جاذبه های دیدنی سرگرم کننده و گردشگری زیادی دارد. مکان های دیدنی کیش می تواند تعطیلات خوب و سرشار از نشاط و شادی را برای شما به ارمغان بیاورد که در جای دیگری تجربه نکرده اید. کیش از جزایر بزرگ و سرسبز استان هرمزگان است .بیشتر جاهای دیدنی جزیره کیش شگفت انگیز است که طبیعت درطی سالهای طولانی آن را بوجود آورده و با دست بشر تغییراتی در آن ایجاد شده ‌است.
باغ پرندگان و پارک دلفین‌ها
این مجموعه به اسم پارک دلفین‌ها شناخته می‌شود و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کیش است. با واردشدن به مجموعه در ابتدا به باغ پرندگان می‌روید. در این باغ از نزدیک حدود ۵۰ گونه از پرنده‌های مختلف را خواهید دید. وقت‌گذراندن بین طاووس‌ها، طوطی‌ها، پلیکان‌ها و پرندگان دیگری که کمتر امکان دیدنیشان پیش می‌آید، تجربه جذابی خواهد بود.

در قسمت دیگر این پارک از آکواریوم آب‌شور دیدن می‌کنید که در آن انواع پستانداران دریایی از جمله شیر دریایی، گربه دریایی، پنگوئن و … نگهداری می‌شود. نمایش دلفین‌ها و کلاسیک‌شو از برنامه‌های دیگر این مجموعه است.
بوستان آهوان کیش

بوستان آهوان کیش یکی از جذاب ترین اماکن تفریحی کیش است، این بوستان با زمینی به مساحت ۲ هکتار در انتهای خیابان فردوسی جزیره کیش واقع شده است. در این بوستان به غیر از آهو چند گونه های دیگری از حیوانات مثل شیر، روباه، شغال، میمون، گوزن و انواع پرندگان نیز نگهداری می شوند، ولی آهوها برخلاف سایر حیوانات که در قفس نگهداری می شوند، به صورت آزادانه در این پارک زندگی می کنند. کودکان علاوه بر مشاهده این حیوانات زیبا می توانند از وسایل بازی موجود در این پارک نیز استفاده کنند.
خانه مردم‌شناسی بومیان
خانه مردم‌شناسی بومیان کیش، حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و با سبک معماری کاملا بومی، در یکی از محله‌های قدیمی کیش ساخته شده است. این خانه به یکی از شخصیت‌های معروف و محبوب کیش به نام حاج عبدالله‌بن‌شاهین تعلق داشته و از سال ۹۳ به خانه مردم‌شناسی تبدیل شده است. در این خانه تاریخی می‌توانید سبک کار و زندگی بومیان در دوران‌ گذشته را ببینید و با ابزار و وسایل قدیمی‌ای که از آن‌ها برای ماهیگیری، پخت‌وپز، نگهداری و تهیه خرما و… استفاده می‌شد آشنا شوید.

بازدیدکنندگان می‌توانند صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از این موزه دیدن کنند.
آدرس: کیش، محله سفین قدیم، ۲۰۰ متری بازار ماهی به‌سمت کشتی یونانی، روبه‌روی بندرگاه صیادی
شهر زیرزمینی کاریز
کاریز واژه فارسی قنات است. کاریز کیش حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و آب شرب مردم جزیره را تأمین می‌کرده. قنات قدیمی کیش حدود ۱۵ متر پایین‌تر از سطح زمین قرار دارد و این روزها با تغییر کاربری به شهری زیرزمینی تبدیل شده است.

این جاذبه گردشگری کیش با امکاناتی مانند موزه، بازارچه صنایع‌دستی، عکاسخانه، چایخانه و رستوران از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند. از وسعت شهر زیرزمینی کاریز که بگذریم، چیزی که این قنات را از قنات‌های دیگر متمایز می‌کند سقفی مرجانی به قطر هفت متر است که از فسیل‌های طبیعی صدف‌ها و آبزیان پوشیده شده است.
مرکز غواصی
این مرکز از سال ۱۳۷۰ فعالیتش را شروع کرده و این روزها با فراهم‌کردن امکان غواصی و تفریحات آبی اوقات خوشی را برای مسافران جزیره کیش ساخته است.
اگر به دنیای زیر آب علاقه دارید می‌توانید در این مرکز دوره غواصی تفریحی را در آب‌های خلیج‌فارس تجربه‌ کنید. خوبی غواصی تفریحی این است که لازم نیست شنا و غواصی بلد باشید، با گذراندن دوره تئوری ۱۵ دقیقه‌ای آماده خواهید بود که به زیر آب بروید.

این مجموعه تورهای مختلف غواصی برای مبتدی‌ها و حرفه‌ای‌ها در مناطق مختلفی برگزار می‌کند. تفریحات مرکز غواصی به این‌ها محدود نمی‌شود و تفریحات آبی متنوعی را نیز فراهم کرده است.
کشتی یونانی

در غرب جزیره یک کشتی عظیم‌الجثه در سواحل نیلگون کیش جا خوش کرده است که به کشتی یونانی معروف است.
در یکی از روزهای گرم تابستان سال ۱۳۴۵، بومیان جزیره کیش ناگهان کشتی عظیم‌الجثه‌ای را که در نزدیکی روستای باغو به گل نشسته بود، دیدند.
هنوز پس از گذشت سال‌ها دلیل به گل نشستن این کشتی در پس پرده‌ای از ابهام است اما گفته می‌شود به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل جزیره کیش این اتفاق روی‌ داده است.

سفر به سرزمین آب‌های نیلگون خلیج فارس؛ از تفریح در اعماق دریا تا بازدید ویژه از زیباترین جزایر کشور

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + شانزده =