کد خبر : 317166
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
-

وقتی پای فیلم و تئاتر به روزنامه‌ها باز شد

وقتی پای فیلم و تئاتر به روزنامه‌ها باز شد

دومین دوره جشنواره تئاتر فجر همچون دوره نخست با دبیری طاها عبدخدایی، مدیر وقت مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، این دوره اما در تاریخی نزدیک به دهه فجر برپا شد و از تاریخ ۱۳ تا ۲۲ بهمن ماه آثار شرکت‌کننده در این جشنواره روی صحنه رفتند.

این جشنواره هم مانند دوره نخست این رویداد، مراسم افتتاحیه‌ای هم در تالار وحدت داشت.

در این دوره از جشنواره ۲۲ اثر اجرا شدند. برخلاف دوره قبلی که آثار در بخش مسابقه و تعزیه روی صحنه رفتند، این بار دو بخش مسابقه و ویژه برای جشنواره تعریف شد.

این جشنواره نیز همچون جشنواره پیشین با حمایت نهادها و ارگان‌هایی مانند بنیاد شهید، جهاد دانشگاهی، جهاد سازندگی، دانشگاه تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و وزارت ارشاد اسلامی برگزار شد که در آن دوره هنوز عنوان فرهنگ به وزارت ارشاد اضافه نشده بود.

وقتی پای فیلم و تئاتر به روزنامه‌ها باز شد

طراحی پوستر این دوره از جشنواره نیز همچون دوره گذشته به عباس سارنگ سپرده شد ولی برخلاف دوره اول نام سالن‌های میزبان در این پوستر درج نشده بود و تنها عنوان نهادهایی که در برگزاری این رویداد هنری مشارکت داشتند، بر این پوستر نقش بست.

وقتی پای فیلم و تئاتر به روزنامه‌ها باز شد

از جمله آثاری که در دومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفتند، می‌توان از نمایش‌هایی همچون «سیاه بنده خدا» نوشته محمدرضا نصوحی و هوشنگ هیهاوند، «ابراهیم خلیل‌الله» نوشته و کار ابوالقاسم پورسینایی، «ایستگاه برزخ» نوشته حسین نوری و کار گروهی، «بعضی‌ها این جورین» به نویسندگی و کارگردانی فیروز صباغی، «بئر زمزم» نوشته و کار عبدالرحیم مرادیان، «تلمبارک» به نویسندگی و کارگردانی مشترک حسن رستمخانی و محمدرضا صمیمی، «خرقه ارغوانی» نوشته حسین نوری و کار عباس رنجبر، «علو چاه» به نویسندگی و کارگردانی مجید زارع‌کار، «قصه قتل عام سمیل» که نویسندگی و کارگردانی آن حاصل کار گروهی است، «مظلوم پنجم» به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری، «هجرت احرار» نوشته و کار مشترک ناصر حافظی و هاشم ارکان نام برد.

وقتی پای فیلم و تئاتر به روزنامه‌ها باز شد

تجربه سال‌های بعد نشان داد که بیشتر این اسامی، در فضای تئاتر فعالیت خود را ادامه ندادند اما نام‌هایی همچون هوشنگ هیهاوند و رضا صابری در دوره‌های بعدی جشنواره و در فضای تئاتر باقی ماندند.

در این دوره از جشنواره هم همانند دوره پیشین جلسات پرسش و پاسخ برگزار شده بود اما طبیعتا همچنان خبری از کارگاه‌های آموزشی یا شرکت گروه‌های خارجی نبود.

وقتی پای فیلم و تئاتر به روزنامه‌ها باز شد

اما نکته جالب این بود که بعضی از جراید به آثار جشنواره توجهی نشان دادند و مطالبی را درباره آن نگاشتند. حجم این مطالب البته چندان زیاد نیست و بعضی از این مطالب به صورت مشترک درباره جشنواره تئاتر و فیلم فجر بوده است.

در این دوره از جشنواره، هنرمندان دیداری هم  با آیت الله خامنه ای ،رییس جمهوری وقت داشتند.

انتهای پیام

وقتی پای فیلم و تئاتر به روزنامه‌ها باز شد

وقتی پای فیلم و تئاتر به روزنامه‌ها باز شد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =