کد خبر : 316586
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
-

از ترس شیوع دوباره کرونا در جهان تا خبرهای دیگر

از ترس شیوع دوباره کرونا در جهان تا خبرهای دیگر

مروری بر رویدادهای فرهنگی هنری روز یکشنبه ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۱ را در این گزارش بخوانید.

به گزارش عصرقائم، ایران جایگاه بسیاری از کلیساهای تاریخی و زیبای دنیاست و اقلیت ارامنه بامداد روز یکشنبه مراسم سال نو میلادی را در این کلیساها برگزار کردند که می‌توانید تصاویری از مراسم سال نو میلادی در کلیسای «تارگمانچاتس» تهران را در این گزارش تصویری ببینید.

رویدادهایی که رنگ و بوی حاج قاسم را داشتند

از جمله رویدادهای این روز به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی، حضور رایزن‌های فرهنگی ایران در مانیل و یونان در مراسم‌هایی بود که به این مناسبت برگزار شده بودند. در یکی از این مراسم‌ که سازمان یونی هارمونی فیلیپین برگزار کرده بود، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل به اقدامات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با افراط گرایی دینی گفت: شهید سلیمانی از کیان ادیان و کرامت انسانی دفاع می‌کرد.

سردار سلیمانی که این روزها مصادف با شهادت اوست، تیتر بسیاری از اخبار این روزهاست که یکشنبه هم برخی از خبرهای فرهنگی ایسنا به او اختصاص داشت، از جمله این‌که روز یکشنبه خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت سردار سلیمانی با مقام معظم رهبری دیدار و گفت‌وگو کردند.

در هیمن راستا، کتاب «نیستان دی» نوشته حسین زحمتکش زنجانی در شب شهادت سردار رونمایی می‌شود و سه برج تاریخی تهران به احترام شهادت ایشان دقایقی خاموش می‌شوند. همچنین حوزه سینمای ایسنا در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرده نگاهی به مستندهایی که با سوژه سردار سلیمانی ساخته شده است، داشت و با کارگردان ویژه‌برنامه «مثل پدر» که این شب‌ها با موضوع پدرانه‌های سردار سلیمانی روی آنتن شبکه دو سیماست، گفت‌وگو کرد.

همچنین در این روز، مراسم بزرگداشت سومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست برگزار شد که ضمن رونمایی از یادمان سردار شهید سلیمانی، نهالی به یاد او در محوطه سازمان محیط زیست غرس شد.

در ادامه، نشست خبری معرفی آلبوم موسیقی «قاسم هنوز زنده است» که برای سردار سلیمانی تنظیم شده است، با حضور میلاد عرفان پور ـ مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری ـ در استودیو پژواک حوزه هنری برگزار شد.

ادبیات و کتاب با نام فروغ جان گرفت

در حوزه ادبیات و کتاب نیز گفت‌وگویی داشتیم از عبدالحسین فرزاد ـ مترجم زبان عربی و استاد دانشگاه ـ که درباره مجموعه شعر غادة السّمان که آن‌ها را با نام‌های «علیه تو اعلان عشق می‌دهم» و «عشق از سویدای دل» ترجمه کرده است، سخن گفت و درباره این ادیب سوری چنین بیان کرد: این شاعر ادامه کار فروغ فرخزاد است. زمانی که اولین کتاب او را چاپ کردم با مطالعه شعرهایش احساس کردم چقدر شبیه کارهای فروغ فرخزاد ماست. خانم سیمین بهبهانی آن زمان من را تشویق کرد و گفت کارش خوب است و ادامه بده، چقدر کارهایش شبیه فروغ فرخزاد است.

خبر دیگری که در این حوزه قابل توجه بود، آماری بود که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از افزایش بیش از چهار برابری کتابخانه‌های سیار در کشور داد و این در حالی است که ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور فعال است.

از تئاتر بحران دیده این روزها چه خبر؟

یکشنبه سالگرد درگذشت مهین اسکویی هم بود. مترجم، بازیگر و مدرس تئاتر و هنرمندی که بعضی از او به عنوان اولین بانوی کارگردان تئاتر ایران است و همین بهانه‌ای شد که در حوزه تئاتر ایسنا گزارشی از خلاصه‌ای از زندگی این هنرمند داشته باشیم. در بخشی ازاین گزارش به صحبت‌های اسکویی اشاره شده است که  سدرال ۷۹ پیش‌بینی کرده بود که شرایط اقتصادی، تئاتر ایران را دچار بحران می‌کند و شگفت اینکه پیش‌بینی او در سال‌های گذشته درست از آب درآمد. همچنین در این گزارش می‌توانید عکسی کمتر دیده شده از محمود دولت‌آبادی را ببینید.

در حوزه تئاتر همچنین، راه یافتگان به بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوی دبیر خانه جشنواره معرفی شدند.

تجسمی با اخبار جشنواره فجر

از رویدادهای مهم تجسمی هم معرفی داوران پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را داشتیم که معاون امور هنری وزارت ارشاد هم عصر گذشته از روند برگزراری این رخداد بازدید کرد و درباره این جشنواره چنین گفت: اکنون برخی در خارج از کشور کمر به تخریب و زمین‌گیر ساختن جشنواره‌های فجر بسته‌اند و پس از اینکه موفق نشدند در کف خیابان کاری انجام دهند، به سراغ جشنواره‌های فجر آمده‌اند. شاید ما در داخل چنین احساسی را نداشته باشیم اما در خارج از کشور چنین اراده‌ای به شدیدترین حالت ممکن وجود دارد. در فضای مجازی هم تاحدی شرایط به همین ترتیب است.

رسانه‌ای یکی از اعضای خانواده‌اش را از دست داد

یکی از اخبار ناراحت‌کننده این روز، به فرشاد منجزی‌پور از تهیه‌کنندگان تلویزیون اختصاص داشت که  پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

 میراث‌فرهنگی‌ای که غرق می‌شود

در حوزه میراث فرهنگی هم خبری از غرق یک محوطه باستانی داشتیم، باستان‌شناسان در حوضه آبگیر سد «قشلاق صحنه» در کرمانشاه، محوطه‌هایی از دوره‌های تاریخی به ویژه اشکانی و اسلامی را شناسایی کردند که گفته می‌شود این محوطه با آبگیری این سد، غرق خواهد شد.

همچنین این روزها که دنیا تحت تاثیر درگذشت بازیکن محبوب برزیلی است، در گزارشی به بررسی فرهنگ کشور برزیل و آن عناصری که موجب شدند پله به آنچه که بود تبدیل شود، پرداخت.

فرهنگ و هنر  در جهان 

یکی از خبرهای روز دنیا که توجه‌ها و نگرانی‌های زیادی را به خودش اختصاص داده است، همه‌گیری سویه جدیدی از ویروس کرونا در چین است، از این رو بسیاری از کشورها  برای مسافران چینی اعمال کردند، این در حالی است که کشور روسیه سیاست دیگری را در پیش گرفته است و به دلیل کاهش بیش از ۹۰ درصدی گردشگری‌اش در سال ۲۰۲۲ ، این محدودیت‌ها را کاهش داده و همچنین با لغو ویزا با ایران امید دارد که اوضاع گردشگری‌اش را بهبود بخشد.

در این بین سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برای سفر به ایران لزوم ارائه گواهی دو نوبت تزریق واکسن کرونا و تست PCR به مدت ۷۲ ساعت قبل از پرواز وجود دارد.

این تصمیمات گردشگری در حالی گرفته می‌شود که دولت چین قصد دارد درهای گردشگری خود را به روی مسافران بین‌المللی باز کند و می‌خواهد محدودیت‌های مرزیِ سختگیرانۀ کووید را برای مسافران ورودی و خروجی حذف کند.

از اخبار کرونا که بگذریم، اتفاقات دیگری هم در حوزه فرهنگ و هنر در دنیا رخ داده است ، برای مثال کارگرانی که برای لایروبی سنگدانه‌های معدنی در «کنت» ‌ واقع در انگلستان مشغول فعالیت بودند، الوارهای یک کشتی تاریخی را کشف کردند.

از ترس شیوع دوباره کرونا در جهان تا خبرهای دیگر

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =