کد خبر : 315466
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
-

اگر فقط تعداد مقالات را به رخ بکشیم فریب بزرگی خورده‌ایم

اگر فقط تعداد مقالات را به رخ بکشیم فریب بزرگی خورده‌ایم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر فقط تعداد مقالات را به رخ بکشیم، فریب بزرگی خورده ایم و موفق نیستیم و باید از مرجعیت آفرینی، رهبریت جهانی، الهام بخشی و تمدن سازی سخن بگوییم.

به گزارش عصرقائم، دکتر محمدمهدی طهرانچی در آئین تقدیر و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که در سالن همایش مرحوم دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: آن‌چه که از اساتید برتر در هفته پژوهش دیدیم، مایه مباهات است، اما وقتی به جامعه نگاه می‌کنیم و جامعه را درگیر مشکلات می‌بینیم، سوال بزرگی پیش می آید که این همه پژوهشگر و دانشگاه، چرا هنوز مردم ما ثمرات پژوهش را آنچنان که باید نمی‌بینند؟

وی افزود: نکته این است که دانشگاه سازمان آموزشی دارای قوام است. فردی در دوره ۴ ساله یا ۵ ساله وارد دانشگاه می‌شود و همه استادان نقش خود را ایفا می‌کنند تا دانشجویی، دانش آموخته شود.

طهرانچی تصریح کرد: سازمان آموزشی کاملا در هم تنیده است، اما موضوع مهم این است که دانشگاه یک سازمان پژوهشی و یک سازمان فناور بشود. تاکنون بیش از ۳۰ هزار پروپوزال پیشنهادی پژوهشی ارائه شده است و این بدین معناست که دانشگاه آزاد طعم سازمان پژوهش و سازمان فناور را درک می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نیازمند تحول هستیم و راه توسعه منحصر به ملت‌هاست، گفت: هر ملتی برای پیشرفت باید متکی به خود باشد و راه پیشرفت کپی شدنی نیست.

وی اظهار کرد: چارچوب‌هایی برای موفقیت این مسیر وجود دارد. این‌که دیده‌ایم ملت شاید نسبت به گذشته رغبتی به دانش ندارند و به گفته امام علی؛ آنچه مردم را به تحصیل دانش بی‌رغبت کرده، این است که می‌بینند کم‌تر عالمی است که به علمش عمل کند.

دکتر طهرانچی گفت: علم و دانشگاه در چیستی، چرایی و چگونگی بسیار پیچیده است و ارکان‌های مهمی دارند و نباید ساده‌انگاری کنیم و قبل از گزاره‌های علمی، سنت، قواعد و حاکمیت است‌. در دانشگاه آزاد اسلامی مدلی داریم که دانشگاه را تربیت‌کننده قوه عاقله می‌دانیم و خوب است جامعه بداند که سرمایه دانشگاه بسیار غنی‌تر از این است که بخواهند در آن اغتشاش کنند.

وی اظهار کرد: دانشگاه بسیار غنی و محکم است و در گذشته علم و فرهنگ را مختص دانشگاه می‌دانستند، اما امروزه علم و فرهنگ و فناوری سه رکن دانشگاه هستند و جامعه از ما اقتصاد، اجتماع و نوآوری می‌بیند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: وقتی با جامعه صحبت می‌کنیم، باید بگوییم چگونه دستاورد هفته پژوهش در اقتصاد، مفاهیم اجتماعی و نوآوری در جامعه مؤثر است. اگر فقط تعداد مقالات را به رخ بکشیم، فریب بزرگی خورده‌ایم و موفق نیستیم و باید از مرجعیت آفرینی، رهبریت جهانی، الهام بخشی و تمدن سازی سخن بگوییم.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: وقتی علم در دانشگاه دوران گلخانه‌ای خود را می‌گذراند، باید به میدان واقع بیاید تا محصول و دانش حل مسئله را دهد و شبکه دانش درست کرده و در عرصه اجتماعی رفتارسازی کند.

در هفته پژوهش نظام تربیتی را نقد کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه مولد است، تاکید کرد: دانشگاه باید رفتارسازی کند و بتواند با جهان گفتمان‌سازی کند. در گذشته به سه رکن تربیت نیروی انسانی، نظام آموزشی مهارتی و مدیریت دانش توجه کرده‌ایم، چیزی که امروزه به آن نظام پژوهش می‌گوییم. اما دانشگاه در کشور و قرنی که متولد شده‌ایم، دو رکن دیگری دارد که رکن تعالی فردی، اجتماعی و فضای عمومی است و در همه جای دنیا دانشگاه نقش محوری دارد.

وی با تاکید بر اینکه از دانشگاه، جامعه ساخته می‌شود، خاطر نشان کرد: رکن دانشگاه ساختن است. نظام تربیتی دانشگاه، نظامی است که باید در آن تامل کرد و در بسیاری از بخش‌ها کاستی‌های فراوان داریم و باید در هفته پژوهش نظام تربیتی را نقد کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رکن بعدی نظام، حل مسئله است؛ امروز اگر جوان را در دنیای نوآور با قدرت حل مسئله خلق نکردیم، در زندگی شخصی خود پس از به وجود آمدن مشکل هم نمی تواند حل مسئله کند. حل مسئله یک روش است و قدرت حل مسئله یک روش‌مندی دارد.

ضعف دانشگاه‌های دولتی این است که پشتشان به دولت گرم است

دکتر طهرانچی تصریح کرد: دانشگاه باید نظام نوآوری و نظام حل مسئله داشته باشد. ضعف دانشگاه‌های دولتی این است که پشتشان به دولت گرم است و اساسا صندلی خالی به آنها مفهوم نمی دهد و استاد ثمر کار خود را نمی‌بیند، اما دانشگاه آزاد که به برکت انقلاب اسلامی تاسیس شده با هزینه های ۲۰ تا تک تومانی به چنین عظمت رسیده است و دانشگاه باید بتواند خود را خوب اداره کند.

رییس دانشگاه آزاد با بیان اینکه مطالبه جامعه از ما اشتغال، اقتصاد، رفاه، امنیت و سلامت است، گفت: استاد شدن به چه درد جامعه می خورد؟ همه جای دنیا این را پاسخ می دهند. برنامه دانشمند پژوهش، مسئله محور و تحقیق است و مقصر دانشمند نیست، بلکه نگاه او به حرکت خودش است و مقصر سیاست گذاران هستند و آن‌ها باید مدلی میان دانشمند و هماهنگ سازی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سیاست گذاران در همه جای دنیا باید هماهنگ عمل کنند. سیاست‌گذار است که باید سوالات خاص از دانشمند برای پیشرفت کشور مطرح کند، این حرکت امروزه در اسناد بالادستی همه کشورهاست، هدف دیگر دانش منافع اقتصادی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه جهت فناوری هم پولدار شدن فناور نیست، تجاری سازی علم برای مردم است، تاکید کرد: اگر کشور ثروتمند باشد، استاد دانشگاه هم ثروتمند می شود. دانشمندان بسیار مهم هستند و هیچ حکومتی پایدار نیست مگر اینکه جهت گیری علم درست باشد و منافع در حکمرانی علمی و نظام مردم سالاری دینی اصل است.

وی در مورد سند تحولی دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی سند ۵ ساله و ۵ چرخش تحولی دارد که از سال گذشته آن را شروع کرده و چرخش دوم آن مربوط به چرخش تحول آفرین از عرضه محوری در مقاله‌گرایی و غیر هدفمند در پژوهش و تولید دانش و فناوری به تقاضا محوری پاسخگویی اثربخش به نیازهای علمی تربیتی و محلی است.

دکتر طهرانچی تاکید کرد: نمی شود که انسان به کشورش توجه نداشته باشد، اما به علم جهانی ورود کند. علم جهانی زمانی می تواند مؤثر باشد که جریان ملی دانش را در کشور شکل داده باشیم. تحولات فناوری و اجتماعانه بسیار سریع است.

وی گفت: پژوهشگران نسلی هستند که ما را به جامعه نزدیک می‌کنند و باید آنها را ببینیم و این مسیر ۴ بسته ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله دانشگاه، توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی، ارتقای جایگاه بین اللملی و پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن آفرین را دارد.

اگر فقط تعداد مقالات را به رخ بکشیم فریب بزرگی خورده‌ایم/سیاست‌گذار از دانشمند سؤال بپرسد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − ده =