کد خبر : 315264
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
-

جشنواره فیلم مقاومت تغییر می‌کند؟

جشنواره فیلم مقاومت تغییر می‌کند؟

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با تشریح برخی تغییرات در این رویداد گفت: باید رویکرد جشنواره‌داری را تغییر دهیم و از اجرای امور حول محور کاخ‌های جشنواره‌ای دست برداریم. جشنواره مقاومت باید نوع جشنواره‌داری‌اش را تغییر دهد و با مضمون آن همسو شود.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط عمومی، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت پنجشنبه ۲۴آذرماه در بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور مدیران این رویداد برگزار و اعلام شد که جشنواره با تغییراتی از جمله اضافه شدن بخش سریال و سالانه شدن، اسفندماه امسال برپا می‌شود و اختتامیه هم در خلیج فارس خواهد بود.

در این نشست جلال غفاری، دبیر جشنواره هفدهم فیلم مقاومت با بیان اینکه توفیق‌ها و عدم توفیق‌های ما بخاطر توجه و یا غفلت از چهارچوب گفتمان نظری محور مقاومت است، گفت: جشنواره فیلم مقاومت تا ۱۱ دوره با عنوان دفاع مقدس برگزار می‌شد و پس از آن با نگاهی بین‌المللی با حضور آقای خزاعی با عنوان مقاومت برگزار می‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری تأکید داشته‌اند که نظریه مقاومت را تبیین کنید. این درحالی است که معمولا مقاومت را به درگیری‌های سیاسی و نظامی تقلیل می‌دهیم در حالی که باید گفتمان مقاومت را در نظر بگیریم. مقاومت کلام گفتمانی است که ریشه آن به زندگی انسان‌ها از ابتدای خلقلت صورت انسانی مربوط می‌شود.

غفاری ادامه داد: انسان ذاتا نمی‌تواند زیر بار زور برود. در سیره انبیا و اولیا هم چنین است. حضرت سیدالشهدا علیه السلام هم دقیقا بر همین گفتمان مقاومت حرکت می‌کند و بر قله آن می‌ایستد. این حرکت تا انقلاب اسلامی و ادامه حرکت‌های آن تا به امروز ادامه داشته است.

وی افزود: گفتمان مقاومت را در سینما هم می‌توانیم در ابعاد گوناگون بیان کنیم و باید در این بیان از تقلیل آن به نگرش‌های صرفا مذهبی، سیاسی یا درگیری‌های نظامی پرهیز کنیم. عدم درک و فهم درست از کلام مقاومت مانع از حرکت درست ما می‌شود پس تصمیم گرفتیم تا با نگاهی مقاومتی، به واسطه آن سوژه‌هایی را بسط دهیم و نسبت به آن تصمیم بگیریم.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت افزود: اختتامیه جشنواره هم‌زمان با میلاد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و روز جهانی مستضعفین برگزار می‌شود که مایه برکت جشنواره خواهد بود.

غفاری افزود: ممکن است دارایی ما امروز همپا با سینمای لیبرال هالیوود و بالیوود نباشد اما می‌توان در همین سینمای مقاومت بخاطر ظرفیتی که گفتمان مقاومت دارد از آن به عنوان رقیب سینماب لیبرال حرف زد. همانطور که سینمای دفاع مقدس امروزه ظهور عینی در دنیا پیدا کرده است سینمای مقاومت هم امکان مشابه را دارد.

غفاری در ادامه با بیان اینکه نگاه ما به جشنواره جدا از تمایز با دیگر جشنواره‌ها این است که مقاومتی باشد، گفت: از آنجایی که خلیج فارس یکی از مناطق مقاومتی ایران با جزایر همیشه ایرانی است، اختتامیه جشنواره در خلیج فارس برگزار می‌شود. هر ایرانی با حضور در خلیج فارس احساس غرور و افتخار می‌کند چرا که قدرت و امنیت خلیج فارس در دستان ایران امروز است.باید رویکرد جشنواره داری را تغییر دهیم و دست از اموری حول محور کاخ‌های جشنواره‌ای برداریم. جشنواره مقاومت باید نوع جشنواره‌داری‌اش را تغییر دهد و با مضمون آن همسو شود. جشنواره تنها یک خبر نیست بلکه انگیزه‌ای برای مسابقه و ایجاد جریانی اجتماعی در حوزه مقاومت داشته باشد.

غفاری ادامه داد: جشنواره باید نسل‌های آینده و گام دومی سینمای انقلاب را کشف، تربیت و برای آینده سینمای ایران آماده کند.حمایت‌های ویژه تولیدی در بخش‌های فیلم کوتاه و استعدادیابی جشنواره داریم تا در آینده برای جشنواره فیلم‌های فاخری تولید شود.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ادامه گفت: سوژه و گفتمان مقاومت برای بسیاری از فیلمسازان حرفه‌ای ما تبیین نشده است که طی روزها و ماه‌های گذشته با ارتباط با آنها برای این موضوع ارتباط برقرار کردیم تا جشنواره‌ای پویاتر از ادوار گذشته داشته باشیم.

غفاری در ادمه با تاکید بر تشکل‌یابی و جبهه‌بندی فیلمسازان مستقل در سرتاسر دنیا گفت: لیبرال در نگاه اول خوب است اما در واقع موجب جنگ و آشوب شده‌اند. امید است تا سینمای مقاومت با مضمون و گفتمان مقاومت به عنوان جشنواره مستقل و در مقابل سینمای لیبرال و سرمایه داری فعالیت خواهد کرد.

وی با اعلام این خبر که برای آنکه جشنواره از فعالیت‌هایش عقب نماند تصمیم گرفتیم تا آن را سالانه برگزار کنیم، گفت: هرجا سینماگری در دنیا با جریان سینمای لیبرال و سرمایه داری درگیر شده و ترد شده است مورد توجه ما قرار می‌گیرد و برادران و خواهران خود در این زمینه می‌دانیم.

غفاری در ادامه با بیان اینکه تمام جشنواره هفدهم فیلم مقاومت بین‌المللی است و بخش‌های آن همه در راستای جهانی و بین‌المللی عمل خواهد کرد، گفت: هفته‌های فیلم مقاومت در ۱۷ کشور دنیا با به نمایش درآمدن برگزیده فیلم مقاومت در آنها به نمایش درآید.

وی افزود: جشنواره‌ها کارکردهای گوناگونی دارند از جمله جشنواره کن که بازار فیلم موفقی داشته است اما فیلم‌های حرفه‌ای در آن جایگاه ویژه‌ای نداشته و ندارد. در جشنواره مقاومت هم ما می‌خواهیم تا بازار فیلم مقاومت حتی به صورت نمونه کوچکی از آن داشته باشیم تا سال‌های آینده بازار فیلمی با سوژه مقاومت داشته باشیم.

غفاری با تاکید بر اینکه مطلع موضوعات جشنواره مقاومت، شهید و شهادت است، گفت: شهید و شهادت همان چیزی که سینمای غرب هیچگاه نمی‌توانند آن را درک کنند.

وی در پایان با اشاره به اضافه شدن بخش سریال به بخش‌های اصلی جشنواره گفت: کشورهای عربی معمولا به تماشای سریال علاقه دارند پس ما بخش سریال را به‌همین منظور برنامه ریزی کردیم.

محسن رفیعی دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت هم در این نشست گفت: این دوره شامل ۶ بخش است. ما امسال و در این دوره بخش مجزای بین‌الملل نخواهیم داشت. عرصه، عرصه هم شانگی و رقابت در قالب یک امت است. تمام فیلمسازانی که در محور مقاومت کار می‌کنند در یک گستره پاک و برابر کنار هم آثارشان مورد داوری قرار می‌گیرد.

رفیعی افزود: در بخش اصلی، در سه بخش فیلم بلند، شامل سینمایی، مستند و پویانمایی کار می‌کنیم و آثار را در دبیرخانه مورد پذیرش قرار می‌دهیم. سریال هم بخش دیگر است و در بخش فیلم کوتاه هم ناظر بر سه حوزه داستانی، مستند و پویانمایی پذیرای آثار هستیم. تمام شرکت‌کنندگان و متقاضیان داخلی و خارجی، آثارشان در کنار یکدیگر انتخاب و داوری می‌شود.

وی ادامه داد: بخش مهم دیگری که مورد توجه قرار گرفته بخش «نسل روایت» است. امسال و در این دوره رویکردی جانانه و پرداختی اصولی و درست به مسأله نوجوانان و جوانان دوربین به دست خواهیم داشت که از بین آنها بتوانیم نسل آینده فیلمسازی که گام دوم انقلاب را برای رسیدن به اهداف فرهنگی و هنری کمک می‌کنند، شناسایی کنیم.

رفیعی در ادامه گفت: بخش سوم ما بخش دفاع مقدس است. به هر حال دفاع مقدس ژانری برخاسته از انقلاب اسلامی است و در این بخش هم پذیرای آثار مختلف هستیم. جوایزی که در این جشنواره اهدا خواهد شد با نام شهدایی چون شهید حاج قاسم سلیمانی(جایزه بخش اصلی)، رسول ملاقلی پور(جایزه بخش دفاع مقدس)، شهید عماد مغنیه(جایزه جهان بدون اسراییل) و شهید حججی (جایزه نسل روایت) خواهد بود که در بخش‌های مجزایی اهدا خواهد شد. بخش فیلمنامه این جشنواره نیز جایزه خود را با نام شهید سید مرتضی آوینی با عنوان روایت قلم اهدا خواهد کرد.

وی در پایان گفت: در بخش نقد و پژوهش که با نام زنده یاد نادر طالب زاده خواهد بود پذیرای آثاری از جمله نقدهای سینمایی، پژوهش و … با مهلت ارسال آثار تا ۲۲ بهمن سال جاری هستیم. زمان آغاز دریافت آثار هم از همین امروز است. علاقه‌مندان برای ارسال آثار به جشنواره می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی www.iranmff.comو سایت کمکی راوی‌نو اقدام کنند.

*رونمایی از پوستر جشنواره با حضور خانواده شهدا

در ادامه این نشست پوستر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت با حضور خانوده شهید ابراهیم هادی و حمیدرضا اسداللهی رونمایی شد.

مادر شهید هادی با اشاره به برخی ناآرامی‌های پیش آمده در کشور از سوی جوانان و نوجوانان گفت: به جوانانی که در دام حیله دشمن اسیر شده‌اند توصیه می‌کنم تا مانع متلاشی شدن خانواده بزرگ ایران شوند و همانگونه که سردار شهید سلیمانی می‌گفتند همه ما یک خانواده هستیم.

خواهر شهید ابراهیم هادی هم با حضور در این نشست و در بخش رونمایی از پوستر جشنواره با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: شهدا، مقاومت خودشان را نشان دادن و شهید هادی هم همانند دیگر شهدا در کانال کمیل ۵ روز ایستادگی کردند. ما نیز باید همانند شهدا مقاومت کنیم.

وی افزود: دشمنان بدانند که ایران اسلامی با شهدای خود مانع از تمام تلاش‌های آنها برای آسیب به کشورمان می‌شود.

طراحی پوستر هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح اسفند سال جاری برگزار خواهد شد، را محمد روح الامین برعهده داشته است.

جشنواره فیلم مقاومت تغییر می‌کند؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − دوازده =