کد خبر : 314199
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۲۵
-

دعوت از انبوه‌سازان برای پیوستن به طرح مسکن‌‌سازی

دعوت از انبوه‌سازان برای پیوستن به طرح مسکن‌‌سازی

مدیرکل راه و شهر‌سازی استان تهران با اشاره به اجرای ۵۳ هزار واحد مسکن خود مالکی با پیشرفت ۵۷ درصدی، گفت: از این تعداد، وام ۳۲۹۲ واحد (۶.۱ درصد) پرداخت شده است.

به گزارش عصرقائم، خلیل محبت‌خواه با اشاره به امضای قرارداد ۵۳ هزار و ۲۱۴ واحد مسکن نهضت ملی خودمالکی در شهر تهران و سایر شهرهای استان، اظهار کرد: از این تعداد تاکنون به ۳۲۹۲ واحد نهضت ملی مسکن تسهیلات پرداخت شده است.

وی یادآور شد: این تسهیلات در تهران و ۴۸ شهر استان به ترتیب میزان ۴۵۰ و ۳۰۰ میلیون تومان مختص هر واحد انجام شده و در چهار سال دولت مردمی سیزدهم پرداخت می‌شود.
وی مجموع پیشرفت پروژه‌های خود مالکی استان را ۵۳ درصد اعلام کرد و گفت: از سازندگان و انبوه‌سازان می‌خواهیم از فرصت تسهیلات مسکن ملی بهره برده و به این طرح بزرگ بپیوندند.
محبت‌خواه پلاک‌های واقع در بافت‌های فرسوده را مستعد ساخت و سازهای بسیار مناسب در طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد و یادآور شد: در این بافت‌ها شرایط تخفیف بسیار خوبی نیز توسط شهرداری، نظام مهندسی و دستگاه‌های خدمات‌رسان اعمال می‌شود.

موانع طرح
گفتنی است با گذشت بیش از یک سال از آغاز طرح مسکن‌‌سازی دولت، کارشناسان معتقدند دست‌کم چهار کاستی شامل زمین مرغوب و قابل ساخت، تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و اشتباهات در برنامه‌ریزی این طرح را با چالش رو‌به‌رو کرده است.
اصلی‌ترین مشکل پروژه نهضت ملی مسکن درخصوص تأمین منابع هنوز به قوت خود باقی است. تسهیلات تکلیفی طرح نهضت ملی مسکن معادل ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی تصویب شده اما به جز بانک مسکن، سایر بانک‌ها از عمل به قانون شانه خالی کرده‌اند.
مشکل مهم مردم در این طرح، میزان آورده نقدی است که فراتر از توان عموم مردم است. به عنوان مثال شنیده می‌شود که در کلان‌شهری مانند تهران، باید ۸ تا ۱۰ قسط ۴۰ میلیون تومان در دوره ساخت از سوی متقاضی واریز گردد که برای تعداد بسیار زیادی از متقاضیان این واریزی غیر قابل ‌انجام است.

راهکارهای احیای نهضت ملی
هرچند به نظر می‌رسد در کار نهضت ملی مسکن گره‌هایی افتاده است؛ اما هنوز هم فرصت‌هایی وجود دارد که می‌تواند آن را احیا کند. نخستین اقدام دولت می‌تواند بر موضوع تأمین مالی طرح متمرکز شود. یعنی از یک سو دولت باید به هر شکلی شده بانک‌ها را راغب و حتی مجبور به مشارکت در این طرح نماید. البته انبوه‌سازان هم پیشنهاداتی برای تهاتر زمین در ازای تأمین مالی ساخت دارند که قابل توجه و بررسی است. با این اقدامات، مانع بزرگ مشارکت مردم یعنی آورده تا حدودی حل می‌شود و نیاز به آورده کمتری است.

دومین اقدام به تسریع در فرآیند ساخت برمی‌گردد. در دنیا با استفاده از فناوری‌های جدید و صنعتی‌‌‌سازی، دوره ساخت به کمتر از شش ماه کاهش یافته درحالی‌که هنوز ما مسکن را حدودا دو ساله می‌‌‌سازیم. با استفاده از فناوری شرکت‌های خارجی و الزام انبوه‌سازان به استفاده از این شیوه، می‌توان دوره ساخت را کوتاه و هزینه‌ها را به‌شدت کاهش داد.

دعوت از انبوه‌سازان برای پیوستن به طرح مسکن‌‌سازی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − چهارده =