کد خبر : 318039
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۲۵
-

به دنبال تحمیل هزینه بیشتر به دانشجویان در بحث تغذیه نیستیم

به دنبال تحمیل هزینه بیشتر به دانشجویان در بحث تغذیه نیستیم

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره طرح‌های پیشنهادی این صندوق در ارتباط با تغذیه و خوابگاه‌های دانشجویی گفت: ۳ طرح پیشنهادی که یکی از آنها ادامه روش فعلی است، درباره تغذیه دانشجویی درنظر گرفته‌ایم که اجرای هرکدام از این طرح‌ها منوط به تصمیم دولت است.

به گزارش عصرقائم، دکتر مسعود گنجی در گفت‌وگو ، با بیان اینکه اگر دولت پرداخت تمام هزینه‌های تغذیه دانشجویان را متقبل شود به روش کنونی ادامه خواهیم داد، اظهار کرد: روش فعلی ارائه تغذیه دانشجویی با مشکلاتی مواجه است که این مشکلات باید رفع شوند. از جمله مشکلات اینکه سهم دانشجویان از قیمت تمام شده تغذیه دانشجویی، کم است و این موضوع می‌تواند عاملی برای حیف و میل شدن وعده‌های غذایی باشد.

وی ادامه داد: اگر دولت بتواند تمام هزینه‌های تامین غذای دانشجویان را پرداخت کند با بهینه‌سازی روش فعلی به کار خود ادامه می‌دهیم اما اگر چنین شرایطی فراهم نباشد، صندوق رفاه دانشجویان ۲ سناریوی دیگر برای جایگزینی طرح کنونی دارد.

دکتر گنجی با بیان اینکه طرح‌های پیشنهادی‌ صندوق رفاه دانشجویان در راستای جلوگیری از حیف و میل شدن وعده‌های غذایی است، تصریح کرد: موضوعی به نام “آموزش رایگان” در دانشگاه‌های کشور برای دانشجویان دوره روزانه وجود دارد. اما موضوعی به نام “تغذیه رایگان” در دانشگاه‌ها درنظر گرفته نشده است، یعنی وعده‌های غذایی به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار نمی‌گیرد. صندوق رفاه درنظر دارد تا زیرساخت‌های امور رفاهی دانشجویان را محکم کند تا تمام دانشجویان بتوانند بدون هیچ دغدغه‌ای به تحصیل خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: نمی‌خواهیم فشار مضاعفی به دانشجویان وارد کنیم. براساس طرح پیشنهادی اول، دانشجویان حداکثر ۲۰ درصد هزینه تمام شده یک وعده غذایی را پرداخت می‌کنند. اگر قیمت تمام شده یک غذا ۶۰ هزار تومان باشد، دانشجویان باید ۱۲ هزار تومان پرداخت کنند. این در حالیست که اکنون فقط ۱۰ درصد هزینه تمام شده غذا توسط دانشجویان پرداخت می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با بیان اینکه در طرح پیشنهادی اول، نصف مبلغی که برای تغذیه دانشجویان درنظر می‌گیریم،در قالب وام به آنها پرداخت می‌کنیم، گفت: پولی که برای این موضوع درنظر گرفته می‌شود باید در گردش باشد و براساس این طرح مبلغی به حساب دانشجویانی که غذا دریافت می‌کنند، واریز می‌شود. صندوق رفاه به دنبال سامان‌دهی استفاده از تغذیه دانشجویی و جلوگیری از حیف و میل شدن وعده غذایی است و به دنبال تحمیل هزینه بیشتر به دانشجویان نیست.

وی با بیان اینکه ۱۷ وعده غذایی در هفته برای دانشجویان خوابگاهی در طرح پیشنهادی اول در نظر گرفته شده است، گفت: ۶ وعده برای ناهار و صبحانه و ۵ وعده برای شام در نظر گرفته‌ایم. براساس این طرح، برای محاسبات اعتبار مورد نیاز جهت تامین منابع مالی غذای دانشجویان، مبلغ ۴۰ هزار تومان به عنوان میانگین قیمت تمام‌شده غذای دانشجویی درنظر گرفته شده است.

دکتر گنجی درباره وضعیت دانشجویان دوره روزانه ساکن خوابگاه گفت: این دانشجویان ۵۰ درصد مبلغ غذا را به صورت یارانه و ۵۰ درصد دیگر را به صورت وام پرداخت می‌کنند.  همچنین دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) و غیرخوابگاهی مشمول دریافت فقط ۴ وعده ناهار می‌شوند. همچنین دانشجویان غیرخوابگاهی نیز می‌بایست ۵۰ درصد کل هزینه غذای دانشجویی را به صورت یارانه و ۵۰ درصد باقیمانده را به صورت وام پرداخت کنند. همچنین دانشجویان شبانه کل هزینه غذای دانشجویی را به صورت وام می‌پردازند.

دکتر مسعود گنجی درباره طرح دوم پیشنهادی صندوق رفاه دانشجویان گفت: در این طرح، یک هفته آموزشی ۴ روز و یک سال آموزشی ۱۰ ماه است.  سنوات دانشجویان برای برخورداری از خدمات تغذیه ۵ سال درنظر گرفته شده است. دانشجویان، بخشی از هزینه غذا به صورت نقدی و با دریافت وام می‌پردازند. بر اساس این طرح پیشنهادی، دانشجویان در سال نخست تحصیل خود، باید ۲۰ درصد هر وعده غذایی را بپردازند، ۱۰ درصد به صورت نقدی  و ۱۰ درصد دیگر از طریق وامی که صندوق در اختیاز آنها می‌گذارد. ۸۰ درصد باقیمانده نیز سهم دولت است.

دکتر گنجی افزود: سهم نقدی دانشجو در سال دوم با افزایش ۲.۵ درصدی نسبت به سال اول به ۱۲.۵ درصد می‌رسد و این سهم با پرداخت وام معادل ۱۵ درصد می‌شود. سهم دولت در سال دوم تحصیلی دانشجو ۷۲.۵ درصد خواهد بود.

رئیس صندوق رفاه درباره وضعیت حق سهم دانشجو و دولت در سال سوم تحصیل دانشجویان توضیح داد: سهم دانشجو با پرداخت نقدی و پرداخت وام به ترتیب ۱۵ و ۲۰ درصد است. همچنین سهم دولت نیز ۶۵ درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه دانشجویان در سال چهارم ۱۷.۵ درصد سهم خود را  به صورت نقدی پرداخت می‌کنند، توضیح داد: دانشجویان  ۲۵ درصد دیگر از سهم خود را با وام پرداخت صندوق رفاه پرداخت می‌کنند و مابقی سهم دولت است.

دکتر گنجی درباره توجه به وضعیت دانشجویان کم‌برخوردار در طرح‌های پیشنهادی صندوق رفاه گفت: اگر دانشجویان توانایی پرداخت هزینه غذا را نداشته باشند، صندوق رفاه دانشجویان کارت‌های آنها را شارژ می‌کند. برخلاف تصور، این طرح‌ها هیچ فشاری به این گروه دانشجویان وارد نمی‌کند و دانشجویان کم برخوردار در کانون توجه قرار دارند. در این راستا اگر روسای دانشگاه‌ها در خصوص تاسیس صندوق خیریه رفاه در دانشگاه تحت سرپرستی خود اقدام کنند، یکی از بندهای اساس‌نامه  صندوق این است پولی که توسط صندوق رفاه دانشجویان به این صندوق واریز می‌شود برای تغذیه دانشجویان کم‌برخوردار هزینه شود.

به دنبال تحمیل هزینه بیشتر به دانشجویان در بحث تغذیه نیستیم

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج + نه =