کد خبر : 312943
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
-

کارگاهی برای به حداقل رساندن خطاهای مجریان و گویندگان

کارگاهی برای به حداقل رساندن خطاهای مجریان و گویندگان

کارگاه «فن بیان و بداهه‌گویی» با هدف به حداقل رساندن حاشیه‌ها و خطاهای احتمالی به‌ویژه در برنامه‌های زنده معاونت صدا برگزار می‌شود.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، شاهید مظفری ـ قائم مقام معاون صدا ـ درباره این کارگاه خاطرنشان کرد: تفاوت این دوره با دوره‌های قبلی در طراحی آموزشی مبنی‌ بر نیازسنجی و بر اساس فراوانی خطاها و اشتباهات رایج مشاغل مذکور است. به این صورت که طبق هماهنگی با مرکز نظارت و ارزیابی سازمان و مطالعه بر روند نقدها و اشکال های موجود در برنامه‌های رادیویی طی سال‌های اخیر، اولویت‌هایی در نظر گرفت شد که منجر به طراحی این بسته آموزشی شده است.

وی به چهار سر فصل کارگاه «فن بیان و بداهه‌گویی» اشاره کرد و گفت: این دوره‌ با محوریت ایرادهای رایج گویندگی و ادب رسانه‌ای، ایرادهای ناشی از آشنا نبودن به قوانین سازمانی و اسناد بالادستی، ایرادهای مربوط به گفتگوها و موقعیت‌های خاص حین گفتگو و اجرای برنامه و آشنایی با علوم شناختی و تکنیک عملیات رسانه‌ای برگزار می‌شود.

شاهید مظفری در پایان افزود: عوامل انگیزشی و ارزیابی برای این دوره‌ها پیش‌بینی شده‌ است که بر اساس میزان کاهش خطاها روی آنتن انجام خواهد گرفت.

 کلید هرگونه تحول در سازمان صداوسیما آموزش نیروی انسانی است

احمد مهدوی، مدیر آموزش معاونت صدا با اشاره به اینکه کلید هرگونه تحول در سازمان صداوسیما آموزش نیروی انسانی است، گفت: در یکی از جلسات شورای معاونین سازمان صداوسیما با موضوع مراقبت جدی از آنتن و با هدف به حداقل رساندن حاشیه‌ها و خطاهای احتمالی به‌ویژه در برنامه‌های زنده معاونت‌های صف و برنامه‌ساز، تدابیری اتخاذ شد. در این‌ راستا در معاونت صدا نیز جلسه‌ای برگزار و قرار شد با هماهنگی و مساعدت اداره‌کل آموزش سازمان، مرکز نظارت و ارزیابی و کارگروه مشاغل گویندگی برنامه‌های آموزشی، طراحی و اجرا شود.

مهدوی درباره جزییات برگزاری این دوره، افزود: اولین برنامه آموزشی در راستای موارد ذکر شده با عنوان کارگاه «فن بیان و بداهه‌گویی» با ارائه‌ی مدرس محترم سرکار خانم الهام شوقی در تاریخ بیست و هفتم مهر ماه و با حضور نفرات معرفی شده از سوی شبکه‌های صدا برگزار شد.

وی اظهار کرد: هدف از برگزاری این دوره که سی و دو ساعت خواهد بود، ارائه تجربیات و مصادیق عینی و بارزی است که از سوی مرکز نظارت و ارزیابی سازمان در خصوص برنامه‌های رادیویی جمع‌آوری‌شده و همچنین آشنایی بیشتر گویندگان با تکنیک‌های بداهه‌گویی و کنترل برنامه است.

لازم به ذکر است کارگاه فن بیان و بداهه‌گویی چهارشنبه هر هفته ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود و در پایان این دوره طی آزمونی که از شرکت کنندگان به عمل می‌آید، ارزیابی اولیه صورت خواهد گرفت.

صدا موهبتی ذاتی اما بیان اکتسابی است

الهام شوقی مدرس کارگاه «فن بیان و بداهه‌گویی» معاونت صدا با اشاره به اهمیت ویژه ارتباط موثر در دنیای امروز، گفت: فن بیان که توانایی سخن گفتن به نحوی موثر، واضح و قدرتمند است، زیر بنای این اثرگذاری در انتقال پیام است.

شوقی افزود: از ویژگی‌های بارزِ یک‌ گوینده داشتن اندام صوتی و تنفسی سالم، صدایی خوش و بیانی واضح و بی ایراد است. حال باید بدانیم این ویژگی ها چگونه به دست می‌آید؟‌ پاسخ من بعد از ۲۶ سال کار گویندگی مداوم و ۱۷ سال تدریس بی وقفه این است که: صدا استعداد و موهبتی ذاتی است اما بیان اکتسابی است. یعنی با آموزش و تمرین، نواقص آن برطرف می‌شود و تا آخر عمر قرار نیست وبال تکلم کسی باشد.

وی ادامه داد: این اکتسابی بودنِ بیان یعنی فرصت فراگیری و بازسازی. فراگیری از ابتدای کار گویندگی و تا همیشه و بازسازی به معنای رفع مشکلاتی نظیرِ صدای تو دماغ؛ مخرج ناصحیح کلمات، شتابزدگی در کلام ، لحن عاری از حس، پرتاب نامناسب صوت پشت میکروفون، غفلت از اثر دراماتیکِ مکث در بیان و نبود تنوع بیانی در کار گوینده و همینطور از کار افتادنِ گوشِ غلط گیر در فرد است.

الهام شوقی بیان کرد: گوینده‌ای که بتواند صدای خود را پرورش دهد، جای صدای خود را بشناسد و تحلیل درستی از بیانِ افراد پیرامون خود در ذهن داشته باشد و بر ادای صحیح و شمرده و اثر گذارِ کلمات اهتمام بورزد مخاطب خود را پای رادیو نگه می‌دارد. و آیا چیزی با ارزش‌تر از جذب و حفظ مخاطب در رسانه ی گرمی مثل رادیو به واسطه‌ی همین سلامتِ بیان و لحن برای شخصِ گوینده وجود دارد؟ من‌ عرض می‌کنم بعید است. چون به قول دیل کارنگی استاد سخنوری و بیان “سخن گفتن چیزی بیش از یک سری کلمات است.”

شوقی اظهار کرد: بنده با همکاری دلسوزان و آگاهانِ رادیو در بخش آموزش، فرصتی را فراهم کردیم تا گویندگان عزیزِ رادیو و یا هر کس که به هنر بیان اهمیت میدهد با شرکت در کلاس فن بیان و بداهه بتواند با دو هدف در طول دوره در کنار ما باشد. یک، ارتقای کار حرفه ای در حوزه صدا و گویندگی و دو، تقویت روحیه‌ی کارِ گروهی در رسانه ملی.

فرزندانِ رسانه باور کنند که بدون آموزش راهشان را غلط می‌روند !

الهام شوقی در پایان گفت: امیدوارم همکاران عزیزم با ما گامی موثر در این‌مسیر بردارند تا رادیو در حد و اندازه ی واقعی خود در عصر حاضر ، ظاهر شود. این‌ مُیَسر نمی‌شود مگر اینکه فرزندانِ رسانه باور کنند که بدون آموزش علمی و تجربه ی کارآمد راهشان را غلط می‌ روند.

کارگاهی برای به حداقل رساندن خطاهای مجریان و گویندگان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =