کد خبر : 312106
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
-

هشدار در کاهش مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور

هشدار در کاهش مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور

سال گذشته در کل کشور میزان سرانه مصرف مرغ حدود ۴۰ کیلو برای هر نفر و سرانه تولید حدود ۳۱ کیلو بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ به میزان دو کیلو و ۱۰۰ گرم مصرف مرغ در سال ۱۴۰۰ افزوده شده است.

به گزارش عصرقائم، سرانه مصرف مرغ در سراشیبی شکاف ۲ میلیون قطعه ای جوجه ریزی در استان و افت ۲۰ درصدی مصرف مرغ بهاره موفقی/ بنا بر گفته مدیر امور طیور جهاد کشاورزی مصرف سرانه مرغ در کشور کاهش ۲۵ تا ۲۰ درصدی داشته، همچنین طبق آمار ارائه شده از سوی دام پزشکی و  جهاد کشاورزی، میزان کشتار مرغ گوشتی، تولید و توزیع آن از تیر تا مهر امسال نسبت به مشابه همین زمان در سال ۱۴۰۰ روند کاهشی داشته است . البته طی امسال این کاهش ها در میزان کشتار و توزیع، مربوط به مهرماه بوده است. مستنداتی که به نظر می رسد همگی آژیر قرمز را برای بازار مرغ به صدا درآورده است.

در گزارش های متعدد از بازار مرغ، برخی از مرغ فروشان بارها صحبت از کمبود مرغ و کاهش سرانه مصرف مرغ در میان مردم می کردند. با این حال مسئولان جهاد کشاورزی در ادعاهای خود به طور مکرر اشاره می کردند که خبری از کمبود مرغ در بازار نیست، در حالی که مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اظهار می کند قبل از عید نیاز به مازاد دو میلیون: قطعه جوجه ریزی در هر ماه تا پایان سال داریم، درغیر این صورت عید در بازار کمبود مرغ ایجاد می شود. حال باید دید با وجود جمعیت استان و حضور سالانه میلیون ها زائر این میزان تامین می شود یا این که مرغ از بازار پر می کشد.

برآورد کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصد سرانه مصرف مرغ
یکی از مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی درباره سرانه مصرف مرغ می‌گوید: عدد سرانه مصرف فرمولی دارد که نمی‌توان آن را در کشور برآورد کرد. سال گذشته در کل کشور میزان سرانه مصرف مرغ حدود ۴۰ کیلو برای هر نفر و سرانه تولید حدود ۳۱ کیلو بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ به میزان دو کیلو و ۱۰۰ گرم مصرف مرغ در سال ۱۴۰۰ افزوده شده است.

وی درباره میزان مصرف سرانه مرغ با توجه به شواهد و قراین موجود نیز می‌گوید: به نظرم در مقایسه با سال گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش مصرف داشته ایم و به مرور این میزان باید جبران شود. ما نیاز داریم به این که عدد تولیدمان را افزایش بدهیم و این عدد تولید زمانی افزایش می یابد که مصرف هم افزایش یابد. بنابراین باید مصرف را افزایش دهیم. برنامه و هدف گذاری ما این است که این میزان طی امسال به حدود ۳۵ تا ۴۰ کیلو برسد. البته این کار راحتی نیست و چون قیمت هم افزایش یافته کار ما را کند کرده است.

هزینه تولید مرغ بالاتر از قیمت جهانی
این مدیر جهاد سازندگی درباره برنامه های موجود برای افزایش میزان سرانه بیان می‌کند: ما باید تولیدمان را ارزان کنیم. برنامه هایی که تحت عنوان سامان دهی طیور در پیش گرفتیم نیز بر همین مبناست. البته این موضوع همیشه در برنامه های ما بوده است اما هم اکنون تاکید بیشتری بر آن کرده ایم چون قیمت افزایش داشته و قیمت جهانی پایین‌تر از قیمت تولید ماست. یعنی قیمت تمام شده یا قیمت عرضه صادرات کشورهای دیگر از تولید ما پایین تر است. برای همین ما قیمت را باید به سقفی برسانیم که بتوانیم صادر کنیم. لازمه حفظ قیمت صادرات این است که تولید را ارزان انجام دهیم.

وی می افزاید: نکته دیگر این که در بحث تولید چندان دخالت دولت را  نداشته باشیم و دست دولت را کوتاه کنیم. تمام برنامه های تولید، تعهدات تولید، تضمین تولید، تضمین تنظیم بازار و…به عهده بخش خصوصی باشد که این ها منتج به این شود که سرانه مصرف را بالا ببریم. در بحث کاهش نرخ هم برنامه هایی داریم که ممکن و شدنی است، اما گاهی اوقات اقداماتی که در یارانه انجام می شود کار ما را به هم می‌ریزد.

وی در این باره خاطر نشان می کند: یارانه باعث شد که چیزی را رایگان بدهند، اما مصرف قابل کنترل نباشد. ما نهاده را یارانه می دادیم و مرغدار هم هر چقدر یارانه مصرف می کرد، برایش سود داشت و خیلی کنترل کارشناسی روی آن انجام نمی‌شد. برای همین این موضوع در برنامه کار ما قرار گرفته و تلفاتش را می خواهیم در مرغداری ها پایین تر آوریم و ضریب آن را افزایش دهیم. در دو، سه ماه اخیر هم میانگین وزن مرغ ها زیاد شد و هم تلفات کم شده است. هم اکنون جوجه ریزی ما در مهر نسبت به شهریور ماه ۳۰ درصد افزایش داشته است. میزان جوجه ریزی در مهر هشت میلیون و ۳۰ هزار قطعه و در شهریور شش میلیون و ۱۶۹ هزار قطعه بوده است.

نیاز به مازاد ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی در هر ماه تا پایان سال
این مسئول درباره چگونگی کاهش هزینه های تولید می گوید: شاید با همین قیمت تعیین شده بتوان مرغ تولید کرد اما در شرایطی که ما یک شوک قیمتی به تولید کننده وارد نکرده باشیم. یعنی وقتی مرغدار در خرداد شروع به تولید کند باید نسبت به یک ماه قبلش پنج برابر هزینه کند تا بتواند جوجه بریزد. نوسان قیمت دان و…بازار مرغ را به هم ریخته است. ما می خواهیم سرمایه گذاران بخش را با هم متحد کنیم که تولید قراردادی انجام بدهند و اولویت با زنجیره های تولید است. وی می افزاید: مابین حلقه های تولید تا ۲۵ درصد سربار تولید است، یعنی هزینه مازادی که به مرغدار تحمیل می شود. من می‌خواهم  این ۲۵ درصد را حذف کنم و اگر سالی پنج درصد حذف کنم به قیمت جهانی می رسد.
همچنین می توان روی راندمان تولید کار کرد. راندمان تولید تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد اشکال دارد و باید به سمت حذف این میزان برویم. ما هم اکنون در ۸۰ درصد مرغداری ها دان خام استفاده می کنیم که اگر دان را پخت کنیم ضریب تبدیل دان به گوشت را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بهبود می بخشیم. این موارد کاملا اجرایی است. کشورهای دیگر مرغ کیلویی ۱٫۵ دلار و ما کیلویی ۲ دلار تولید می کنیم.

وی درباره میزان شکاف تا وضعیت مطلوب می گوید: ما دو میلیون قطعه در ماه شکاف داریم و باید آن را ارتقا بدهیم. این دو میلیون در مقایسه با جوجه ریزی مهرماه کم است. اگر ما به ۱۰ میلیون قطعه برسانیم،  می‌توانیم بگوییم از ۸۰ درصد ظرفیت مرغداری های خودمان استفاده کرده ایم. درواقع تا پایان سال باید دو میلیون قطعه در هر ماه اضافه تولید شود. قبل از عید حتماً باید ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی کنیم درغیر این صورت موقع عید تفاوت قیمت و کمبود ایجاد می شود.

هشدار در کاهش مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + 2 =