کد خبر : 311670
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
-

بض برق ۸ میلیون مشترک رایگان شد

بض برق ۸ میلیون مشترک رایگان شد

با اعمال تعرفه‌های تنبیهی و تشویقی برای مصرف برق تابستان، قبض ۸میلیون مشترک رایگان شد.

به گزارش عصرقائم، یکی از اقدامات موفقی که برای تابستان سال جاری از سوی مجموعه وزارت نیرو و توانیر اجرایی شد و نتیجه‌بخش بوده است، استفاده از تعرفه‌گذاری به‌نفع مصارف عادی بود، به‌طوری که در روزهای پیک تابستان، پرمصرف‌ها با جریمه‌ای مازاد و خوش‌مصرف‌ها با مشوق‌هایی ویژه مواجه شدند.

با اصلاح تعرفه‌های برق در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، نرخ برق مشترکان پرمصرف نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است؛ در صورتی که برای مشترکان با مصرف تا سقف الگو، نرخ برق تغییر چندانی نداشته است. همچنین در طرح ۱-۵ نیز با هدف تشویق مشترکان خانگی به کاهش مصرف و رعایت سقف الگوی مصرف، به‌ازای کاهش هر کیلووات ‌ساعت مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۵۰۰ تومان پاداش صرفه‌جویی مصرف پیش‌بینی شد.

در نتیجه این اقدام، بررسی مصارف برق خانگی در بازه زمانی ابتدای خردادماه تا ۲۰ شهریور در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در بخش خانگی در تابستان سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش سرانه مصرف برق در بخش خانگی نسبت به سنوات قبل بوده‌ایم. در تابستان ۱۴۰۱ رشد تعداد مشترکان در پله‌های مصرف زیر الگوی مصرف افزایش و در پله‌های بالای الگوی مصرف کاهش داشته است. همچنین سرانه مصرف بخش خانگی در دوره مورد مطالعه در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۵۳ کیلووات ‌ساعت بوده که این شاخص در سال ۱۴۰۱ به ۳۲۳ کیلووات ‌ساعت کاهش یافته است، به‌عبارتی مقدار صرفه‌جویی حاصل‌شده در بخش خانگی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل، قریب به ۳۱۴۹ گیگاوات ساعت بوده است.

بررسی سرانه مصرف در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که به‌جز در شرکت‌های توزیع اردبیل، کهگیلویه، سمنان، سیستان، کرمانشاه، شیراز، فارس، گیلان و هرمزگان، در سایر بخش‌های کشور، سرانه مصرف برق در تابستان ۱۴۰۱ کاهشی بوده است. مشترکان متعددی در تابستان امسال از ظرفیت طرح ۱-۵ تشویق کاهش مصرف استفاده کردند، که در این میان ۸ میلیون مشترک، قبوض «صفر» دریافت کرده‌اند؛ به‌عبارتی قبض برق ۸ میلیون مشترک رایگان شد.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این خصوص گفت: اتفاقی که امسال در بخش خانگی افتاد بی‌سابقه بوده است؛ در طول ۳۰ سال گذشته نمودار مصرف برق خانگی همواره رو به رشد بوده است اما امسال تا مردادماه نسبت به سال گذشته ۴٫۵ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی و نسبت به برنامه‌های معمول وزارت نیرو ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه ۱۸ درصد مشترکان پرمصرف به محدوده الگوی مصرف آمده‌اند، اضافه کرد: میان مشترکانی که کمتر از ۱۰۰ کیلووات در ماه مصرف داشتند حدوداً ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته‌اند؛ به این معنا که برق بیشتری برای آنها فراهم شده است و عمده مصارف در محدوده الگوی مصرف اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان شهریورماه ۵۶ میلیون قبض برق صادر شده است، گفت: از این تعداد حدود ۲۲ میلیون قبض شامل پاداش خوش‌مصرفی شده‌اند؛ از همین تعداد نیز ۸ میلیون قبض رایگان یا بستانکار ثبت شده است و در مجموع یک‌هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان پاداش خوش‌مصرفی ثبت شده است.

قبض برق ۸ میلیون مشترک رایگان شد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش − چهار =