کد خبر : 301993
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
-

نگاهی به اخبار فضایی مهم روزهای اخیر

نگاهی به اخبار فضایی مهم روزهای اخیر

پایگاه خبری “اسپیس” منتخبی از اخبار فضایی روزهای اخیر را منتشر کرده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از اسپیس، فضا یک مکان شگفت‌انگیز است که هرچه در آن کاوش کنیم بیشتر به زیبایی‌های آن پی می‌بریم. در این خبر برخی اخبار فضایی منتخب روزهای اخیر از نگاه این پایگاه را شرح داده‌ایم.

نقش رادارهای زمینی در حفاظت از زمین در برابر سیارک‌ها

نگاهی به اخبار فضایی مهم روزهای اخیر

محققان آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا اخیرا درخواست بودجه‌ای را برای استفاده از سیستم‌های راداری برای کمک به حفاظت از سیاره‌ها با تصویربرداری از اجرام نزدیک به زمین تازه کشف شده، ارائه کرده‌اند و این در حالی است که در حال حاضر نیز چندین پروژه از این دست توسط رصدخانه ملی رادیویی نجوم(NRAO) که تلسکوپ‌ها را در سرتاسر جهان اداره می‌کند و رادیو تلسکوپ گرین بنک(GBO) در ویرجینیای غربی در دست انجام است.

سرنوشت کاوشگر اگزومارس چه شد؟

نگاهی به اخبار فضایی مهم روزهای اخیر

حمله روسیه به اوکراین تاثیر زیادی بر اکتشاف سیاره سرخ دارد. در برنامه مریخ نورد اروپایی اگزومارس که قرار بود از موشک روسی و سکوی فرود ساخت روسیه برای پرتاب در ماه سپتامبر استفاده کند، ممکن است حداقل تا سال ۲۰۲۸ و تا توسعه زیرساخت‌های جدید به تعویق بیفتد.

آخرین اعلام آژانس فضایی اروپا تقریبا یک ماه گذشته منتشر شد که طی آن آژانس فضایی اروپا اعلام کرد همکاری خود با کشور روسیه در ماموریت اگزومارس(ExoMars) را در پی حمله روسیه به اوکراین، به حالت تعلیق درآورده است.

اگزومارس ماموریتی است که طی آن آژانس فضایی اروپا یک فرودگر و یک مریخ‌نورد را روی سطح مریخ فرود خواهد آورد. قرار بود این ماموریت با کمک یک فضاپیمای روسی انجام شود. حال اما به دلیل حمله روسیه به اوکراین، آژانس فضایی اروپا همکاری خود با کشور روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

ماموریت ارسال مریخ نورد روزالیند فرانکلین به سیاره سرخ که به طور رسمی با نام اگزومارس شناخته می‌شود، برای ماه سپتامبر در نظر گرفته شده بود. قرار بود این ماموریت از بایکونور قزاقستان سوار بر یک موشک روسی پرتاب شود و هشت ماه بعد با استفاده از سخت افزار روسی روی مریخ فرود بیاید. با این حال، کل پروژه اکنون به دلیل وخیم‌تر شدن بحران دیپلماتیک در مورد جنگ در اوکراین در خطر است.

موتور موشک قدیمی روسیه در مدار زمین منفجر شد

نگاهی به اخبار فضایی مهم روزهای اخیر

یک موتور موشک قدیمی روسی در مدار زمین از هم پاشیده و ابر جدیدی از زباله‌های فضایی تولید کرده است و در حال حاضر ۱۶ قطعه زباله فضایی مرتبط با این رویداد در حال ردیابی هستند.

نیروی فضایی ایالات متحده چندی پیش اعلام کرد که یک شی در مدار زمین با نام “۳۲۳۹۸#” در تاریخ ۱۵ آوریل از هم پاشیده است و ۱۶ قطعه زباله فضایی مرتبط با این رویداد در حال حاضر در حال ردیابی هستند.

به گفته “آناتولی زاک”، روزنامه‌نگار و نویسنده مدیر سایت “RussianSpaceWeb.com ، شیء شماره “۳۲۳۹۸” یک “موتور اولاژ”(ullage motor) متعلق به یک موشک فضایی بود که به رساندن ۳ ماهواره روسی “گلوناس” به مدار زمین در سال ۲۰۰۷ کمک کرده است.

موتورهای اولاژ  که به عنوان موشک‌های اولاژ نیز شناخته می‌شوند، موتورهای موشکی نسبتا کوچکی هستند که سوخت مستقل دارند و ممکن است قبل از احتراق موتور اصلی، زمانی که موشک در وضعیت گرانش صفر قرار دارد، روشن شوند و شتاب حاصل از آنها باعث می‌شود سوخت مایع در مخازن اصلی موشک به سمت انتها ته‌نشین شود و جریان بدون وقفه به پمپ‌های سوخت و اکسید کننده را ایجاد کند.

کوچک شدن جهان

نگاهی به اخبار فضایی مهم روزهای اخیر

جهان ممکن است طی ۱۰۰ میلیون سال آینده گسترش خود را متوقف کند زیرا با توجه به اینکه کیهان ما در ۱۳.۸ میلیارد سال گذشته بدون وقفه در حال انبساط بوده، این زمان نسبتا زود است. یک مطالعه جدید حاکی از آن است که حتی اگر انبساط کیهان در حال افزایش است، نیروی دافع انرژی تاریک ممکن است در حال ضعیف شدن باشد. در کیهان‌شناسی، انرژی تاریک(Dark energy) شکل ناشناخته‌ای از انرژی است که همه فضا گیتی را به صورت فرضی در بر می‌گیرد و سرعت انبساط جهان را می‌افزاید.

پروژه بازگشت نمونه مریخ ناسا

نگاهی به اخبار فضایی مهم روزهای اخیر

ناسا می‌خواهد نظرات مردم در مورد برنامه‌های خود برای بازگرداندن نمونه‌ها از سیاره سرخ در سال ۲۰۳۳ را بداند. نظرات در تاریخ ۱۶ مه به صورت آنلاین یا از طریق پست در مورد ارزیابی زیست محیطی در جهت تلاش برای بازگرداندن نمونه(که شامل بازگرداندن نمونه‌های مریخ نورد استقامت با همکاری با آژانس فضایی اروپا است)، می‌توانند ارائه شوند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در چه مرحله‌ای است؟

نگاهی به اخبار فضایی مهم روزهای اخیر

مرحله تراز تلسکوپ فضایی “جیمز وب” به پایان رسید. ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی “جیمز وب”(James Webb) پس از اینکه نشان داد می‌تواند با هر چهار تجهیزات علمی خود، تصاویری واضح و با بزرگنمایی خوب بگیرد، مرحله تراز خود را به پایان رساند. نقطه عطفی که ناسا اکنون با ثبت چند تصویر جدید از منظر جیمز وب به نمایش گذاشته است، به گروه پشتیبان این ماموریت امکان می‌دهد تا راه‌اندازی تجهیزات علمی این تلسکوپ را به ‌درستی ادامه دهند. بنابراین تلسکوپ جیمز وب پس از چندین ماه تنظیم آینه و تجهیزات، به مرحله‌ی جدیدی از روند آماده‌سازی وارد خواهد شد. این کار تقریبا دو ماه زمان می‌برد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، جیمز وب همچنان در مسیر پایان روند آماده‌سازی خود باقی می‌ماند.

کشف یک تپ اختر در منظومه شمسی

نگاهی به اخبار فضایی مهم روزهای اخیر

در فاصله ۳۰۰۰ سال نوری از زمین، یک سیستم هم‌نوع‌خواری تازه کشف شده به نام سیستم دوتایی عنکبوت سیاه قرار دارد. این سیستم دوتایی عنکبوت سیاه تازه کشف شده که با نام ZTF J۱۴۰۶+۱۲۲۲، شناخته می‌شود، محکم‌ترین سیستم دوتایی شناخته شده است که تپ اختر و همراه آن هر ۶۲ دقیقه به دور یکدیگر می‌چرخند.

سفر به فضا در ۱۶ ساعت

نگاهی به اخبار فضایی مهم روزهای اخیر

زمان رسیدن چهار فضانورد ماموریت کرو-۴(Crew-۴) برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی فقط دو برابر یک روز کاری معمولی ما بوده است. فضانوردان این ماموریت پس از پرتاب شدن توسط موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به نام “کپسول آزادی دراگون” در ۲۶ آوریل تنها در عرض ۱۶ ساعت به مدار زمین رسیدند که این زمان نشان‌دهنده کوتاه‌ترین زمان پرواز از زمان آغاز پروازهای سرنشین دار این شرکت در سال ۲۰۲۰ است.

نگاهی به اخبار فضایی مهم روزهای اخیر

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج + هفده =