کد خبر : 298028
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۴۵
-

یادی از شهدای «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

یادی از شهدای «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

بر اساس تحریم‌هایی که در زمان جنگ تحمیلی علیه کشور ما وجود داشت حتی ورود سیم خاردار از کشورهای خارجی تحریم بود و ما در سختی قرار داشتیم. در این میان جهاددانشگاهی تلاش کرد با تولید مهمات جنگی در کنار پشتیبانی نیروی انسانی، به رزمندگان کمک کند.

به گزارش عصرقائم، جهاددانشگاهی در طول سال‌ها فعالیت خود همواره پیوند دهنده میان جنگ و دانشگاه بود و توانست بخشی از نیروهای تخصصی و فنی را از طریق دانشگاه‌ها برای دوران دفاع مقدس تأمین کند. این نهاد در دوران جنگ تحمیلی توانست اقدامات موثر دانش بنیانی در عرصه طراحی و تولید برای کشور انجام دهد که از آن جمله  می‌توان به طراحی،  نصب و استقرار آنتن‌های مخابراتی، ساخت گرم‌کن‌های شیمیایی، ساخت دستگاه سرعت‌سنج، ساخت نخستین پهپاد یا اعزام پزشک و پرستار اشاره کرد.

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز و ایام ولادت حضرت بقیةالله الاعظم(عج) به ملت بزرگ ایران سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند، مروری بر فعالیت‌های دانش بنیان جهاد دانشگاهی در عرصه دفاعی داریم.

پیش رو بودن جهاد دانشگاهی در عرصه «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» ریشه در دوران دفاع مقدس دارد. سال ۱۳۶۵ از دانشجویان دانشگاه تبریز که آماده اعزام به جبهه‌ها بودند، خواسته شد که به جای اعزام به جبهه، به عنوان نیروهای بسیجی در تولید مهمات در دانشکده فنی این دانشگاه که در ساعات غیر درسی در اختیار دانشجویان بسیجی برای تأمین مهمات جبهه قرار گرفته بود، فعال شوند و از دانش‌شان استفاده شود.

دانشجویان باانگیزه و مشتاق نیز از هر رشته و شهری ثبت‌نام کردند و قرار شد با استفاده از امکانات و دستگاه‌های موجود در کارگاه، قطعات نظامی مورد نیاز در جبهه را تولید کنند، این اقدام از اوایل دی‌ماه همان سال آغاز شد و دانشجویان بعد از اتمام ساعات درسی و امتحانات دانشگاه، در کارگاه فنی مشغول کار می‌شدند و با تجهیزات مختصر و امکانات محدود مهمات مورد نیاز رزمندگان را می‌ساختند.

در نهایت شامگاه ۲۷ دی‌ماه، جنگنده متجاوز رژیم بعث عراق با گرا گرفتن از منافقان کوردل با چهار بمب دانشکده فنی دانشگاه تبریز و مناطق اطراف آن را هدف قرار داد که یکی از این بمب‌ها در محوطه باز فرود آمد، به ساختمان کارگاه ساخت قطعات مورد نیاز جبهه‌ها که توسط سازمان جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی و با هدف پیوند دانشگاه و صنعت دفاعی کشور در دوران فشار تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی راه‌اندازی شده بود، اصابت کرد. در این حمله ناجوانمردانه ۲۲ تن از جهادگران جهاددانشگاهی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

اینکه امروز در زمینه فناوری‌های برتر، در سطح دنیا حرفی برای بیان داریم و به آن افتخار می‌کنیم، نتیجه شهادت طلبی بزرگ مردان دوران دفاع مقدس است.

یادی از شهدای «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + 19 =