کد خبر : 297319
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
-

برگزیدگان جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی شدند

برگزیدگان بخش رقابتی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین اهدای جوایز این دوره از جشنواره عصر روز دوشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ در سالن شهید بهنام محمودی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.

برهمین اساس محمدعلی رئیس‌دانا تولیدکننده و مدیر برند «سرگرمی‌های دانا»، رضا پورحسین روانشناس و رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، عادل مقصودپور تولیدکننده اسباب‌بازی و نماینده انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، فوائد نجم‌الدین منتقد هنری و طراح گرافیک، احسان عسگری فعال فرهنگی و مدیر طرح و برنامه شبکه کودک (پویا) و منصور علاف‌چیان نماینده انجمن فروشندگان اسباب‌بازی برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی در بخش‌های بسته‌بندی، تصویرسازی، کیفیت چاپ، کیفیت تولید و گرافیک را معرفی کردند.

در بخش برترین بسته‌بندی بازی «کارآگاه ناحیه شرقی» محصول شرکت «چینش» رتبه اول و بازی «نورآزما» محصول شرکت «فن‌آموز» رتبه دوم را کسب کردند.

رتبه اول بخش برترین تصویرسازی، بازی‌ «اتابک والی تبریز» محصول شرکت «بازیمن»، رتبه دوم بازی «توکی» محصول شرکت «هوگر» و رتبه سوم بازی «قلعه رودخان» محصول شرکت «هیروگیمز» شدند.

در بخش برترین کیفیت نیز بازی «دور دور» محصول شرکت «قندون» رتبه اول و بازی «شترسواری» محصول شرکت «بازیمن» و «قابرنگ» محصول شرکت «بومزی» رتبه دوم را به دست آوردند.

مهدیه کرمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم شناختی، لیلا ابراهیمی و فاطمه موسوی‌بصیرت داوران آثار در بخش برترین اسباب‌بازی شناختی/ فکری بودند و آثار برگزیده خود را بدون رتبه‌بندی معرفی کردند.

برگزیدگان جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی شدند

اسامی برگزیدگان این بخش عبارت است از: بازی «کارآگاه ناحیه شرقی» محصول شرکت «چینش»، بازی «باغ فرش» محصول مشترک کانون پرورش فکری و شرکت «باغ فارسی»، بازی‌های «قابرنگ» و «چهارچوب» محصول شرکت «بومزی»، بازی «واردا» محصول شرکت «سرزمین ذهن زیبا»، بازی «طوطی و بقال» محصول مشترک کانون پرورش فکری و شرکت «دواره» و بازی «شاه دزد وزیر (دوئل)» محصول شرکت «فربودانگاره».

همچنین هیات داوران هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در بخش برترین اسباب‌بازی حسی- حرکتی هیچ اثری را حائز رتبه ندانست.

در بخش برترین اسباب‌بازی فلزی (کیفیت تولید) رتبه اول از آن مجموعه «ساختنی‌ها» محصول شرکت «زیرک» و رتبه دوم از آن بازی «ماشین‌های عقب‌کش» محصول شرکت «طاها ویرا رادین» شد.

بخش برترین اسباب‌بازی پلاستیکی (کیفیت تولید) نیز برگزیدگان خود را در رتبه اول مجموعه کارهای شرکت «تک توک»، در رتبه دوم مجموعه کارهای شرکت «نیکوتوی» و «کیوان توی» و در رتبه سوم «دانی‌بال» محصول شرکت «دانی‌نو» معرفی کرد.

در بخش اسباب‌بازی پارچه‌ای (کیفیت تولید) نیز هیچ اثری حائز رتبه برتر نشد.

همچنین مجموعه کارهای شرکت «سپتا» رتبه اول، مجموعه کارهای شرکت «بیس» رتبه دوم و مجموعه کارهای شرکت «بومزی» رتبه سوم برترین اسباب‌بازی چوبی (کیفیت تولید) را کسب کردند.

برگزیدگان جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی شدند

در ادامه در بخش برترین اسباب‌بازی شبیه‌سازی زندگی واقعی (بازی‌های وانمودی-شناختی) مجموعه کارهای شرکت «ستاره ایرانیان» بدون رتبه‎بندی به‌عنوان برگزیده معرفی شدند.

بخش برترین اسباب‌بازی ترکیبی (کیفیت تولید) برگزیدگان خود را در رتبه اول بازی «مارپیچ لیزری» محصول شرکت «تک‌سازان»، در رتبه دوم بازی «باغ فرش» محصول مشترک کانون پرورش فکری و شرکت «باغ فارسی» و در رتبه سوم بازی «معمار» محصول مشترک «آرته» معرفی کرد.

برگزیده برترین اسباب‌بازی سازه و جورچین (ساختی-شناختی) نیز بدون رتبه به مجموعه کارهای شرکت «بافرزندان» و «کوریگو» تعلق گرفت.

در بخش برترین اسباب‌بازی مهارتی-آموزشی مجموعه کارهای شرکت «فن‌آموز» رتبه اول، مجموعه کارهای شرکت «دکتر دوایت» رتبه دوم و مجموعه کارهای شرکت «زیرک» رتبه سوم را کسب کردند.

بخش دیگری از برگزیدگان این جشنواره با داوری یعقوب آزاده‌دل معاون توسعه حمل و نقل پاک و آموزش و زهره مسکنی مدیر اداره آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک برای آثار برتر متناسب با آموزش و ترویج فرهنگی ترافیک معرفی شدند.

برهمین اساس در بخش برترین اسباب‌بازی مروج فرهنگ ترافیک مجموعه کارهای شرکت «زیگ‌زیگ» رتبه اول، بازی «شهر و بازی» محصول شرکت «قلمه» رتبه دوم و بازی «دور دور» محصول شرکت «قندون» رتبه سوم را کسب کردند.

همچنین تقدیر ویژه شورای نظارت بر اسباب‌بازی بدون رتبه‌بندی از مجموعه کارهای «تانی‌لند»، «کنکو»، «لپ‌لپ» و «بازی‌آل» صورت گرفت.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی  نیز اسامی برگزیدگان هفتمین جشنواره اسباب‌بازی از نگاه خود را اعلام کرد.

مهدیه کرمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم شناختی، لیلا ابراهیمی و فاطمه موسوی‌بصیرت داوران آثار در بخش برترین اسباب‌بازی شناختی/ فکری بودند و آثار برگزیده خود را بدون رتبه‌بندی معرفی کردند.

اسامی برگزیدگان این بخش عبارت است از: بازی «کارآگاه ناحیه شرقی» محصول شرکت «چینش»، بازی «باغ فرش» محصول مشترک کانون و شرکت «باغ فارسی»، بازی‌های «قابرنگ» و «چهارچوب» محصول شرکت «بومزی»، بازی «واردا» محصول شرکت «سرزمین ذهن زیبا»، بازی «طوطی و بقال» محصول مشترک کانون پرورش فکری و شرکت «دواره» و بازی «شاه دزد وزیر (دوئل)» محصول شرکت «فربودانگاره».

متن بیانیه به شرح زیر است:

“ارتقای سرمایه شناختی آحاد جامعه ایرانی، اولویتی ملی برای ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شمار می‌رود. بازی به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر رشد و تحول کودک از مهم‌ترین عواملی است که فرصت ارتقای مهارت‌های شناختی را فراهم می‌کند و با توجه به هزینه‌ پایین و در دسترس بودن بازی‌ها برای اقشار مختلف جامعه، می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد.

در راستای سیاست‌های مصوب ستاد برای ارتقای سرمایه‌ شناختی جامعه، حمایت از بازی‌های شناختی و همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از متولیان اصلی و کلیدی حوزه‌ بازی‌ها در دستور کار قرار گرفت. از آنجایی که نهاد اعتباربخش بازی‌های شناختی با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال شکل‌گیری است، بازی‌ها به صورت علمی و نظام‌مند بررسی خواهند شد و بازی‌های شناختی شناسایی و معرفی می‌کند.

آثاری که به بخش رقابتی راه یافته بودند از سوی گروه داوری ستاد و کانون پرورش فکری داوری شد. شاخص‌ اصلی ارزیابی بازی‌ها، شناختی بودن آنها بود، بدین معنا که بتواند باعث فعال شدن یا تقویت مهارت‌های شناختی کودکان از جمله توجه و تمرکز، حل مساله، حافظه و… شود.

لازم به ذکر است بازی‌های شناختی منتخب نیاز به ارتقا و اعمال تغییرهایی برای پررنگ‌تر شدن جنبه‌های شناختی دارد که ستاد آمادگی خود برای همکاری با گروه‌ها در این زمینه را اعلام می‌کند.

برگزیدگان جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی شدند

ستاد، حمایت‌های نقدی و غیرنقدی خود (شامل حمایت از شتاب‌دهی و منتورینگ استارتاپ‌های این حوزه و اختصاص سوبسید فروش) را به تیم‌های برگزیده ارائه می‌کند.

هیئت داوران بخش شناختی از تلاش تمام دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی قدردانی می‌کند و امیدوار است با همکاری کانون و فعالان حوزه اسباب‌بازی، شاهد پیشرفت و توسعه بازی‌های شناختی در کشور باشیم.”

همچنین سازمان حمل و نقل ترافیک تهران با انتشار بیانیه‌ و اهدای جوایزی در آیین پایانی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از سه اسباب‌بازی مروج فرهنگ ترافیک قدردانی کرد.

سازمان حمل و نقل ترافیک در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به انتقال هر چه بیشتر فرهنگ ترافیک، در برگزاری جشنواره اسباب‌بازی در کنار کانون بود.

برگزیدگان جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی شدند

بیانیه این سازمان به شرح زیر است:

“گرگِ حوادث ترافیکی در کمین کودکان!

سال گذشته حدود ۱۵ هزار نفر از هموطنان ما جان خود را در حوادث ترافیکی از دست دادند که ۱۸ درصد این افراد کودک و نوجوان بودند.

کودکان در حوادث ترافیکی مقصر یا مسبب نیستند؛ بی احتیاطی ما بزرگترهاست که باعث باخت آنان در این بازی ناجوانمردانه می‌شود.

برگزیدگان جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی شدند

کودکان زیر ۱۲ سال که روی صندلی جلو خودرو نشانده شده‌اند؛ نوزادان یا کودکانی که کسی به فکر تهیه صندلی مخصوص خودرو برای آنها نبوده؛ کودکانی که دستشان هنگام عبور از خیابان از دست بزرگترها رها شده؛ کودکانی که بدون ایمنی مناسب سوار موتورسیکلت شده‌اند؛ کودکانی که با موتور یا خودرو تصادف کرده‌اند، کودکانی که وقتی در پارکینگ مجتمع‌های مسکونی در حال بازی بوده‌اند، دچار حادثه شده‌اند؛ کودکانی که سرشان را از پنجره یا سقف خودرو بیرون آورده‌اند و تمام کودکان دیگری که قربانی ناآشنایی، ناآگاهی‌ و بی‌اطلاعی خود و اطرافیانشان از دانستنی‌های ایمنی رفت‌وآمد شده‌اند.

در خاله‌بازی و مامان‌بازی، دختربچه‌ها نقش مادران را بازی می‌کنند. آن‌ها از اسباب‌بازی‌هایی مانند عروسک، خانه‌های کوچک و لوازم خانگی کودکانه استفاده می‌کنند. یکی مادر می‌شود و یکی فرزند؛ یکی میهمان و یکی میزبان؛ تمرینِ پذیرایی است و میهمان‌نوازی و مهرورزی.

برگزیدگان جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی شدند

در مدرسه‌بازی هم کسی آموزگار است و دیگران دانش‌آموز؛ حاضر غایب می‌کنند بودن و نبودنشان را و به هم رتبه می‌دهند که خیلی خوبند یا قابل قبول یا نیازمند تلاش بیشتر؛ گاهی هم فضای بازی به بیمارستان و درمانگاه کشیده می‌شود؛ یکی بیمار است و دیگری پزشک؛ تب می‌کنند و نسخه می‌نویسند و دارو تجویز می‌کنند و همه این‌ها حکایت از نقش‌پذیری کودکان برای مسئولیت و تعهدی است که در آینده بر عهده آنان گذاشته خواهد شد.

اسباب‌بازی‌ها کامل‌کنندە این مهارت‌اندوزی در دوران طلایی کسب تجارب کودکان هستند. ما برای آگاهی، تکمیل و تثبیت دانسته‌های شهروندان کوچک امروز، عابران پیاده، موتورسیکلت‌سواران، رانندگان یا دوچرخه‌سواران فردای کوچه و خیابان و بزرگراه‌ها و جاده‌هایمان چه کرده‌ایم؟

در طراحی بازی های آموزشی، گروهی، معمایی، ساختنی و تولید اسباب‌بازی‌های خلاقانه و مشابه زندگی واقعی کودکان چه مفاهیمی را مد نظر قرار داده‌ایم تا در افزایش ایمنی عبور و مرور و کاهش تلفات و صدمات ناشی ازحوادث ترافیکی سهیم باشیم؟ آیا اگر انواع و اقسام وسایل نقلیه عبور و مرور رنگارنگ را تولید و به بازار فروش عرضه کرده‌ایم، به آموزش عبور از خیابان صرفاً با کمک والد ین و بزرگ‌ترهای خانواده و پلیس برای کودکان زیر ۱۰ سال هم اندیشیده‌ایم؟ آیا آنچنان که باید بر عبور از محل خط‌کشی عابر پیاده یا ضرورت استفاده از پل عابر پیاده تأکید کرده‌ایم؟

در طراحی و تولید بازی‌ها تا چه حد برای آشنایی کودکان و نوجوانان به عنوان یک عابر پیاده و نه یک راننده خودرو با مفهوم رنگ‌های قرمز و سبز چراغ عابر پیاده توجه داشته‌ایم؟

آیا به این فکر کرده‌ایم که نخستین گام برای طراحی یک بازی در بستر شبیه‌سازی‌شده شهری تعریف مفاهیم خیابان و پیاده رو و تفکیک این دو مفهوم از یکدیگر با نشانه‌ها و ابزار ویژه و ملموس است؟ تا چه حد برای آشنایی کودکان با تابلوهایی مثل گذرگاه عابر پیاده و عبور دانش‌آموزان به عنوان مهم‌ترین علائم عمودی ویژه عابران پیاده تلاش کرده‌ایم؟

آیا به آن اندازه که باید در تشویق کودکان و نوجوانان به رفتار درست ترافیکی به عنوان یک عابر پیاده، یک دوچرخه‌سوار یا یک سرنشین خودرو کوشش داشته‌ایم و…

«گرگِ» حادثه همیشه در کمین است. این بازی «یارکشی» ندارد؛ «گردو شکستم» هم ندارد. «شیر یا خط» وقتی ناگهان بازی شروع شود و گرگ حمله کند، «موچ» هم در کار نیست! راه فراری نیست؛ گرگ «جرزن» است و همه بچه‌ها «نخودی»! تمامی هم ندارد این بازیِ ناجوانمردانه.

«تا ۳ نشه» اینجا جواب نمی‌دهد انگار! «اِشکنکِ» این بازی سال گذشته دامنگیر حدود ۱۵ هزار نفر شده است. ۱۸ درصد آنهایی که در این بازی «سوخته‌اند» کودک و نوجوان بودند! کار از «سرشکستنک» هم گذشته است!

برگزیدگان جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی شدند

سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از همین تریبون، در هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، آمادگی خود را برای حمایت از تولیدکنندگان اسباب‌بازی که ایمنی عبور و مرور و نهادینه سازی رفتارهای درست ترافیکی را سرلوحه طراحی و ساخت تولیدات خود قرار دهند اعلام می‌کند. باشد که این حمایت و این هدایت به مسیر هموار و ایمن زندگی، آخرِ این بازی را به بُرد قابل قبولِ شهروندان آینده‌ساز این مرز و بوم در برابر گرگ حوادث ترافیکی منجر کند.

در این مراسم از  ۳ اسباب‌بازی مروج فرهنگ ترافیک از سوی سازمان حمل و نقل ترافیک قدردانی شد که در زیر اسامی آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

مجموعه کارهای شرکت «زیگ‌زیگ» رتبه اول

«شهر و بازی» محصول شرکت «قلمه» رتبه دوم

«دور دور» محصول شرکت «قندون» رتبه سوم

هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی به دبیری آیدین مهدی‌زاده از سوی اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی، در اسفند ۱۴۰۰ برگزار شد.

برگزیدگان جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی شدند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =