کد خبر : 296611
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۰۰
-

سفر زیارتی سوریه فقط کاروانی است

سفر زیارتی سوریه فقط کاروانی است

با رونق گرفتن سفرهای سوریه در روزهای اخیر، برخی از کاروان‌های غیرمجاز هم دست به کار شده و برای جذب زائر در تلاش هستند و حتی اعزام‌هایی را داشته‌اند. اما چگونه می‌توان مانع سفرهای زیارتی غیرمجاز به سوریه شد؟

به گزارش عصرقائم، سفر به سوریه از دی‌ماه برقرار شده است و سازمان حج و زیارت با توافق صورت گرفته با طرف سوری، مقرر کرده که زائران ایرانی را پس از یک دهه تعطیلی این سفرها، به صورت هوایی اعزام کند. همچنین سهمیه پیش‌بینی شده برای یک سال ۱۰۰ هزار زائر است که در قالب کاروان‌های زیارتی به دمشق مشرف خواهند شد.
سفر سوریه بدون تأیید از سوی برخی نهادها امکان‌پذیر نیست
سفر به سوریه همچون سفر عتبات نیست که هر کسی بتواند با تهیه بلیت پرواز به این سفر معنوی مشرف شود؛ چرا که سازوکار خاصی برای این سفر نیاز است و برای صدور بلیت پرواز به دمشق باید اسامی افراد از سوی برخی سازمان و نهادها تأیید شود.

مسؤول یکی از دفاتر فروش بلیت پرواز سوریه که از گذشته در این عرصه فعالیت داشته است و حتی قبل از آغاز اعزام زائران به سوریه بلیت دمشق عرضه می‌کرد، می‌گوید: ما اجازه فروش بلیت به افراد را به صورت عمومی نداریم. برای تهیه بلیت افراد باید یا از سوی سازمان حج و زیارت اقدام کنند یا اینکه اسامی آنها در لیستی از سوی برخی وزارتخانه‌ها یا نهادها تأیید شود.
بر همین اساس همه افرادی که قصد تشرف به سوریه را دارند، باید از طریق سازمان حج و زیارت اقدام کنند و این سازمان نیز با توجه به نیاز زائران، بسته‌های زیارتی متنوعی را اجرایی کرده است و حتی زائران سوریه، نه تنها از ایستگاه پروازی تهران، بلکه از سایر شهرها همچون شیراز، مشهد، کرمان و تبریز نیز می‌توانند به صورت مستقیم عازم دمشق شوند.
سفرهای غیرمجاز به سوریه همچون سفرهای غیررسمی به عتبات می‌شود؟
با این وجود، برخی از افراد که مشخص نیست از چه نهاد و سازمانی مجوز اعزام کاروان می‌گیرند، به صورت گروهی زائران را به سوریه اعزام می‌کنند و حتی برخی از مسؤولان از چنین اعزام‌هایی مطلع نیستند و آنهایی هم که در این باره اطلاعاتی دارند، امکان جلوگیری از اعزام غیرمجاز را نداشته و فقط تماشاگر آن هستند.

این امر در حالی است که بر اساس قوانین، اعزام کاروان‌های زیارتی به عتبات، سوریه و عربستان فقط باید از طریق سازمان حج و زیارت انجام شود و خارج از این چارچوب غیرقانونی به شمار می‌رود، اما اکنون که سفرهای زیارتی به سوریه رونق گرفته و در طول هفته حداقل چهار پرواز از تهران به دمشق صورت می‌گیرد و پروازهای مشهد به دمشق نیز راه‌اندازی شده و به زودی سفرها به سوریه از کرمان، شیراز و تبریز هم فعالیت خود را آغاز می‌کنند، برخی از افراد با ارتباطاتی که با نهادها و حتی اشخاص دارند، بلیت پرواز سوریه گرفته و کاروان غیرمجاز راه می‌اندازند و در سوریه هم به راحتی با رزرو هتل، زائران را با خود همراه می‌سازند.
سود برخی کاروان‌های غیرمجاز از اعزام زائران به سوریه
جالب اینجاست که هزینه سفر سوریه که توسط سازمان حج و زیارت در حال انجام است، حتی در ایام نوروز که همه سفرها گران می‌شود، از حدود ۷ تا ۹ میلیون تومان است، اما کاروان‌های غیرمجاز از بی‌اطلاعی برخی از مشتاقان زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام‌الله علیهما استفاده کرده و آنها را با هزینه‌های بالایی بین ۱۱ تا ۱۳ میلیون تومان به دمشق می‌برند و به فکر سودجویی خود هستند.
امنیت زائران غیرمجاز سوریه را چه کسی تضمین می‌کند؟
علاوه بر این، زائران این کاروان‌ها حتی در صورت داشتن بیمه، ممکن است با مشکلات امنیتی مواجه شوند. چرا که نهادهای مربوطه در سوریه با آنها قراردادی ندارند تا امنیت زوار را تضمین کنند. این امر در حالی است که به گفته سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، در هر اتوبوس کاروان‌های زیارتی سوریه که زیر نظر این سازمان به دمشق اعزام می‌شوند، یک نیروی امنیتی حضور دارد و سلامت زوار از سوی دولت سوریه تضمین می‌شود.
با این روند، زائرانی که با سازمان حج و زیارت به دمشق اعزام می‌شوند، دیگر نگران امنیت نخواهند بود. البته وزیر کشور سوریه نیز در سفر رئیس سابق سازمان حج و زیارت به سوریه، به ایران تضمین سلامت زوار در دمشق را داده بود.

با توجه به افزایش ایستگاه‌های پروازی سوریه در روزهای آینده، بهتر است سازمان حج و زیارت نظارت بیش‌تری به سفرهای زیارتی به سوریه داشته باشد تا شاهد افزایش کاروان‌های غیرمجاز برای سوریه نباشیم. چرا که هم‌اکنون با توجه به وجود پرواز تهران ـ دمشق، برخی کاروان غیرمجاز راه انداخته‌اند که ممکن است در صورت جلوگیری نکردن از این تخلفات، در سایر استان‌ها و ایستگاه‌های پروازی نیز چنین اقداماتی صورت گیرد و همچون سفرهای زیارتی به عتبات کاروان‌های غیرمجاز در مناسبت‌های مختلف اقدام به جذب زائر کرده و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کنند و از طرفی مسؤولان مربوطه نتوانند به راحتی جلوی چنین اعزام‌هایی را بگیرند.
اعزام زائران به سوریه فقط کاروانی است
در حال حاضر سفرهای زیارتی به سوریه توسط یکی از شرکت‌های سازمان حج و زیارت در حال انجام است و بر اساس تعداد کاروان‌ها، اعزام‌ها نیز انجام می‌گیرد و به گفته مسؤولان ممکن است همه مسافران یک پرواز از زائران کاروان نباشند و جمعی از مسافران بر اساس اسامی تأیید شده از سوی برخی نهادها بلیت تهیه کرده باشند.
با این وجود، سازمان حج و زیارت به صورت جداگانه عرضه بلیت نداشته و در حال حاضر هیچ زائری به صورت انفرادی و خارج از کاروان امکان سفر به سوریه از سوی این سازمان را ندارد.

افزایش کاروان‌های غیرمجاز سوریه در روزهای اخیر
اما در روزهای اخیر و در حالی که همه در تب و تاب سفرهای زیارتی در ایام نوروز هستند، کاروان‌های غیرمجاز سوریه فعالیت خود را توسعه داده و با افزایش پروازها هم برنامه‌ریزی بیشتری به منظور جذب و اعزام زائر دارند. به گفته مدیر یک کاروان زیارتی غیرمجاز، «زائران این کاروان‌ها فقط در دمشق به زیارت می‌پردازند و ما به منظور تأمین امنیت زوار امکان اعزام زوار به سایر شهرهای سوریه را نداریم.»

البته یکی از مدیران دفاتر زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه سفرهای زیارتی به سوریه در شیوه نوین طوری طراحی شده که همه دفاتر امکان اعزام زائر را ندارند، می‌گوید: برخی از دفاتر زیارتی اقدام به ثبت‌نام زائر می‌کنند، اما با توجه به برخی محدودیت‌ها امکان اعزام توسط دفاتر وجود ندارد و شرکت معراج قدسیان، متولی اعزام‌هاست. بنابراین شاید با چنین روشی کاروان‌های غیرمجاز کمتر امکان اعزام داشته باشند و با افزایش ایستگاه‌های پروازی نظارت بهتری صورت گیرد. علاوه بر این، باید نیروهای امنیتی و نظارتی نسبت به اعزام‌های غیرمجاز به سوریه وارد عمل شوند و اجازه ندهند که امنیت زوار به خطر بیفتد.
به گزارش فارس، با وجود اینکه سفر سوریه سازوکار خاصی دارد و امکان اعزام افراد بدون تأیید اسامی از سوی برخی نهادها وجود ندارد، اما برخی از افراد خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت کاروان غیرمجاز راه انداخته‌اند. سفرهای رسمی به سوریه از دی‌ماه امسال آغاز شد و زائران در شیوه نوین اعزام‌ها می‌توانند در کاروان‌های متنوع سه، چهار، پنج و هفت شب به سوریه مشرف شوند.

سفر زیارتی سوریه فقط کاروانی است/ چگونه می‌توان مانع اعزام کاروان‌های غیرمجاز شد؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + شانزده =