کد خبر : 295092
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
-

نخست وزیر مالی فرانسه را به جاسوسی و تلاش برای تجزیه کشورش متهم کرد

نخست وزیر مالی فرانسه را به جاسوسی و تلاش برای تجزیه کشورش متهم کرد

مالی، فرانسه را به تجزیه عمدی این کشور غرب آفریقا و جاسوسی در جریان مبارزه با شبه‌نظامیان متهم کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از رویترز، چوگوئل مایگا، که پس از کودتای سال گذشته به نخست وزیری موقت مالی منصوب شد، در دیدارش با دیپلمات ها و رسانه ها گفت که ورود نیروهای فرانسوی در سال ۲۰۱۳ کشور را تقسیم کرد و به شبه نظامیان مرتبط با القاعده اجازه داد تا دوباره سازماندهی شوند و به حملات خود ادامه دهند.

اظهارات مایگا تنش‌ها را بین مالی و حاکم استعماری سابق آن فرانسه بیشتر خواهد کرد.

مایگا گفت: «این مداخله به تقسیم واقعی مالی تبدیل شد و سرزمین‌های ما مکانی امن برای تروریست‌هایی شد که به مکانی برای پناه گرفتن و سازماندهی مجدد برای بازگشت به قدرت ، نیاز داشتند.

بدون ارائه مدرک، مایگا همچنین مدعی شد که فرانسه یک هواپیمای حافظ صلح سازمان ملل را برای جاسوسی از ساخت پایگاه‌های ارتش مالی از طرف این کشور هدایت کرده است.

مالی روز دوشنبه یک روزنامه نگار از مجله فرانسوی Jeune Afrique را کمتر از ۲۴ ساعت پس از ورودش اخراج کرد. مقامات گفتند که او مجوزهای لازم را کسب نکرده است.

تنش میان اروپا و مالی بسیار تشدید شده است. پاریس سفرهای هوایی را به حالت تعلیق درآورده و اتحادیه اروپا رهبران مالی را به دلیل تاخیر در انتخابات برنامه ریزی شده تحریم کرده است. مالی هفته گذشته سفیر فرانسه را اخراج کرد و از نیروهای دانمارکی از نیروهای ویژه اروپایی خواست کشور را ترک کنند. این اختلاف، دولت تحت رهبری نظامی در مالی را منزوی کرده است، کشوری که پس از اعلام اینکه تا دسامبر ۲۰۲۵ انتخابات برگزار نخواهد کرد – تقریباً چهار سال دیرتر از زمان برنامه ریزی شده – تحت تحریم کشورهای غرب آفریقا قرار دارد.

فرانسه نیروی نظامی قابل توجهی را در صحرای شمالی مالی به عنوان بخشی از ماموریت مبارزه با خشونت گروه های شبه نظامی مرتبط با القاعده و داعش دارد، اما در حال خارج کردن نیروها است. در همین حال، پیمانکاران و مربیان نظامی روسیه به توصیه مقامات، ورود به مالی را آغاز کرده اند که با استقبال خوبی مواجه شده اند.

نخست وزیر مالی فرانسه را به جاسوسی و تلاش برای تجزیه کشورش متهم کرد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − شانزده =