کد خبر : 294281
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
-

در یک‌سالگی کودتا؛ شورای امنیت از اراده و خواست میانماری‌ها حمایت کرد

در یک‌سالگی کودتا؛ شورای امنیت از اراده و خواست میانماری‌ها حمایت کرد

شورای امنیت سازمان ملل با ابراز نگرانی عمیق از ادامه وضعیت فوق‌العاده در میانمار که نظامیان حاکم اعمال کرده‌اند، بر پیگیری مذاکرات برای حل و فصل اوضاع مطابق با “اراده و منافع” مردم میانمار تاکید کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه‌ای که با اتفاق‌آراء به مناسبت سالروز کودتای اول فوریه مورد موافقت قرار گرفت، ۱۵ عضو شورای امنیت روز چهارشنبه بار دیگر خواستار آزادی تمام کسانی شدند که خودسرانه بازداشت شده‌اند، از جمله آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتو و مین مینت، رئیس‌جمهوری میانمار.

براساس تازه‌ترین آمارهای دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، کودتا در میانمار موجی از اعتصاب‌ها و اعتراضات را به راه انداخت و در جریان سرکوب‌ها حدود ۱۵۰۰ غیرنظامی کشته و حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن به شکلی غیرقانونی بازداشت شدند.

شورای امنیت خواستار پایان یافتن تمامی خشونت‌ها در سراسر این کشور و حفاظت از غیرنظامیان شد. در بیانیه این نهاد جهانی آمده است: اعضای شورای امنیت نگرانی عمیق خود را از خشونت‌های بیشتر اخیر در این کشور ابراز کردند و نسبت به تعداد زیاد آوارگان داخلی ابراز نگرانی کردند. آنها حملات به زیرساخت‌ها از جمله تأسیسات بهداشتی و آموزشی را محکوم کردند.

این بیانیه همچنین بار دیگر درخواست شورای امنیت مبنی بر “پیگیری گفت‌وگوها با همه طرف‌های مرتبط و سازش مطابق با اراده و منافع مردم میانماری” را تاکید کرد.

نظامیان حاکم بر میانمار در حال حاضر با مقاومت مسلحانه گروه‌های چریک و نیروهای اقلیت قومی متحد با یک دولت سایه در این کشور جنوب شرق آسیا مواجه است.

در یک‌سالگی کودتا؛ شورای امنیت از اراده و خواست میانماری‌ها حمایت کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − نه =