کد خبر : 3173
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶
-

ناحیه «العَلَم» در شرق تکریت به صورت کامل آزاد شد

شبکه العراقیه اعلام کرد که نیروهای نظامی و امنیتی به همراه نیروهای داوطلب مردمی عراق ناحیه العلم واقع در شمال شرق تکریت را به صورت کامل آزاد کردند.

به گزارش علویون؛ خبرنگار شبکه خبری العراقیه گزارش داد که نیروهای داوطلب مردمی همراه با ارتش عراق موفق شده‌اند شهر “العلم” را از دست تروریست‌های داعش آزاد کنند. براساس این گزارش، نیروهای امنیتی ساختمان پست و ارتباطات و خیابان اصلی در مرکز ناحیه العلم را به کنترل خود در آوردند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان این وزارتخانه برافراشتند.

همچنین در این عملیات نیروهای ارتش و امنیتی عراق توانستند دهها تروریست را به هلاکت برساندند.

ناحیه العلم از توابع شهر تکریت است که از غرب به تکریت و در ۱۶کیلومتری آن قرار دارد، از شرق به سلسله جبال حمرین و در جنوب آن شهر الدور قرار دارد. ناحیه العلم حلقه وصل میان مراکز شمال، مرکز و جنوب عراق است. روستاهای توابع این ناحیه سمره، الربیضه، تل السیباط، الفتحه و الخزیفی است.

وجه تسمیه ناحیه العلم به این خاطر است که صلاح الدین ایوبی هنگامی که سرگرم فتوحات اسلامی بود پرچمی بر تپه علوشه نصب کرد و آن مقبره اصلی در الخرجه در مرکز ناحیه العلم است.این منطقه به الخرجه نیز معروف است زیرا در زمان حکومت عباسیان خزانه جمع‌آوری شده در آن جمع می‌شد.

این ناحیه بر کرانه رود دجله واقع شده است و دارای زمین‌های کشاورزی و بوستان و باغات است. این منطقه از جمعیت زیادی به‌سبب اینکه پس از جنگ سال ۲۰۰۳ تعداد زیادی از خانواده‌ها به‌سوی آن رفتند، برخوردار است.

این ناحیه به دو منطقه دشت الفیضی که کرانه رود را شامل می‌شود و بوستان‌ها و مناطق کشاورزی در آن قرار دارد و منطقه الدیمیه که در شرق منطقه الفیضی تا ارتفاعات حمرین ادامه دارد. موقعیت جغرافیایی مناسب آن سبب اسکان جمعیت از زمان عصر حجر شده است و این موضع را حفاری‌های انجام شده و آثار باستانی به دست آمده در سال ۱۹۶۴ نشان می‌دهد.

پیش از این “ابوجعفر الاسدی” سخنگوی رسمی نیروهای داوطلب مردمی عراق اعلام کرده بود:  منطقه “العَلَم”  به‌ طور کامل محاصره شده و نیروهای داوطلب مردمی و ارتش و تجهیزات نظامی آنان در دروازه‌های آن مستقر شده‌اند. همچنین توپخانه ارتش و موشک‌های نیروهای مردمی پیوسته در حال بمباران پایگاه‌های داعش در این منطقه هستند.(جزئیات بیشتر مصاحبه)

عملیات پاکسازی تکریت بزرگ‌ترین عملیات علیه داعش تاکنون محسوب می‌شود. با آزادسازی این شهر، نخستین بار خواهد بود که ارتش عراق بزرگ‌ترین شهر را از اشغال داعش آزاد می‌کند.

همچنین نیروهای ارتش عراق در منطقه شمال شرق تکریت چاه‌های میدان نفتی عجیل را از تصرف داعش آزاد کردند.

از سوی دیگر عبدالامیر الزیدی فرمانده نیروهای عملیات دجله اعلام کرد که قدرت اساسی داعش در استان صلاح الدین نابود شده است و عملیات آزادسازی صلاح الدین به زودی به اتمام خواهد رسید.

معین الکاظمی مسؤول پشتیبانی لوجستیکی نیروهای داوطلب مردمی عراق طی سخنانی اعلام کرده است که بعد از آزادسازی شهر تکریت ادامه آن را بر عهده خواهد گرفت.

 

منبع: تسنیم

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − سه =