کد خبر : 315830
تاریخ انتشار : جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۹:۱۵
-

مشکلات مالی و تبعیض بین دانشگاه‌ها؛ دو چالش مهم پژوهشگران

مشکلات مالی و تبعیض بین دانشگاه‌ها؛ دو چالش مهم پژوهشگران

پژوهشگر برگزیده کشوری در سال جاری با بیان این که مسائل مالی مهم‌ترین مشکل پژوهشگران است، گفت: تبعیض زیادی بین دانشگاه‌های شهرستان و دانشگاه‌های بزرگ شهرهای بزرگ و تهران وجود دارد؛ ولی با این وجود ما همچنان کار خود را انجام می‌دهیم.

به گزارش عصرقائم، دکتر طیبه مدرکیان در گفت‌وگو ، در مورد دستاوردهای پژوهشی خود در سال‌های اخیر، توضیح داد: عمده کارهایی که من انجام دادم، توسعه روش‌های شیمی تجزیه و حسگرها و حسگرهای زیستی شیمیایی و الکتروشیمیایی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین طراحی و ساخت دستگاه‌های فتومتر و اسپکتروفتومر قابل حمل (پرتابل) و کیت‌های تشخیصی برای بیماری‌ها و آلاینده‌های خاص یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشی من است.

این پژوهشگر برگزیده کشوری در مورد کاربرد کیت‌های تشخیصی گفت: کیت‌های تشخیصی قطعاتی هستند که می‌توانند به صورت پرتابل در محل برای اندازه‌گیری آلاینده‌های موجود در آب و پساب استفاده شوند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای اندازه‌گیری یک عامل بیماری‌زا در خون و نمونه‌های بیولوژیک نیز استفاده کرد.

استاد شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی سینای همدان در مورد چالش‌هایی که در این مسیر به عنوان یک پژوهشگر داشته است، توضیح داد: من نیز مثل دیگر پژوهشگران چالش‌های زیادی داشتم. برای مثال کارهای پژوهشی هزینه‌بر هستند. همچنین پیدا کردن دانشجوی علاقه‌مند و دانشجویی که دل به کار بدهد، یکی دیگر از مشکلات است. ولی مشکل عمده، همین مسائل مالی است که چقدر دستمان برای انجام کار پژوهشی باز باشد.

وی تاکید کرد: البته من معتقدم زمانی که یک کاری را می‌خواهیم شروع کنیم، نباید فکر کنیم که چه می‌شود و باید امیدوار پیش برویم.

مدرکیان اظهار کرد: اقداماتی که در سال‌های اخیر وزارت علوم برای کمک به پژوهشگران اختصاص داده، خیلی خوب بوده و گرنت‌ها جهش خوبی داشته و دست ما را بازتر کرده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا به مشکل تبعیض بین دانشگاه‌های شهرستان‌ها و دانشگاه‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: من به عنوان عضو هیئت‌عملی در یک شهرستان باید بگویم که تبعیض زیادی بین دانشگاه‌های شهرستان‌ها و دانشگاه‌های بزرگ شهرهای بزرگ و تهران وجود دارد؛ ولی ما همچنان کار خود را انجام می‌دهیم.

در بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده که ۲۴ آذرماه امسال با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، از دکتر طیبه مدرکیان و ۴۸ پژوهشگر و فناور برگزیده کشوری تقدیر به عمل آمد.

مشکلات مالی و تبعیض بین دانشگاه‌ها؛ دو چالش مهم پژوهشگران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − چهار =