کد خبر : 318525
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
-

موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی بررسی می‌شود

موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی بررسی می‌شود

نشست «موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی» برگزار می‌شود.

به گزارش عصرقائم، سی‌وهشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ سهروردی به این موضوع اختصاص دارد که با حضور محمدرضا عزیزی (پژوهشگر هنر و نویسنده‌ی کتاب تحلیل زیبایی‌شناسی موسیقی دستگاهی ایران) در روز چهارشنبه ۱۲بهمن ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.

در خبر برگزاری این نشست آمده است:در پاسخ به پرسش «موسیقی چیست» نباید تعریفی منطقی مشابه آنچه فارابی ارائه داده است را از سهروردی انتظار داشته باشیم؛ زیرا او اصولاَ با چنین تعریفی مخالف است و علم به واسطه تعریف را منتهی به یقین نمی­‌داند، بلکه او معتقد است که در نهایت، یقین از راه اشراق به دست می‌­آید؛ همان معرفتی که بی­‌واسطه و میانجی حاصل می­‌شود. با این وصف شاید اگر از سهروردی بپرسیم که موسیقی چیست؟ نشان عالم مثال و هورقلیا را دهد؛ چرا که معتقد است صوت مثالی تنها در این عالم، یعنی عالم افلاک مثالی متحقق می‌­شود.

او برای این عالم اصوات و نغماتی مثالی قائل است که باوجودی­که شرایط اصوات این جهان را ندارند، اصل و اساسِ موسیقاییِ این عالم و عالم محسوسات محسوب می­‌شوند. سهروردی هیج نغمه‌ای خوش آهنگ‌­تر و لذت­ بخش­ تر از آن­ها در هستی­‌شناسیِ خود متصور نیست و معتقد است که تنها سالکان طریقِ حق هستند که از این اصوات آگاهی دارند. بدین ترتیب، تنها راه شناختِ حقیقت موسیقی؛ اشراق و علمِ حضوری است که با سلوک و طیِ طریقِ عرفانی حاصل می­‌شود.

موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی بررسی می‌شود

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت + پانزده =