کد خبر : 315549
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
-

امکان تهاتر نفت برای اجرای پروژه‌های عمرانی

امکان تهاتر نفت برای اجرای پروژه‌های عمرانی

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه باید به سمت تأمین منابع از طریق بخش خصوصی حرکت کنیم، گفت: در احکام دائمی باید تضمینی برای این بخش تأمین کنیم تا سرمایه‌گذار با اطمینان کافی سرمایه‌گذاری کند، زیرا سود سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل درازمدت است.

به گزارش عصرقائم، شهریار افندی‌زاده  گفت: معاونت وزارت راه شهرسازی معاونتی ستادی است که سیاست‌گذاری کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های تخصصی وزارت راه و شهرسازی و حمل و نقل را انجام می‌دهد. مهمترین کاری که انجام می‌شود در بخش ترانزیت است، تنظیم موافقتنامه‌ها، کریدورهای ترانزیتی و ارتباط وزارت راه و شهرسازی در بعد ترانزیت با دیگر منابع مرتبط می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: تدوین طرح جامع حمل‌ونقل کشوری در خصوص برنامه‌ریزی امکانات و تسهیلات کشور بر اساس مدل‌های تقاضا، بحث لجستیک و تعیین پهنه‌های لجستیکی در کشور  می‌تواند به نوعی آنها را  اولویت‌بندی کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: برخی موارد مرتبط با معاونت حمل و نقل کمیسیون ایمنی راه‌هاست که یک کمیسیون حائز اهمیت در بحث جاده ای است، همینطور تمام سازمان ها ‌و ارگان های تاثیرگذار مانند پلیس، هلال احمر و اورژانس که در این موضوع ایفای نقش می کنند. از دیگر وظایف این معاونت تدوین مقررات در رابطه با مسائل فنی است، همچنین مسولیت پدافند غیرعامل در ستاد مدیریت بحران را عهده‌دار است.

افندی‌زاده با اشاره به تأثیر زیاد حمل‌ونقل بین‌المللی بر موضوعات مختلف گفت: حضور در فعالیت‌هایی که به احکام دائمی و احکام برنامه هفتم مربوط است نیز محرز است، علاوه بر این مواردی که به‌صورت عمومی از طریق وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود از قبیل سفرهای نوروزی، ایام اربعین و همچنین مواردی که از طریق مقام عالی وزارت به این معاونت ارجاع داده می‌شود.

وی در خصوص تأمین منابع توضیح داد: منابعی که برای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده با توجه به ردیف‌های مالی است که در سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته است. البته ما باید به سمت تأمین منابع از طریق بخش خصوصی حرکت کنیم و در احکام دائمی تضمینی برای این بخش تأمین کنیم تا سرمایه‌گذار با اطمینان کافی سرمایه‌گذاری کند، زیرا سود سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل درازمدت است. بنابراین با زمینه‌سازی درازمدت برای سرمایه‌گذاری و جای‌گذاری آن در برنامه هفتم که توسط دولت و مجلس انجام شود، باید زمینه را برای ورود بخش خصوصی به صورت واقعی و نه تئوری ایجاد کنیم، که در همین راستا ایجاد مدل مناسب اقتصادی ضرورت دارد.

امکان تهاتر نفت برای اجرای پروژه‌های عمرانی

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تهاتر نفتی برای اجرای پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: ما مجوزهای اخذشده امکان تهاتر نفتی برای اجرای پروژه‌های ریلی، ترانزیتی و فرودگاهی را فراهم کرده‌ایم و می‌توان از این محل برای تامین مالی استفاده کرد.

افندی‌زاده همچنین با اشاره به مشکلات مطرح‌شده از سوی کامیونداران اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود در این حوزه بحث تامین لاستیک است که در حال حاضر لاستیک تولید داخل وجود دارد اما بخش مرتبط با حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و باری به یک میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک نیاز دارد.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر مطالبات مطرح‌شده بحث نوسازی ناوگان است، در حال حاضر سن ناوگان حدود ۲۰ سال است و ما باید برای تحقق برنامه‌های نوسازی ناوگان تلاش کنیم. وزارت صمت اعلام کرده که امکان تولید انواع کامیون را دارد و هرچه را سفارش دهیم می‌تواند تولید کند اما تولید داخل در این بخش سقفی دارد و مابه‌التفاوت بین نیاز و تولید باید واردات شود. قیمت کامیون و قطعات آن در کشور افزایش پیدا کرده و باید برای حمایت از نوسازی ناوگان تسهیلات ارایه شود.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی درباره مشکلات مرتبط با تامین سوخت کامیونداران گفت: در این باره کارگروهی بین وزارت نفت و سازمان راهداری تشکیل شده تا سهمیه‌بندی سوخت به ویژه برای تعدادی از استان‌هایی که با مشکل تامین سوخت مواجهند، براساس پیمایش کامیون‌ها باشد. از طرفی بالا رفتن سن ناوگان کامیون‌ها هم در مصرف سوخت آنها موثر است و هرچه سنشان بیشتر باشد، سوخت بیشتری مصرف می‌کنند.

هدف‌گذاری برای ترانزیت ۲۰ میلیون تنی تا پایان سال

افندی‌زاده با بیان اینکه میزان ترانزیت در کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته، گفت: هدف‌گذاری ما تا پایان امسال ترانزیت ۲۰ میلیون تنی است و این هدف‌گذاری را نسبت به سال گذشته تا دو برابر افزایش دادیم.  کشور چین ۶۰ میلیون تن کالا به سمت اروپا ارسال می‌کند که بخشی از آن می‌توان از مسیر اینچه‌برون-سرخس و از مسیر ایران به اروپا برسد اما در بحث ترانزیت باید توجه داشت که زیرساخت و ناوگان و همچنین مقررات مربوط به تسهیل ترانزیت باید همزمان با هم توسعه پیدا کنند. پ

وی درباره کاهش ترانزیت دریایی و ریلی در سال جاری توضیح داد: راه‌آهن سالانه ۴۶ میلیون تن کالا جابه‌جا می‌کند و ترانزیت را نسبت به بار داخلی در اولویت قرار دارد. البته یکی از محصولاتی که در ترانزیت ریلی ایران اثر زیادی داشت گوگرد بود که با توجه به کاهش ۶۰ درصدی قیمت آن به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، این کالا کمتر در بازار عرضه شد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: هدف گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تنی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی بوده و هیچ دستگاه و نهادی آن را تکلیف نکرده اما باید توجه داشت عامل مهم در تحقق این هدفگذاری نقش تجار است، درواقع حضور تجار، ایجاد زیرساخت‌ها و ناوگان کافی، قیمت پایین و زمان کمتر، عوامل موثر در رقابت‌پذیری ترانزیت است.

وی درباره اینکه آیا اعتصاب کامیون‌داران به افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی منجر شده است، توضیح داد در هیچ یک از شقوق حمل‌ونقل اعتصاب نداریم و به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل بار جاده‌ای، سامانه‌ها بارنامه را به‌صورت روزانه گزارش می‌دهند و طبق گزارش‌های رسمی جابه‌جایی کالای اساسی از طریق جاده و کامیون در طول چند هفته گذشته افزایش یافته و در موارد دیگر حتی اگر افزایش نیافته، حداقل کاهشی هم نداشته است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: درباره جابجایی هر کالایی وزارت جهاد کشاورزی از وزارت راه و شهرسازی درخواست داشته باشد بلافاصله نسبت به پاسخ به آن درخواست اعلام می‌کنیم، البته باید توجه داشته باشید که توزیع کامیون‌ها در سال به‌صورت منطقه‌ای است و هر منطقه‌ای که تقاضای آن افزایش پیدا کند، تردد کامیون در آن منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.

وی درباره حذف ایران از کریدورهای منطقه‌ای و شکل‌گیری کریدور ترانزیت خزر بدون حضور ایران توضیح داد: قرار نیست تمام ترددهای دنیا از مسیر ایران انجام شود و راههای ایران تنها کریدور موجود نیست اخیرا هم کریدوری با حضور کشورهای ترکیه، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان به سمت چین ایجاد شده که ایران رقیب این کریدور است. ما تلاش می‌کنیم سهم خود را در ترانزیت منطقه‌ای افزایش دهیم اما واقعیت این است در یک جنگ رقابتی بین کریدورها قرار داریم.

اهمیت استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود فناوری به صنعت

افندی‌زاده همچنین در مراسم اختتامیه این نمایشگاه، اظهار کرد: باید تلاش کنیم که دستاورهای نمایشگاه‌ها در کشور موثر باشد، گفت: بحث استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که بتوانند فناوری را در صنعت حمل‌ونقل وارد کنند اهمیت دارد و باید بتوانیم تاثیر این تکنولوژی را ببینیم.

وی با بیان اینکه شاخص‌های حمل‌ونقل می‌توانند در پیشرفت کشور نقش مهمی داشته باشند، افزود: سرعت انتقال کالا و اطلاعاتی که به دست می‌آوریم، بررسی مشکلات، تحلیل آنها و ارئه راهکار از طریق برنامه‌ریزان و تصمیم درست توسط مسئولان می‌تواند بر حمل‌ونقل اثر بگذارد. کشور ما دچار تحریم است و ما نمی‌توانیم آنچه مورد نیازمان است را از کشورهای دیگر تامین کنیم، اما یک نیروی متخصصی و متفکر داریم که باید زمینه کار را برایشان فراهم کنیم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از محصول دانش‌بنیان استفاده کنیم، آن محصول باید استاندارد باشد و اطمینان کسانی که صاحب شرکت‌های حمل‌ونقل هستند را کسب کند. این نکته معمولا در کشورهای پیشرفته به مرور زمان در اثر ارائه خدمات پیوسته کسب می‌شود و ما امیدواریم در این نمایشگاه‌ها به این باور در صنعت برسیم.

افندی‌زاده با بیان اینکه ما با جامعه حمل‌ونقل سروکار داریم، افزود: سالانه در جابه‌جایی کالا و مسافر از طریق ریلی، هوایی جاده‌ای، حرکات مناسب و پرتوان صورت می‌گیرد و تلاش‌های زیادی انجام می‌شود که نشان می‌دهد در کشور ما می‌تواند تاثیر زیادی در معیشت مردم داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی متولی امر حمل و نقل است اما بدون هماهنگی با وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی و سایر دستگاه‌ها نمی‌تواند موفق باشد، بنابراین نگاه دولت به حمل‌ونقل باید یک نگاه قوی باشد و توانمندی لازم را داشته باشد و زمینه‌سازی‌های لازم را در صنعت حمل‌ونقل ایجاد کرده و جامعه بزرگ حمل‌ونقل را در هماهنگی با سایر مجموعه‌ها برای اراده و خدمت‌گزاری فراهم کند.

امکان تهاتر نفت برای اجرای پروژه‌های عمرانی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + 5 =