کد خبر : 315058
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
-

سیره حضرت زهرا(س) در قبال امام زمان خود

سیره حضرت زهرا(س) در قبال امام زمان خود

یک کارشناس مسائل دینی با اشاره به رحلت پیامبر اکرم(ص) و نقش حضرت زهرا(س) در نشان دادن جایگاه امام زمان خود گفت: حکومتی اسلامی است که مردم به جایگاه ولایت معرفت داشته و پشتیبان آن باشند و باید ولی جامعه را برای اجرای احکام الهی یاری کنند، از این رو اولین سیره زندگی حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پدر و کنار گذاشتن جانشین ایشان، امیرالمومنین علی(ع) این بود که همگان بدانند اگر از امام جامعه حمایت نکنند امام جامعه نمی‌تواند احکام الهی را اجرا کند.

به گزارش عصرقائم،  حجت‌الاسلام علی اصغر فروتن – کارشناس مسائل دینی- در گفت‌وگو ، در مورد شخصیت حضرت زهرا(س) و نقش ایشان در حمایت از امام زمان خود پس از رحلت رسول اکرم(ص) گفت: در آیات متعدد قرآن آمده است که در ۲۳ سال بعثت پیامبر اکرم(ص) بیشترین و ‌تاثیرگذارترین اقدامات را در پرورش جامعه خود داشت به شکلی که چنین تحولی در جامعه‌ای که بی‌قید در اخلاق بود ایجاد کرد که از دخترکشی به نماز شب رسیده بودند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) از خودگذشتن را در جامعه آن زمان پیاده کرد اما چه اتفاقی افتاد که در کمتر از دوماه بعد از رحلت رسول اکرم(ص) این جامعه به دوران جاهلیت خود بازگشت و شرافت را به امیال مالی فروخت، این سوال مهمی است که هر فردی باید در مورد آن تامل کند که چرا امت رسول الله قبول نکردند که وصیت پیامبر(ص) را مبنی بر جانشینی امیرالمومنین اجرا شود.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: اولین کسی که به پیامبر(ص) به ایشان ایمان آورد و موارد متعددی که همگان می‌دانند امیرالمومنین(ع) بود و رسول اکرم(ص) بارها جانشینی ایشان را بیان کردند، در غدیر ۱۲۰هزار نفر زیر آفتاب گرم شاهد اعلام جانشینی امام علی(ع) بودند اما چرا این امر جانشینی بعد از رحلت نبی خدا فراموش‌ و همگی مراسم کفن و دفن پیامبر(ص) را رها کرده و به سمت تعیین جانشین دیگر می‌روند.

فروتن اظهار کرد: اگر بخواهیم تصویری از جامعه آن زمان ترسیم کنیم باید بگوییم پس از رحلت رسول اکرم(ص) شخصیت ایشان برای مردم تمام شده و دیگر برای پیامبر(ص) اهمیتی قائل نبوده و برای جانشینی دست و پا می‌زدند و این واقعا جای تامل دارد. این همه زحمت و از خودگذشتگی حضرت محمد(ص) با این جاهلیتی که شاهد هستیم از بین رفت و ‌وصایت امیرالمومنین(ع) را قبول نکردند.

وی افزود: در تمام ارشادهای دینی هم بیان شده که امام و هدایت‌گری او در جامعه تا یک حدی کارکرد دارد، یعنی انسان‌ها اراده دارند و اگر آنها نپذیرند امام جامعه هراندازه قدرت ‌و توان داشته باشد در مقابل اراده انسان‌ها نمی‌تواند بایستد و خود آن جامعه باید به سمت هدایت بیاید. اینجا نقش امت بسیار مهم است و اگر یک امتی پای امام جامعه خود نباشد عظمت امام جامعه بدون کارکرد می‌شود.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) به عنوان مدافع امام زمان خود به مردم فهماند که تا زمانی که شما از امام جامعه حمایت نکنید آن کارکردی که خداوند برای امام جامعه تعریف کرده است محقق نخواهد شد، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) هدایت‌گری بود که به سراغ کسانی می‌رفت که در کفر و شرک بودند و آنها را نجات می‌داد، اما امام جامعه نیاز است که مردم به آن مراجعه کنند. امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند «کسی که به اوامر او گوش نکنند حاکم نیست» و در اینجا تلاش‌های حضرت زهرا(س) و نقش ایشان در مورد امام جامعه مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: برای مردمی که فرهنگ جاهلیت دارند جایگاه پیامبر و نبی تبیین شده و آن را پذیرفتند اما جایگاه امام وصی باید تبیین شود اما باید در یک فضایی تبیین شود که آنها به جایگاه حقیقی امام پی ببرند.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: اصحاب پیامبر(ص) بعد از اینکه دیدند شرایط به گونه‌ای است که می‌توانند خود را به جای خلیفه جا بزنند آن روی خود را نمایان کردند که آیا ایمانشان حقیقی است یا خیر؟، بعد از رحلت رسول اکرم(ص) تنها تعداد اندکی شامل امیرالمومنین(ع) و طرفداران‌شان به جایگاه ایشان اشراف داشتند.

فروتن ابراز کرد: در همین زمان عرصه تا جایی تنگ می‌شود که حضرت زهرا(ص) هر شب به درب منزل انصار و مهاجرین می‌روند و می‌گویند مگر شما در روز غدیر شاهد ماجرای جانشینی علی(ع) از سوی پدرم نبودید. مقاومت و نپذیرفتن از سوی جامعه به این خاطر بود که جامعه ظرفیت امام را نداشت، البته پیامبر(ص) رهنمودهای لازم را انجام داده بود و ایشان می‌دانستند که در مورد جانشینی حضرت علی(ع) تصمیم درستی گرفتند. اما جامعه ظرفیت این را نداشت که بعد از پیامبر(ص) شخصی امامت امت را برعهده بگیرد و همه مطیع آن باشند.

وی تاکید کرد: این رفتار مردم آن زمان هشدار و درس عبرتی بود برای آیندگانی که از امام جامعه حمایت نکرده و در مقابل تبلیغ دشمنان سکوت می‌کنند. در عصر امیرالمومنین(ع) شاهد هستیم که تا سالها ایشان را لعن و نفرین می‌کردند. امام علی(ع) که حقیقت قرآن و نماز است و حضرت زهرا(س) که حقیقت سوره قدر بود، این بزرگواران متهم به بی‌نمازی می‌شدند و دستگاه تبلیغاتی دشمن تا اینجا پیش رفت و شیطان هیچگاه از انحراف و فریب امت رسول الله(ص) دست برنداشت و برنمی‌دارد.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: این فضای تبلیغاتی دشمن کاری می‌کند که امیرالمومنین(ع) که قرآن ناطق است خانه‌نشین می‌شود و جامعه غرق رلالت و ‌گمراهی می‌شود تا جایی که شاهد هستیم خلیفه مسلمین شخصی به نام یزید می‌شود که در فساد اخلاقی غرق است. این در حالی است که در زمان رسول خدا(ص) کسانی که فساد اخلاقی داشتند به شدت مورد نهی قرار می‌گرفتند و مسلمین احکام الهی را کاملا اجرا می‌کردند اما بعد از رحلت رسول اکرم(ص) به این انحراف می‌رسند و به همان سنت جاهلی بازمی‌گردند.

فروتن بیان کرد: بعد از رحلت رسول الله(ص) نه تنها توصیه‌های ولی را نمی‌پذیرند بلکه همان سعادتی که پیامبر(ص) برای آنها به ارمغان آورد یعنی اجرای دستورات دینی به آن هم پایبند نیستند و از آن هم دست کشیدند. تنها نام حکومت اسلامی بر این جامعه گذاشته می‌شود در حالی که آن حکومت اسلامی‌ نبود. حکومتی اسلامی است که مردم به جایگاه ولایت معرفت داشته و پشتیبان آن باشند و باید ولی جامعه را برای اجرای احکام الهی یاری کنند. پس اولین سیره زندگی حضرت زهرا(س) این است که همگان بدانند اگر از امام جامعه حمایت نکنند امام جامعه نمی‌تواند احکام الهی را اجرا کند. این نقش مردم از صدر اسلام را می‌توانیم به عنوان درس عبرتی برداشت کنیم. ‌یعنی نقش مردم برای حکمرانی جامعه اسلامی حقیقی تا ‌چه اندازه مهم است.

سیره حضرت زهرا(س) در قبال امام زمان خود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =