کد خبر : 302255
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
-

آخرین خبرها از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

آخرین خبرها از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران گفت: اجازه دهید امروز که کمیته رسیدگی به تخلفات تشکیل و احکام صادر شد، تخلفات را اعلام می‌کنیم.

به گزارش عصرقائم، نشست خبری پنجمین روز از سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بازدید از کمیته اطلاع‌رسانی و پاسخگویی نمایشگاه کتاب تهران همراه بود.

در این بازدید، آزاده نظربلند، مسئول کمیته پاسخ‌گویی و راهنمایی مراجعه توضیحاتی درباره این مرکز ارائه کرد و گفت: همکاران مرکز ما حدود ۸۰ نفر هستند که از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب در بخش‌های مختلف پاسخگوی ناشران و خریداران درباره پست و امور مالی و ثبت‌نام و موضوعات دیگر هستند. اینجا یک بانک اطلاعاتی داریم که در ۱۴ گروه مختلف هر کدام وظایف خاصی را دنبال می‌کنند.

به گفته او، از روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه تاکنون میزان تماس‌ها با مرکز پاسخگویی۱۵۶۳۱ تماس بوده و همچنین ۴۷۷۳ تماس خروجی داشتیم.  میزان تماس‌ها در  ۲۴ ساعت اخیر نیز  ۵۱۴۳ تماس ورودی و ۱۲۹۶ تماس خروجی بوده است.

او افزود: بر اساس آمار نمایش داده‌شده در این نشست پرتکرارترین سوالاتی که در مرکز پاسخگویی نمایشگاه قابل رصد است درباره راهنمایی جهت تشکیل پروفایل، استفاده از کد تخفیف یا بن کتاب، مشکلات سایت و پیگیری سفارشات است. البته این موضوع در بازه‌های زمانی دیگر متفاوت بوده است. مثلا زمان ثبت‌نام بن دانشجویی بیشترین تماس را از دانشجویان داشتیم.

علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی این دوره از نمایشگاه در این بازدید خواهان اقدام ناشران برای ارسال بسته‌های خود شد و گفت: طبق آئین‌نامه ناشران ۲۴ ساعت بعد از خرید قطعی، فرصت دارند کتاب‌های خود را به پست تحویل دهند و پست نیز طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بسته‌ها را به دورترین مناطق می‌رساند. البته این نگرانی وجود دارد که با توجه به اینکه ناشران نمایشگاه حضوری را پشتیبانی می‌کنند، نتوانند نمایشگاه مجازی را به خوبی پشتیبانی کنند. ارسال دیرهنگام بسته‌های پستی باعث ناامیدی مردم می‌شود.

سپس در بخش دیگر از نشست خبری، علی رمضانی در پاسخ به سوالی درباره تخلفاتی که در نمایشگاه محرزشده اظهار کرد: اجازه دهید امروز که کمیته رسیدگی به تخلفات تشکیل و احکام صادر شد، تخلفات را اعلام می‌کنیم. فعلا چیزی اعلام نشده است. البته سایر کمیته‌ها احکامی را داشتند. ۴ غرفه مواد غذایی پلمب شده و قرارداد یکی از غرفه‌ها را فسخ و از نمایشگاه بیرون کردیم.

به گفته او امروز هیات رسیدگی به تخلفات احکامی را خواهد داشت؛ تخلفات استفاده از دستگاه کارتخوان غیر از بانک عامل، شئونات نمایشگاهی، فروش آثار غیر و تخفیف‌های نامتعارف را  رسیدگی خواهند کرد.

قائم مقام نمایشگاه همچنین درباره جانمایی ناشران در نبش‌ها و امکان جانمایی ناشران بر اساس دسته‌بندی موضوعی اظهار کرد: تجربه ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی نشان می‌دهد که نباید مردم را از انتخاب‌های تصادفی محروم کرد. اگر آنها را جدا کنیم از توجه تصادفی مردم جلوگیری می‌شود. همچنین نمایشگاه موضوعی مورد پذیرش ناشران نیست و امکان اجرایی هم ندارد.

او درباره جانمایی ناشران در نبش‌های نمایشگاهی گفت: این موضوع بحث ویژه‌ای نیست. ما بر اساس اینکه مساحت‌ها چگونه است ناشران را جانمایی می‌کنیم تا متراژ دقیق داشته باشیم.

سخنگوی سی و سومین دوره نمایشگاه در پاسخ به سوال ایسنا درباره جانمایی ناشران کشور افغانستان در بخش بین‌الملل و گله این ناشران اظهار کرد: این سنت همیشگی نمایشگاه بوده است و ناشران غیرایرانی محل مشخصی دارند. کشور افغانستان امسال در بخش ناشران خارجی حضور دارد و آثار خود را می‌فروشد. اگر ناشری در کشور دیگری مجوز نشر گرفته و آثار مربوط به نویسندگان آن کشور را منتشر می‌کند، باید در محل مشخص‌شده باشد.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر ، درباره برگزاری نمایشگاه‌های ویژه مثلا نمایشگاه ویژه کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: این موضوع در شورای سیاستگذاری مطرح شده است و روی میز معاون فرهنگی قرار دارد. شاید بتوانیم این امکان را در سایر بازه‌های زمانی سال استفاده کنیم. این مسئله خواسته ناشران حوزه کودک و نوجوان هم هست. همان‌طور که گفتم موضوع نمایشگاه کتاب کودک در دستور کار است و شاید یکی از راهکارهای اداره بهتر نمایشگاه کتاب تهران این باشد؛ این موضوع جدی است اما مسئله‌ای که وجود دارد شاید نتوانیم منابع یارانه‌ای و حمایت بانک‌ها و افکار عمومی را معطوف به حوزه کتاب کنیم و حمایت سراسری افکار عمومی، مدارس و سازمان‌ها را داشته باشیم.

رمضانی درباره اینکه برخی از ناشران در نمایشگاه مجازی قیمت کتاب‌ها را بیشتر اعلام می‌کنند، گفت: اگر ناشری در بخش مجازی قیمت بیشتری نسبت به بخش حضوری داده باشد، قطعا تخلف است و مطابق آئین‌نامه‌ای که ناشران امضا کردند با آن‌ها برخورد می‌شود.

به گفته سخنگوی نمایشگاه کتاب دانشجویان، طلاب و اساتید اگر به مشکلی برخوردند باید به مراکز مربوطه دانشگاهی مراجعه کنند زیرا بانک اطلاعاتی آن‌ها از مراکز مربوطه برای ما ارسال شده است و یکی از سوالات مراکز پاسخگویی نیز از طرف دانشجویان است که می‌گویند «اسم ما» در سامانه نیست.

او سپس به برنامه‌های برگزار شده در بخش‌های مختلف نمایشگاه اشاره کرد و در ادامه گفت: در نمایشگاه مجازی، الگوی خریدها بدون تغییر نسبت به نمایشگاه مجازی  دوره قبل است. این نشان می‌دهد که مخاطبان نمایشگاه مجازی غیر از مخاطبان نمایشگاه حضوری هستند. استان تهران بدون در نظر گرفتن تراکم جمعیت در رتبه اول قرار دارد.

سخنگوی نمایشگاه از وزارت علوم و تحقیقات، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان خواست تا از زیرمجموعه‌های خود بخواهد از نمایشگاه حضوری دیدن کنند.

او با اشاره به دیدار رئیس نمایشگاه تهران با روسای نمایشگاه قطر و عمان اظهار کرد: قراردادی را برای تبادل غرفه رایگان و گرنت متقابل داریم.

رمضانی همچنین از ۱۵۰۰ حمله سایبری حیاتی در سامانه نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: ۲۴ ساعته این حمله‌ها را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم تا پایان نمایشگاه بدون مشکل پیش برویم.

او در پاسخ دیگر خبرنگار ایسنا درباره حضور مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران گفت: آقای وزیر درگیر اتفاقات لحظه‌ای دیگری هستند و با توجه به این‌که مسئولیت اطلاع‌رسانی مجموعه اقتصادی دولت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بر این حوزه تمرکز پیدا کردند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برقرار است.

آخرین خبرها از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 6 =