کد خبر : 314955
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۲۰
-

تحریم‌های یکجانبه توان دولت‌ها را برای مقابله با حوادث طبیعی کاهش می‌دهد

تحریم‌های یکجانبه توان دولت‌ها را برای مقابله با حوادث طبیعی کاهش می‌دهد

معاون نماینده ایران در سازمان ملل گفت: استفاده از تحریم بعنوان اهرم سیاسی خلاف اصول بشردوستانه بوده و توان دولتها برای مقابله با حوادث طبیعی را کاهش می دهد.

به گزارش عصرقائم، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد: تحریم‌ها اگرچه توان کشورها را در مقابله با بلایای طبیعی کاهش می‌دهد، با اینحال ایران با همکاری آژانس‌های سازمان ملل متحد، کنفرانس بین‌المللی مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار را در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.

وی که در مجمع عمومی سازمان ملل و در نشست «تقویت هماهنگی کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، از جمله کمک‌های ویژه اقتصادی» سخنرانی می کرد. دیدگاه‌های کشورمان در این رابطه را تشرح و خاطر نشان کرد: جامعه بین‌المللی همچنان با چالش‌های نوظهور و در حال تحولی مواجه است.

وی افزود: با افزایش روزافزون مردمی که از اثرات بلایای طبیعی، درگیری های مسلحانه و اشغال خارجی، همه گیری کرونا، تحریم‌های یک جانبه و محاصره کشورها رنج می برند، ظرفیت این کشورها برای رویارویی با این چالش ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در عین حال مانع از توسعه کشورهای آسیب دیده از فاجعه شده است. در منطقه غرب آسیا، وضعیت بشردوستانه در افغانستان، سوریه، فلسطین و یمن به طور مستقیم و غیرمستقیم به رنج عظیمی برای مردم این کشورها منجر شده است. علاوه بر این، در منطقه ما، هجوم گسترده افغان‌های آواره به کشورهای همسایه نزدیک آن، از جمله ایران، این فاجعه را به شدت تشدید کرده است.

سفیر و معاون نمایندگی ایران نزد سازمان ملل افزود: ما قویاً بر این باوریم که پرداختن به علل ریشه‌ای بحران‌های انسانی و وضعیت های اضطراری و همچنین سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه پیشگیری، تنها راه‌حل‌های پایدار برای این پدیده جهانی است. به نظر ما، تمام اصول و اهداف منشور ملل متحد، به ویژه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، باید توسط همه کشورها و همچنین سازمان های کمک بشردوستانه به شدت رعایت شود، در همین راستا، هرگونه بحران یا شرایط اضطراری بشردوستانه، به‌ویژه آن‌هایی که عمداً تحت یک برنامه سیاسی مشخص و پنهان ایجاد شده‌اند، نباید منجر به مداخله خارجی نظامی، از جمله به بهانه مسئولیت حمایت شود.

ارشادی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت فعالیت‌های کمک‌های بشردوستانه، از جمله «سیستم پاسخ بشردوستانه سازمان ملل متحد» و ضرورت حفظ ماهیت صرفاً بشردوستانه آن تأکید می‌کند. نگرانی‌های مشروع در مورد انحراف کمک‌های بشردوستانه و همچنین فعالیت‌های غیربشردوستانه تحت عنوان ارائه کمک‌های بشردوستانه باید بصورت فوری با تحقیقات کامل و مستقل پاسخ داده شود.

وی افزود: ما بر این عقیده هستیم که مقابله پایدار با وضعیت های بشردوستانه مستلزم بسیج منابع با اتخاذ رویکردهای تامین مالی پیش بینی شده در سیستم بودجه سازمان ملل است. در این راستا، کسانی که با مشارکت در مخاصمات یا تهیه تسلیحات پیشرفته در جنگ‌ها و اشغال‌ طولانی کشورها نقش دارند، باید بار بیشتری را در تأمین مالی پاسخ‌های بشردوستانه سازمان ملل به دوش بکشند. این همچنین شامل کسانی می‌شود که به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای که منجر به تغییرات سریع آب و هوا و تشدید بلایا می شود، مسئولیت تاریخی دارند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های یکجانبه را یکی از موانع اصلی بر سر راه تلاش‌های بین‌المللی جهت ارائه کمک‌های بشردوستانه می داند و در عین حال همین تحریم‌ها یکی از زمینه های اصلی ایجاد بحران های انسانی در سراسر جهان می‌باشد. ما به شدت اعمال تحریم‌های یکجانبه توسط برخی از کشورها و استفاده از آنها به عنوان اهرم سیاسی در روابط دوجانبه را محکوم می‌کنیم.

سفیر ایران نزد سازمان ملل ادامه داد: در حالی که منطقه ما مستعد بلایای مختلفی مانند زلزله، خشکسالی، گرد و غبار، طوفان شن و همچنین سیل است که منابع را تحلیل می برد، جمهوری اسلامی ایران به شدت از بار اضافی که این تحریم های غیرقانونی بر آن وارد می کنند آسیب دیده است.

وی در پایان تاکید کرد: علاوه بر چالش‌های فوق، منطقه غرب آسیا، از چالش‌های زیست‌محیطی مختلفی از جمله تغییر اقلیم، بیابان‌زایی، طوفان شن و گرد و غبار، کمبود آب و از دست دادن تنوع زیستی رنج می‌برد. رسیدگی به چنین مشکلاتی مستلزم همکاری قوی منطقه ای و جهانی است. به‌منظور مقابله با چنین چالش‌هایی، مایلم به اطلاع برسانم که جمهوری اسلامی ایران به همراه آژانس‌های تخصصی مربوطه سازمان ملل متحد، کنفرانس بین‌المللی مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار را در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.

تحریم‌های یکجانبه توان دولت‌ها را برای مقابله با حوادث طبیعی کاهش می‌دهد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + 3 =