کد خبر : 313627
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
-

اجرای کالابرگ الکترونیکی از ماه‌های آتی در کل کشور

اجرای کالابرگ الکترونیکی از ماه‌های آتی در کل کشور

سخنگوی اقتصادی دولت از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی از ماه‌های آتی در کل کشور خبر داد.

به گزارش عصرقائم، احسان خاندوزی دیروز در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه مسئله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این امر، نظام پرداخت یارانه را متاثر می‌کند، لازم بود دولت از مطمئن بودن زیرساخت فنی اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار قدری تاخیر در بهره‌برداری پروژه ‌انداخت‌ اما وعده داده شد که پس از آنکه این طرح در یک استان به شکل آزمایشی پیاده شد، از ماه‌های آینده برای کل کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این‌ طرح مشکلی ندارد و مشکلی در تامین بودجه هم موجود نیست، پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی یک ماه به طول بینجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.

کاهش تورم تولیدکنندگان صنعتی
خاندوزی با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه در فصل تابستان، اظهار کرد: در تابستان ۱۴۰۱ شاخص بهای تولیدکنندگان به ویژه در بخش کالاهای صنعتی و معدنی وضعیت خوبی دارد و شاهد کاهش آن بودیم. تورم فصلی در بخش صنعت در تابستان امسال ۱۴.۸ درصد کاهش پیدا کرده و به منفی ۲.۳ درصد رسیده است که نشان‌دهنده نه تنها ثبات، بلکه ‌اندکی کاهش در قیمت کالاهای صنعتی در تابستان است.
در حوزه معدن هم شرایط به همین ترتیب است و تورم فصلی تولیدکنندگان در بخش معدن ۹.۴ درصد کاهش داشته و تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان این بخش نیز ۱۴ واحد درصد کاهش پیدا کرده و تورم سالانه ۲۱.۷ درصد کاهش داشته است.
خاندوزی اظهار کرد: این اعداد و ارقام حکایت از این دارد که در حوزه محصولات و کالاهای مرتبط با صنعت و معدن در سمت تولیدکنندگان شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم که بر این اساس امید می‌رود در فصل پاییز و زمستان شاهد افزایش قیمت کمتری در سمت مصرف‌کنندگان باشیم. سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در حوزه خدمات تورم افزایشی بوده است، اظهار کرد: این میزان از ۲.۴ درصد بهار به ۱۶.۲ درصد تابستان افزایش یافته است.

تخصیص ۳ میلیارد دلار ارز دارو
وزیر اقتصاد تصریح کرد: اخیرا در حوزه تامین ارز دارو مشکلاتی را شاهد بودیم که در تامین بازار و قیمت دارو خود را نشان داد.
وی یادآور شد: مشکلی که پیش‌ آمده بود با سرعت و جدیت بیشتر سعی شد جبران شود و نارضایتی‌ها با سرعت برطرف شود. اقدامات برای تخصیص دارو و تامین ارز برای واردات دارو و تولید دارو با سرعت خوبی پیش می‌رود که امیدواریم ظرف هفته‌های آینده مشکلات برطرف شود.
خاندوزی تأکید کرد: طبق اعلام بانک‌ مرکزی بیش از سه میلیارد دلار تخصیص ارز به این حوزه محقق شده است. برای تامین برخی کسری‌ها نیز اقدامات عاجلی برای واردات انجام شده و با گمرک هماهنگی صورت گرفته تا ترخیص این محموله‌ها با اولویت انجام شود.

مالیات بر عایدی سرمایه
خاندوزی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد چگونه است؟ تصریح کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر سوداگری و دلالی است، جزو طرح‌هایی است که موجب کاهش انگیزه برای نقدینگی‌های غیرمولد و سفته‌بازی در کشور می‌شود. ۱۶۰ کشور دنیا این قانون را مصوب کردند و ما هم باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم.
وی یادآور شد: جزئیات این طرح امسال در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و در دستور کار مجلس نیز قرار دارد و به محض تصویب، دولت آن را اجرایی خواهد کرد. خرداد امسال هم طرحی به نام قانون مالیات‌های مستقیم در وزارت اقتصاد تهیه شد و آماده ارسال به کمیسیون اقتصادی دولت است.

ماجرای استعفای عشقی
سخنگوی دولت با اشاره به ماجرای استعفای رئیس‌ سازمان بورس و حواشی آن توضیح داد: به جهت محذوراتی که آقای عشقی داشتند، پیشنهاد دادند که در جلسه شورای عالی بورس استعفای او مطرح شود. به گفته خاندوزی، جلسه ساعت ۱۰ ونیم برگزار شد اما باعث تعجب بود که نتیحه جلسه پیش از اتمام جلسه مشخص شده بود.
وی افزود: پیشنهاد استعفای آقای عشقی مطرح شد و اعضای شورای عالی بورس درخواست استعفای او را جویا شدند که در نهایت اکثریت اعضای شورا از آقای عشقی درخواست کردند که فعالیت خود را ادامه دهد و با دلایل استعفای او مخالفت کردند.

اجرای کالابرگ الکترونیکی از ماه‌های آتی در کل کشور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =