کد خبر : 312669
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
-

جریان تکفیری در جمهوری آذربایجان “تروریسم دولتی” را شکل داده‌اند

جریان تکفیری در جمهوری آذربایجان “تروریسم دولتی” را شکل داده‌اند

یکی از بنیانگذاران مقاومت اسلامی آذربایجان با تاکید بر این‌که «با جعل هویت تاریخی، دینی و ملی در قفقاز مقابله می‌کنیم» گفت که جریان تکفیری و وهابیت در جمهوری آذربایجان “تروریسم دولتی” را شکل داده‌اند.

به گزارش عصرقائم، شیخ توحید ابراهیمی از بنیانگذاران مقاومت اسلامی آذربایجان (حسینیون) در گفت‌وگو با ایسنا علل اتهام‌های اخیر علیه این جنبش، اهداف و ماهیت حسینیون و راهکارهای مقابله با نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان را تشریح کرد.

وی با اشاره به این‌که «باید از دو زاویه به موضوع انگیزه‌های اتهام‌زنی دولت باکو به حسینیون پرداخت»، اظهار کرد: یک زاویه، مباحث منطقه‌ای است که در آذربایجان و قفقاز رخ می‌دهد. یعنی بحث زیاده‌خواهی رژیم علی‌اف و این‌که باکو مجری برنامه‌های ناتو،رژیم صهیونیستی و انگلیس در آن جا، خصوصا در موضوع کریدور جعلی زنگزور شده است. ایران این مناطق را جزو خط قرمزی معرفی کرده که نباید مرزهای بین‌المللی و مرز ایران با ارمنستان که یک مرز چندهزار ساله است، تغییر کند. این برای ترکیه، رژیم صهیونیستی و انگلیس گران تمام شده است،‌ به این علت که یکی از اهداف جنگ اخیر قره باغ این بود که این برنامه‌ها اجرا شود. این‌ها می بینند که ایران در این مورد محکم ایستاده است و در دو سال اخیر فکر می‌کردند که نگرانی در مورد کریدور مذکور صرفا در داخل ایران مصرف دارد و حتی در رسانه‌های خود می‌نوشتند که ایران هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. ولی مخصوصا با مانور اخیر سپاه پاسداران در کنار رود ارس دیدند که مسئله مقابله ایران با این کریدور جدی است.

وی افزود: در صدا و سیما نیز برای اولین بار تحلیل های درست و دقیق از مسائل قفقاز بیان شد و باکو  و ترکیه می‌بینند که ایران در مسئله قفقاز چرخشی داشته و خطر را احساس کرده است. ایران متوجه شده که جمهوری آذربایجان در عمل تبدیل به استانی از رژیم صهیونیستی شده و خودش هم تصمیم گیرنده امور خودش نیست و ایران باید ورود پیدا کند و منتظر نباشد که ببیند روسیه چه اقدامی می‌کند تا بر آن اساس عمل کند. این ها می خواستند هم به ایران به شدت فشار آورند و هم فضای رعب و وحشت در آذربایجان ایجاد کنند. در داخل آذربایجان نیز مردم نسبت به حوادث آگاهی پیدا کرده‌اند و دولت علی‌اف گناهکار اصلی این بیداری و آگاهی را حسینیون و رسانه‌های آن می‌داند و به شدت از این مسئله ناراحت است. یکی از اهداف اصلی آن از دستگیری یک عده از مسلمانان تضعیف حسینیون و ایجاد رعب و وحشت نسبت به این گروه است‌ تا مردم از آن ها حمایت نکنند. از طرفی می‌خواهند در ایران نیز حسینیون را عامل تنش در روابط دو کشور معرفی کنند، در حالی که این تنش ها مقطعی نیست و به خاطر تحریکات صهیونیست ها و تبعیت علی‌اف از اول بوده است اما یک عده در داخل ایران از این موضوع چشم پوشی می‌کردند و خوش‌بین بودند.

باکو چندین میلیون دلار در اغتشاشات ایران سرمایه گذاری کرده

این عضو بنیانگذاران مقاومت اسلامی آذربایجان تصریح کرد: علت دیگر اتهام‌زنی بی اساس به حسینیون این است که با وقوع اغتشاشات اخیر جنگ ترکیبی علیه ایران رخ داده است. همه قدرت‌های شیطانی به صحنه آمده‌اند و دارند از این نقشه آمریکایی حمایت می‌کنند. بر اساس اخباری که در دست ماست، جمهوری آذربایجان چندین میلیون دلار در اغتشاشات اخیر سرمایه گذاری کرده است. حتی در حادثه حرم شاهچراغ شیراز نیز، وزارت اطلاعات اعلام کرد مدیریت این عملیات از طرف تکفیری ها و وهابیون آذربایجان بوده است که به ایران آورده شدند و ملیت‌های مختلفی دارند. الان مشخص می‌شود که چرا یک عده از مسلمانان را به بهانه عضویت در حسینیون بعد از این اتفاق دستگیر کردند و در واقع ماموران دولت علی‌اف دست پیش می گیرند تا پس نیفتند. حتی به جای نشان دادن وسایلی مثل سلاح و تفنگ در فیلم تبلیغاتی مربوط به دستگیری ها، لباس‌هایی که روی آن یا حسین نوشته شده است و کتب مذهبی را به عنوان مدرک جرم نشان می دهند! بعد از بیانه وزارت اطلاعات ایران ، ما دقیق تر شاهد پشت پرده این دستگیری ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: در جمهوری آذربایجان جریان تکفیری و وهابیت “تروریسم دولتی” را شکل داده اند و تبلیغ،حمایت و پرورش این افراد، از جانب دولت علی‌اف انجام می‌شود. حتی روحانیون درباری شیعه هم برای انجام مناسک مذهبی شیعیان آزادی عمل ندارند ولی وهابیون کاملا آزاد هستند و از زمان فروپاشی شوروی این روال وجود داشته است‌. پدر علی‌اف نزدیک به ۲۰ هزار وهابی را از روسیه به آذربایجان آورد. یکی از اهداف این کار به هم زدن ترکیب مذهبی جمعیتی به ضرر شیعیان است‌. حسینیون آن زمان هشدارهای زیادی در این خصوص به ایران و جهان داد. ولی ما را متهم کردند که دروغ می‌گوییم و چنین چیزی حقیقت ندارد. با تبلیغات برخی شیعیان آذربایجان را ضعیف و سست کرده و جذب وهابیت کرده‌اند. حالا هم به نوعی خود را با دستگیری حسینیون بیمه می‌کنند تا اگر روزی ایران خواست اقدامی انجام دهد، بگویند این افراد شروع کردند و جلوی انتقام ایران در خصوص حادثه تروریستی حرم شاهچراغ را بگیرند و بگویند ایران نیز حسینیون را تقویت می کند و به آذربایجان می فرستد یا ایران در آذربایجان کتاب “شب‌های پیشاور” را پخش می کند که باعث تفرقه افکنی می شود. در حالی که این کتاب پاسخ های شیعیان به شبهاتی است که از سوی مخالفان شیعه بیان شده است.

حسینیون؛ مدافع حکمرانی اسلامی در جمهوری آذربایجان است

ابراهیمی با اشاره به سابقه شکل گیری نهضت حسینیون اظهار داشت: زمانی که جبهه حق و باطل در سوریه تشکیل شد که اهداف و وسعت جهانی هم داشت، شیعیان آذربایجان خبردار شدند که از جمعیت تکفیری و وهابی آذربایجان تا سال ۲۰۱۳، حدود ۱۵۰۰ نفر در سوریه به داعش و تروریست های تکفیری پیوسته‌اند. حرم حضرت زینب(س) آن جا بود و مردم از هر طرف خود را برای دفاع از حرم به آن جا می رساندند. حضور در جبهه حق را ضرورت می دانستیم تا در آینده تاریخ به علت عدم حضور مسلمانان آذربایجان در جبهه حق سرافکنده نباشیم. این امر به خصوص برای شیعیانی که شاهد بودند تکفیری‌های آذربایجان زودتر در سوریه حضور پیدا کرده بودند، اهمیت داشت. حسینیون به هر نحوی که شده و با اصرار و رایزنی های مختلف موفق شدند از سال ۲۰۱۳، در سوریه و در جبهه مقاومت حضور پیدا کنند. آن زمان اسمی تحت عنوان حسینیون یا مقاومت اسلامی جمهوری آذربایجان در میان نبود و تنها عده ای می رفتند و از حرم دفاع می کردند. من و دو نفر از دوستانم، شیخ اورخان محمداف و شیخ موسی اسدزاده به عنوان مسئولان مدافعان حرم به این جمع بندی رسیدیم که تنها تشکیلات نظامی و امنیتی کافی نیست و برای کمک به آینده قفقاز و جمهوری آذربایجان باید تبدیل به تشکیلات همه جانبه شویم تا یک قدرت بازدارندگی برای مسلمانان و انقلاب اسلامی ایجاد شود و این که تا امروز نیز چین سازمانی تشکیل نشده جای سوال دارد. ما احساس مسئولیت کردیم و جمهوری آذربایجان و قفقاز نیاز به مقاومت اسلامی دارد و باید تشکیلات همه جانبه ای وجود داشته باشد که صرفا نظامی نیز نباشد و همانند تشکیلات حزب الله تقویت شود.

وی گفت: مخالفت‌های زیادی با این حرکت صورت گرفت و شاید در آن زمان عده ای آینده امروز آذربایجان را نمی‌دیدند. ولی شهید حاج قاسم سلیمانی از این ایده و برنامه ما حمایت کرد و حتی گفتند که ایشان نیز نظرشان در خصوص انتخاب نام حسینیون با ما یکی بوده است و ما را راهنمایی کردند. مباحث غیر نظامی را پیگیری کردیم که مهم ترین بخش آن تشکیل یک جبهه جنگ نرم و حرکت فرهنگی -رسانه‌ای بود که تا آن زمان در جمهوری آذربایجان وجود نداشت و امروز هم جایگزینی ندارد. رسانه‌های تبیین گر در جهاد تبیین در سنگر مقاومت در خط مقدم ایستادند و برای مسلمانان آذربایجان، قفقاز و روسیه روشنگری می کنند. اگر اقدامات ما صرفا نظامی و امنیتی بود شاید آن قدر رژیم صهیونیستی و علی‌اف احساس خطر نمی‌کردند. حسینیون نزدیک به ۱۰۰ کانال در شبکه های اجتماعی مختلف دارد. نزدیک به ۲۰ تلویزیون اینترنتی در بستر یوتیوب و صفحات مختلف در تلگرام و فیسبوک داریم و با این کار یک جبهه فرهنگی را در مقابل جبهه باطل تشکیل داده ایم. حسینیون آسیب شناسی کرد که چرا جمهوری آذربایجان به این وضع افتاده و نشان داد که یک جنگ همه جانبه علیه آذربایجان به راه افتاده است. چون حامیان حسینیون تبدیل به بازوی جمهوری اسلامی ایران می‌شدند، پس باید جلوی این مسئله با جعل هویت دروغین در آذربایجان، تحریف تاریخ و از طریق شیوه مدیریت روحانیون درباری گرفته می‌شد. در آینده حسینیون نقش به سزایی در همه حوزه ها ایفا خواهند کرد. بنا بر فرموده حضرت امام خامنه ای، اهداف و قله ای که برای خود در نظرگرفته ایم حکمرانی اسلامی در جمهوری آذربایجان با عنوان دولت کریمه آذربایجان است و باید کسانی که از فرزندان همین خاک و بوم هستند و خود را جزو تمدن بزرگ اسلامی می دانند و تمدن ایرانی و اسلامی را قبول دارند، در رأس حاکمیت جمهوری آذربایجان قرار بگیرند.

هیچ ابایی نداریم که بگوییم جزو فرزندان مقاومت هستیم و از طرف نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت می شویم

ابراهیمی بیان کرد: حسینیون خود را جزو محور مقاومت اسلامی می دانند و جمهوری اسلامی را به عنوان حرم بزرگ الهی قبول دارند و به این امر اعتقاد به این دارد. برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران و امنیت، منافع و انقلاب آن، احساس مسئولیت می کنند. دولت اسلامی را نیز جزو این حرم می دانند و همیشه احساس برادری و همکاری نسبت به آن دارند. یقینا این مقاومت مورد حمایت نظام جمهوری اسلامی است. البته یک عده افراد در داخل ایران و  شاید در ارگان های مختلف حضور دارند که یا لابی علی‌اف هستند یا باکو تلاش می کند بر تصمیم گیری آن ها تاثیر بگذارد یا حقایق جمهوری آذربایجان برای آن ها سانسور شده تا آگاهی پیدا نکنند. این افراد با حسینیون مخالفت شدید انجام می دهند. اما حسینیون از طرف نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود و ما خود را فرزند انقلاب و مدافع نظامی اسلامی می‌دانیم‌. در این مورد هیچ ابایی نداریم که بگوییم جزو فرزندان مقاومت هستیم و ازطرف نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت می شویم و یادگار شهید حاج قاسم سلیمانی هستیم‌ و مقاومت جمهوری آذربایجان باید حمایت و پشتیبانی همه جانبه شود.

در خوش بینانه ترین حالت جمهوری اسلامی ایران  ۵ درصد در جمهوری آذربایجان طرفدار دارد

وی در پاسخ به این سوال که برای مقابله با روند شیعه زدایی و ترویج وهابیت و سکولاریسم در جمهوری آذربایجان با حمایت رژیم صهیونیستی، ترکیه و عربستان چه باید کرد، گفت: باید ۳۰ سال پیش این سوال را از خود می پرسیدیم و دنبال جواب می گشتیم و برای آن برنامه ریزی می کردیم‌ تا شاهد این وضعیت اسفبار در آذربایجان نمی بودیم‌. امام خامنه ای۳۰ سال پیش دراین باره به صراحت صحبت کردند. اما متاسفانه توجه نشد. ایشان گفتند تمرکز نباید بر روی یادگیری شیوه عبادت و نماز و روزه باشد و اینها را خود مردم آذربایجان یاد خواهند گرفت. بلکه شما باید عمق بخشی کنید. ولی در عمل آن عمق بخشی را ترکیه و رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و آمریکا انجام دادند. باید شیعه های آذربایجان چنان توانمندسازی و تقویت می شدند تا الان این گونه نباشد که حتی آن قدر قدرت نداشته باشند که پرچم امام حسین را بر سر در خانه خود بزنند درحالی که در مقابل، وهابیت بتواند در آن جا اعمال نفوذ کند و پرچم صهیونیستی و همجنسگرایان راحت در سرتاسر جمهوری آذربایجان بلند شود و نصب پرچم امام حسین ممنوع باشد.

ابراهیمی  با تاکید بر این که الان نیز فرصت‌های زیادی از دست رفته، افزود: اما می‌توانیم با استفاده از بستر رسانه، مردمی را که به شدت قربانی تحریف تاریخ و جعل هویت شدند را احیا کنیم. باید هویت‌سازی برای این افراد انجام شود. هویت آذربایجانی را صهیونیست ها تحریف کرده‌اند. زمانی که هویت یک ملت را دشمن تعریف می کند، دوست و دشمن را نیز آن ها تعریف می کنند. زمانی که از کودکستان تا دکتری حتی هویت و تاریخ شیعه را نیز در قالب تعاریف غلط تحریف می کند، درخوشبینانه ترین حالت ۵ درصد طرفدار جمهوری اسلامی ایران را در جمهوری آذربایجان می‌بینیم. ولی ما با صرف ۵ سال وقت و با حمایت و عنایت خدا و ائمه اطهار می توانیم نقشه ۳۰ ساله این ها را بهم بریزیم‌. چون حسینیون این هدف مقدس را در پیش گرفته اند، علی‌اف از این مسئله ناراحت است و برای تحویل و استرداد آن ها فشار می آورد.

ضرورت جنگ ترکیبی برعلیه رژیم صهیونیستی از طرف جمهوری اسلامی

وی درخصوص علت افزایش نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان و راهکارهای مقابله با آن اظهار کرد: سفارت اسرائیل در جمهوری آذربایجان درسال۱۹۹۲ تأسیس شده است. سوال پیش می آید که چرا در آن زمان که مسئولان دولت ایران نفوذ بیشتری در جمهوری آذربایجان داشتند، به این مسئله حساسیتی نشان ندادند. چه اتفاقی افتاد که آن زمان جمهوری آذربایجان شاهد هشدارهای ایران در این خصوص نبود و این درحالی بود که دولت ایران در آن زمان به دلیل قدرت زیاد خود می‌توانست بر جمهوری آذربایجان فشار آورد. نفوذ اسرائیل در جمهوری آذربایجان از اوایل فروپاشی شوروی شروع شد. چون بزرگترین خطر بین کشورهای جداشده از شوروی سابق برای آمریکا و اسرائیل و استکبار جهانی، جمهوری آذربایجان بود. چون درآن زمان هیچ چیز متمایزی از ایران در این جمهوری وجود نداشت و این کشور می توانست تبدیل به کشوری شود که بازوی قوی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران است. سفیرسابق اسرائیل نیز گفت همانطور که لبنان تبدیل به خطری برای ما شد، تصمیم گرفتیم آذربایجان را تبدیل به خطری در همسایگی ایران کنیم و همین کار انجام شد.

ابراهیمی اظهار داشت: شیعه بودن و بهره مندی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز و اهمیت ژئوپلیتیک آذربایجان و هم مرزبودن با ایران و غیره سبب شد اسرائیل در جمهوری آذربایجان حضور همه جانبه داشته باشد. این حضور هم اقتصادی و هم رسانه ای است و همان اول رسانه های جمهوری آذربایجان به دست اسرائیل افتاد. ایران نیز تنها سعی کرد بازارها را به دست بگیرد که آن را نیز از دست داد. در حال حاضر باکو و اسراییل حدود ۷ میلیارد دلار روابط اقتصادی دارند ولی این رقم در مورد ایران و باکو حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار است‌. چون اسرائیلی ها احساس خطر می کردند این کار را انجام دادند، مراکز مطالعاتی غربی نیز می گفتند که اگر این کار انجام نشود، آذربایجان در آغوش ایران خواهد افتاد. در آن زمان در ایران عده ای ساده لوحانه با این مسئله برخورد کردند اما اسرائیل این را جدی گرفت‌. امام خامنه ای متوجه شدند و هشدار دادند، ولی کاری انجام نشد. برای مقابله، باید از اسرائیل زهر چشم گرفت تا در آذربایجان ضربه شدید بخورد و بداند که از بین خواهد رفت. حسینیون نیز باید تقویت شود و افکارعمومی نیز برای ضربه به اسرائیل در جمهوری آذربایجان آماده شود تا مردم بدانند که حضور اسرائیل در آن منطقه تمامیت این جمهوری و اهداف و منافع مردم مسلمان آذربایجان را تهدید می‌کند و هر ضربه به اسرائیل نیز تا به حال به نفع آن ها بوده است‌. باید از طرف جمهوری اسلامی جنگ ترکیبی برعلیه رژیم صهیونیستی صورت گیرد.

وی در تشریح راهکارهای کاهش اثرات مخرب تبلیغات رسانه ای بر علیه ایران در شبکه های تلویزیونی، سایت های خبری و شبکه های اجتماعی مورد حمایت دولت علی‌اف گفت: باید بتوانیم رسانه های روشنگر تاسیس کنیم و جهاد تبیینی به نفع مسلمانان جمهوری آذربایجان را تقویت کنیم. خوشبختانه در حال حاضر رویکرد شبکه سحر ایران نسبت به قبل عوض شده، اما کافی نیست. باید به صورت شبانه روزی در این بحران تبلیغاتی علیه کشور ایران، فعالیت کنیم. چرا درحال حاضر رژیم صهیونیستی علی‌اف از اقدامات حسینیون ناراحت است؟ تحلیلی دارم که آن را در چند مرکز مطالعاتی غربی نیز به زبان انگلیسی مشاهده کردم و آن این است که رژیم صهیونیستی به شدت دارد یک تک قطبی در جمهوری آذربایجان ایجاد می‌کند تا همه اقشار در این کشور بر علیه ایران با حکومت علی‌اف یک صدا شوند. رسانه های حسینیون درحال شکستن این فضای تک قطبی هستند و به مردم آگاهی می دهند که این خطر بزرگی است. باید این راه را ادامه دهیم. این ها می خواهند حمایت کامل مردمی از رژیم علی‌اف در اقدامات بعدی او علیه کشور ایران به دست آید. باید این حمایت مردمی را به سمت جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران بکشانیم.

در ایران قومیت گرایی جایی ندارد و می توان با دیپلماسی مردمی با آن مقابله کرد 

این عضو بنیانگذاران مقاومت اسلامی آذربایجان در پاسخ به سوالی درخصوص اصرار دولت علی‌اف بر ایجاد کریدور جعلی زنگزور و این که آیا راه اندازی آن برای مردم عادی نفعی دارد یا نه گفت: نتیجه این کار تنها تسهیل حضور اسرائیل و ناتو در منطقه است. مردم جمهوری آذربایجان در حال حاضر می بینند که جنگ اخیر قره باغ به علت منافع این سرزمین و مردمش نبود. نه مردم قره باغ که ۳۰ سال پیش آواره شدند می توانند به مناطق خود برگشته و زندگی عادی را دوباره شروع کنند، و نه جانبازان و خانواده شهدای قره باغ آن احترام و پشتیبانی را از دولت دریافت کردند. تا به امروز حدود ۶۰ جانباز جنگ قره باغ به خاطر رسیدگی نامناسب و بی حرمتی ماموران دولت علی‌اف، خودسوزی و خودکشی کرده اند. این اقدامات فقط برای تسهیل حضور اسراییل و ناتو در منطقه است و نوع برخورد با کریدور و ساخت وسازی که در مناطق آزاد شده صورت گرفته، مشکوک است. مثلا سه فرودگاه بین المللی در مناطقی که هیچ سکونتی وجود ندارد با کارکرد نظامی تاسیس شده که حاکی از برنامه ای شیطانی بر علیه ایران است.

وی در پایان با تاکید بر ایجاد و تقویت دیپلماسی مردمی بین آذری زبان های ایران و جوانان جمهوری آذربایجان افزود: باید شبهاتی مانند کشتن مردم آذربایجان در ایران یا زندانی کردن هر شخصی که اسم جمهوری آذربایجان را بیاورد و … برطرف شده و به آن پاسخ داده شود. باید خود آذری های ایران که معتقد به جمهوری اسلامی هستند، به شبکه های اجتماعی بیایند و با مردم جمهوری آذربایجان ارتباط بگیرند و این شبهات را برطرف کنند و بگویند که هیچ محدودیتی برای آذری ها در ایران وجود ندارد و در این راستا عکس و فیلم نیز تولید کنند. از رأس دولت ایران گرفته تا افراد عادی آذری زبان باید در این زمینه فعالیت می کنند. مردم آذربایجان باید بداننند فقط کسانی که تجزیه طلب هستند یا با تحریک اسراییل در ایران قصد فتنه انگیزی دارند، مورد تنبیه قرار می گیرند. در ایران بحث قومیت گرایی و درگیری های قومی وجود ندارد و با دیپلماسی مردمی می توان آن را دفن کرد.

جریان تکفیری در جمهوری آذربایجان "تروریسم دولتی" را شکل داده‌اند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − 4 =