کد خبر : 315507
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
-

چرایی تصویب قطعنامه ضد ایرانی کانادا در سازمان ملل

چرایی تصویب قطعنامه ضد ایرانی کانادا در سازمان ملل

تعریف غرب از تروریسم، تنها به منافع آنها گره خورده است و هر کشور یا گروهک تروریستی که در راستای اهداف آمریکا و دیگر هم‌پیمانانش گام بردارد ولو اینکه مرتکب فجیع‌ترین جنایات علیه بشر شوند، تروریست محسوب نمی‌شوند.

به گزارش عصرقائم، ترور را می‌توان اوج حقارت و درماندگی دشمن در مبارزه دانست. جمهوری اسلامی پس از انقلاب سال ۵۷، درگیر ترورهای متعدد کور و هدفمند شده است که اوج این ترورها، در سال‌های ۶۰ و ۶۱ به نام گروهک منافقین ثبت شده است. منافقین که سهم ۱۲ هزار نفری از ۱۷ هزار قربانی ترور ایران را به خود اختصاص داده‌اند، امروزه در دامان کشورهای غربی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و نشست‌های خود را در غرب با حضور شخصیت‌های سیاسی آمریکایی و اروپایی برگزار می‌کنند؛ اما ایران که خود قربانی ترور است و تنها کشوری است که این حجم از ترور مقامات سیاسی را در پرونده دارد، اینک به تروریسم در دنیا متهم است و این ماحصل نتیجه برخورد دوگانه غرب در مبارزه با تروریسم است.

ایران که هم اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با تروریسم دولتی و غیردولتی است، بار دیگر مورد هجمه و فشارهای سازمان ملل قرار گرفت. براین اساس قطعنامه ضد ایرانی کانادا شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۸۰ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۶۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

این قطعنامه سیاسی ابتدا در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون «دستورکار وضعیت‌های حقوق بشری و گزارش‌های گزاشگران ویژه» مورد بررسی قرار گرفت و حمایت از ناآرامی‌های ایران از محورهای آن بود.

چندی پیش نیز قطعنامه سیاسی آمریکا در شورای همکاری اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) که کمیسیون مقام زن، زیر مجموعه آن قرار دارد، به تصویب رسید که به عضویت ایران در این کمیسیون پایان بخشید و بدعتی خطرناک را برای حذف مخالفان و کشورهای غیرهمسو با آمریکا پایه‌گذاری کرد.

در این باره امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز گذشته در مراسم هشتمین سالگرد یادبود قربانیان حمله به مدرسه دولتی پیشاور پاکستان در سخنانی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به همکاری و هماهنگی خود با همه کشورها بخصوص پاکستان در پیشگیری و مقابله با تروریسم ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دو کشور همسایه، ایران و پاکستان همواره رنج و شادی، چالش و فرصت مشترک داشته اند و هر دو نیز از تروریسم رنج می‌برند، گفت: موضع اصولی ما محکومیت تروریسم به هر شکل و روشی است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در پاسخ به این قطعنامه اظهار کرد: بانیان قطعنامه، به جای دلسوزی منافقانه برای حقوق بشر، از همراهی با تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران دست برداشته و میزبانی از گروهک‌های تروریستی را متوقف کنند.

وی همچنین رویکرد ریاکارانه بانیان این قطعنامه در استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران را مصداق بارز سوءاستفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته‌بینانه سیاسی، خواند و آن را فاقد مشروعیت و اعتبار دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود کاملاً جدی بوده و آماده است در جهت ارتقای جایگاه حقوق بشر در جهان، گفتگو و همکاری‌های سازنده‌ای را در چارچوب احترام متقابل، عدم تبعیض، عدالت و انصاف و دوری از اغراض سیاسی با تمامی سازوکارهای مشروع بین‌المللی و کشورهای علاقمند به تحکیم و حمایت واقعی از حقوق بشر داشته باشد.

برخوردهای دوگانه غرب در موضوع تروریسم موجب شده است که از سوی سازمان ملل، علیه جمهوری اسلامی به بهانه‌های مختلف، قطعنامه‌هایی صادر شود که به فشارهای بین‌المللی بیشتر بر روی ایران، منجر می‌شود.

همچنین با این بهانه‌های حقوق بشری، غرب می‌تواند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران پدید آورد. این در حالیست که تعریف غرب از تروریسم، تنها به منافع آنها گره خورده است و هر کشور یا گروهک تروریستی که در راستای اهداف آمریکا و دیگر هم‌پیمانانش گام بردارد ولو اینکه مرتکب فجیع‌ترین جنایات، علیه بشر شوند، تروریست محسوب نمی‌شوند چرا که در حال تامین منافع سردمداران خود هستند.

حال که جمهوری اسلامی ایران به شکل دوگانه‌ای از تروریسم آسیب دیده است باید بدون توجه به برخورد سلیقه‌ای غرب، با سیاست‌های ویژه و اقدامات موثر خود، درصدد خشکاندن ریشه‌های تروریسم و مقابله با عوامل به‌وجود آورنده آن در منطقه باشد.

چرایی تصویب قطعنامه ضد ایرانی کانادا در سازمان ملل/ برخورد دوگانه غربی‌ها در تعریف تروریسم

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × یک =