کد خبر : 312484
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
-

جهاددانشگاهی می‌تواند موتور محرک نظام نوآوری در کشور باشد

جهاددانشگاهی می‌تواند موتور محرک نظام نوآوری در کشور باشد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه سازوکار جهاددانشگاهی یکی از بهینه‌ترین سازوکارهای مدیریتی در کشور است گفت: این نهاد می‌تواند موتور محرک نظام نوآوری در کشور باشد.

به گزارش عصرقائم، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور امروز در جلسه هیات رییسه جهاددانشگاهی که با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جدید این نهاد برگزار شد از نیروی انسانی توانمند به‌عنوان ارزشمندترین سرمایه جهاددانشگاهی نام برد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با اشاره به حضور پنج‌ماهه خود در این نهاد و بیان اینکه حضور مفید و تمام‌وقتم ۱۰۲ روز می‌شود گفت: در این مدت کوتاه حضور در جهاددانشگاهی با افرادی پرانرژی و توانمند جهادی مواجه شدم که ظرفیت‌های زیادی برای انجام فعالیت‌های موردنیاز جامعه دارند.

وی بابیان اینکه این موضوع را در مراسم سالگرد جهاددانشگاهی خدمت رییس‌جمهور محترم نیز اشاره کردم افزود: در آن دیدار تاکید کردم که در بدنه دولتی و شبه‌دولتی کمتر نهادی را سراغ داریم که همانند جهاددانشگاهی توانسته باشند با امکانات و توقعات کم بتوانند دستاوردهای بسیار بزرگی به دست آورند.

رییس سابق جهاددانشگاهی بابیان اینکه توجه مقام معظم رهبری نیز نسبت به این نهاد زبان زد است گفت: رهبر انقلاب در دیدار دو هفته پیش نخبگان نیز وقتی می‌خواستند به دستاوردهای کشور اشاره نمایند در اولین مثال از جهادگر فقید مرحوم کاظمی آشتیانی نام بردند و در ادامه تاکید فرمودند که این دستاوردها در پژوهشگاه رویان ادامه دارد.

وی بابیان اینکه خدمت رییس جمهور نیز اشاره کردم که مجموعه رویان یکی از مجموعه‌های موفق جهاددانشگاهی است که به‌واسطه توجه رهبر انقلاب پررنگ شده است گفت: در حوزه‌های دیگر پزشکی، مهندسی و… جهاددانشگاهی مراکزی دارد که اگر به همین اندازه نباشند، کمتر از پژوهشگاه رویان نیست.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه سازوکار جهاددانشگاهی یکی از بهینه‌ترین سازوکارهای مدیریتی در کشور است گفت: جهاد سعی کرده است محاسن هر دو سیستم خصوصی و دولتی را داشته باشد و کنار آن از معایب این دو دوری کند، به‌نوعی جهاددانشگاهی راه‌حلی بین سیستم خصوصی و دولتی بوده که خیلی هنرمندانه طراحی‌شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز این موضوع را جدی پیگیری می‌کنیم تا از جهاددانشگاهی حمایت شود ادامه داد: الگوهای موفق با مدل جهاددانشگاهی باید تکثیر شوند و این ظرفیت در اختیار رئیس جهاددانشگاهی است تا از این فرصت استفاده کند.

وی در ادامه ظرفیت دیگر این نهاد را امکانات و تجهیزاتی دانست که ظرف ۴۲ سال با زحمت مدیران و اعضای جهاددانشگاهی آن‌هم با سلایق مختلف در این مجموعه ایجادشده است؛اما به‌واسطه پراکندگی برخی از این تجهیزات و امکانات در مواردی از آنها استفاده و بهره‌برداری لازم نمی‌شود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با انتقاد از این تفکر برخی از مدیران دولتی کشور که از ساختمان و تجهیزات به‌عنوان سرمایه و عامل توسعه نام می‌برند گفت: مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه جهاددانشگاهی نیروی انسانی توانمند این نهاد است؛ زیرا باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تجربه و نیروی انسانی از ساختمان ارزش بیشتری دارد و توانایی‌های فکری، علمی و معنوی آنها بهترین سرمایه سازمان است.

وی با بیان اینکه رییس جهاددانشگاهی اختیار عمل خوبی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایش دارد گفت: ثروت دیگر این نهاد تشکیلات و تشکیلاتی بودن آن است و امیدوارم در مدیریت جدید امور بر مبنای عقل جمعی و سلایق همه جهادگران دنبال شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان رییس جمهور در پایان سخنانش با اشاره به علاقه جهادگران جهاددانشگاهی به رهبری، انقلاب و پیشرفت کشور گفت: آنها نه در حرف بلکه در برون داد عملکرد خود این علاقه‌مندی را نشان می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در بخش دیگر از نشست دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اقدامات خود در مدت حضور در جهاددانشگاهی گفت: با مطالعات انجام‌شده از نهادهای همانند جهاددانشگاهی در سایر کشورها سند «جهاددانشگاهی، موتور محرک نظام ملی نوآوری» را طراحی و تدوین کردیم که نسخه اول آن تقدیم رئیس این نهاد می‌شود.
وی ادامه داد: کشور امروز به یک نظام ملی نوآوری نیاز دارد و کار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان این است که این نظام نوآوری را در همه ارکان کشور پیاده کند و جهاددانشگاهی نیز می‌تواند موتور محرک این نظام باشد

جهاددانشگاهی می‌تواند موتور محرک نظام نوآوری در کشور باشد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =