کد خبر : 312418
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
-

موافقت شورایی‌ها با استقرار ناشران و کتابفروشان در ساختمان‌های مسکونی منوط به رضایت مالکان

موافقت شورایی‌ها با استقرار ناشران و کتابفروشان در ساختمان‌های مسکونی منوط به رضایت مالکان

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان اصلاحیه مصوبه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران و کتابفروشان با استقرار این صنف در ساختمان‌های مسکونی منوط به گرفتن رضایت از همه مالکان و استقرار در طبقه همکف با درب مستقل موافقت کردند.

به گزارش عصرقائم، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی امروز این شورا اصلاحیه مصوبه “ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران و کتابفروشان” را در دستور کار داشتند که در همین راستا معدنی پور در ارائه گزارش مشترک ۲ کمیسیون فرهنگی و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: ابهاماتی در این مصوبه وجود داشت که منجر به تفسیر نادرست از بندهای این مصوبه شده بود و باعث شده بود از زمان تصویب آن تا کنون مشکلاتی برای ناشران و کتابفروشان ایجاد شود.

وی افزود: این مشکلات به گونه‌ای بود که نه تنها هدف حمایت در این مصوبه محقق نشده بود بلکه امتیازی که برای ناشران از سال ۱۳۷۳ درباره مجاز بودن به فعالیت در اماکن مسکونی به صورت عرفی داشتند نیز دچار خدشه شده بود؛ لذا با توجه به درخواست‌های متعدد اتحادیه این صنف در مورد این مصوبه اصلاحاتی با هدف به روز رسانی به پیشنهاد ۲ کمیسیون فرهنگی و شهرسازی ارائه شد.

معدنی پور ادامه داد: مصوبه ۲ بند اصلی دارد که امتیازاتی را برای ناشران، توزیع کنندگان و کتابفروشان قائل شده است. در بند” الف” عنوان شده اخذ کلیه عوارض صدور پروانه به میزان ۱۰ درصد از کل عوارض در زمان صدور پروانه برای بناهایی که به صورت کامل به دفاتر نشر و توزیع کتاب اختصاص می‌یابد در چارچوب ضوابط شهرسازی به عنوان تسهیلات تشویقی ارائه شود.

وی تاکید کرد: در بند دیگر این مصوبه عنوان شده که برای ساختمان‌هایی که ۱۰ درصد از بنای مفید آنها به مراکز توزیع و یا فروش کتاب تخصیص داده می‌شود نیز امکان استفاده از تسهیلات تشویقی وجود دارد.

در ادامه عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز با ارائه پیشنهادی گفت: بحث فعالیت ناشران در ساختمان‌های مسکونی دغدغه درستی است که توسط اعضای شورا مطرح می‌شود. تلاش ما این است که کاری کنیم که سکونتگاه‌ها با هم مختلط نشوند یعنی کاربری‌های با رویکرد اداری با مسکونی مختلط نشود. چرا که ایجاد مشکل می‌کند.

وی تاکید کرد: در این مصوبه فعالیت کتابفروشی‌ها و ناشران در سه پهنه مشروط به رضایت‌نامه از مالکین با اخذ عوارض استفاده موقت مجاز دانسته شده است. با تحقق این موضوع آمار این مجموعه‌ها مشخص می‌شود و همچنین در جایی که مالکین رضایت نداشته باشند امکان فعالیت وجود ندارد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: می‌توان این مصوبه را برای یک دوره پنج ساله در نظر گرفت تا به این ترتیب دغدغه اعضای شورا رفع شود. همچنین در فرآیند صدور پروانه در حوزه نشر می‌توان قیمت آن را به قیمت کاربری مسکونی محاسبه کرد که از این طریق به ناشران کمک شود. همچنین در این مصوبه استقرار ناشران در طبقات همکف با درب مستقل نیز می‌تواند گنجانده شود تا دغدغه‌ها کاهش پیدا کند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۶ رای موافق با پیشنهاد عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران موافقت کردند و پس از بحث و بررسی در خصوص سایر بندهای این مصوبه نهایتا با ۱۵ رأی موافق با اصلاحیه مصوبه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران و کتابفروشان موافقت کردند.

موافقت شورایی‌ها با استقرار ناشران و کتابفروشان در ساختمان‌های مسکونی منوط به رضایت مالکان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + یک =