کد خبر : 312077
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
-

لاوروف در جستجوی منافع مشترک امروز به اردن می‌رود

لاوروف در جستجوی منافع مشترک امروز به اردن می‌رود

وزیر خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) به امان، پایتخت اردن سفر خواهد کرد و با همتای اردنی خود درباره روابط دوجانبه و برخی مسائل مهم و مشترک گفتگو خواهد کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از سایت العربی الجدید، طبق بیانیه وزارت خارجه اردن، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز به امان، پایتخت اردن سفر خواهد کرد و با ایمن الصفدی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن دیدار و درباره برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک و نیز روابط دوجانبه مسکو-امان گفتگو می‌کند.

نبیل غیشان، نماینده سابق پارلمان اردن درباره این سفر به العربی الجدید گفت: سفر امروز لاوروف به امان در چارچوب تلاش‌های مسکو برای جلب حمایت‌های بیشتر در مقابله با اقدامات غرب به دلیل جنگ اوکراین و تاثیرگذاری بر موضعگیری اردن جهت بی‌طرفی بیشتر در موضوع اوکراین انجام می‌شود، با وجود اینکه اردن از کشورهای متخاصم با روسیه نیست، اما امان در جریان رای‌گیری‌ها در محافل بین‌المللی، مسیر آمریکا را در مخالفت با روسیه دنبال می‌کند و می‌توان سفر لاوروف را در زمره طرح‌های روسیه برای تقویت روابط دسته‌بندی کرد.

غیشان در ادامه گفت: امان نیز به نوبه خود به دنبال رسیدن به توافق‌های جدیدی با مسکو برای امن‌تر کردن مرزهای شمالی با سوریه است، زیرا توافق‌های امنیتی و نظامی سال‌های گذشته در جریان تشدید عملیات‌های نظامی در جنوب سوریه با میانجیگری روسیه حاصل شد و آن توافق‌ها امنیت و حمایت را برای اردن تامین کردند اما اخیرا اردن بابت تیراندازی‌ها در این مرزها و قاچاق مواد مخدر با مشکلاتی مواجه شده است.

این نماینده سابق پارلمان اردن افزود: روسیه شریک راهبردی و مهم اردن در مبارزه با تروریسم است و این موضوع بخش مهمی از مذاکرات امروز دو طرف را به خود اختصاص خواهد داد، اردن به دنبال راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه است و از شرایط کنونی آسیب پذیرفته است، امان ایده‌هایی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و جامعه جهانی ارائه کرد اما برخی کشورهای عربی و نیز آمریکا آنها را نپذیرفتند.

همچنین این مسؤول اردنی گفت: اردن به آغاز دوباره همکاری‌های اقتصادی و تبادل تجاری با سوریه به ویژه در دو طرح فروش برق به لبنان از طریق خاک سوریه و انتقال گاز مصر به سوریه که آمریکا با هر دوی آنها مخالفت کرده، امیدوار است.

او در پایان گفت: مسکو و امان درباره لزوم پیشبرد روند صلح در خاورمیانه و رسیدن به راه‌حل دوکشوری برای پایان دادن به درگیری دو طرف فلسطینی و اسرائیلی توافق‌نظر دارند.

لاوروف در جستجوی منافع مشترک امروز به اردن می‌رود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − پنج =