کد خبر : 311690
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
-

خواهان تحکیم روابط بین مسلمانان و مسیحیان هستیم

خواهان تحکیم روابط بین مسلمانان و مسیحیان هستیم

پاتریارک پورفیریه با تأکید بر ضرورت تحکیم روابط بین مسلمانان و مسیحیان تأکید کرد و گفت: باید پروژه‌های مشترکی را با یکدیگر داشته باشیم و ایران با میراث اسلامی ویژه خود، بهترین کشور برای گفت‌وگوهای سازنده و مستمر خواهد بود.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رشید حسن‌پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان به همراه امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی، خانم جیلاردی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رضا کاظمی‌راد، نماینده حوزه‌های علمیه سراسر کشور و سعید خلیلوویچ، از دانش آموخته‌های دانشگاه جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و مدیر مرکز علوم اسلامی قم در بلگراد با پاتریارک پورفیریه، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس صربستان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

حسن‌پور با اشاره به روابط رو به گسترش دو کشور ایران و صربستان گفت: ایران همواره منادی گفت‌وگو و تعامل است و همواره سعی کردیم تعامل خوبی با کلیسای ارتدوکس صربستان داشته باشیم.

سفیر کشورمان در صربستان افزود: آنچه که مهم است تداوم و نهادینه شدن این گفت‌وگوها بخصوص در شرایطی که در چالش‌های بزرگ جهانی روبرو هستیم، خواهد بود.

وی با اشاره به سفر به شهر پریه پولیه و بازدید از صومعه میلوشوا و دیدار با اسقف آتاناسیه ابراز امیدواری کرد شرایط برای سفر اسقف اعظم به ایران فراهم شود.

تأکید بر گفت‌وگو، تفاهم و تعامل ادیان الهی

پورپزشک با معرفی همکاران اعزامی ایران برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب خانم جیلاردی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کاظمی راد، نماینده حوزه‌های علمیه اظهار داشت: ایران به عنوان یک کشور اسلامی به لحاظ تاریخی واجد عناصر مشترک با ادیان ابراهیمی و آسیایی بوده است و همواره نقش فعالی در گفت‌وگوی ادیان و مذاهب داشته است.

رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان افزود: امروز با توجه به چالش‌های جهانی نیازمند آن هستیم که از مرحله گفت‌وگوی دینی جلوتر برویم و به همکاری و تعامل مشترک برسیم، چرا که دین‌ستیزان از مرحله به حاشیه راندن دین از صحنه اجتماع و فرهنگ به مرحله محو کامل دین رسیده‌اند. آرزوی خداباوران و دینداران این است که رهبرانشان با الهام از روش پیامبرانشان راه دوستی و تعامل را در پیش گیرند.

وی ادامه داد: گفت‌وگو، تفاهم و تعامل ادیان الهی به مراتب می‌تواند زخم‌های عمیق و دردهای مشترک بشری را التیام ببخشد.

خانم جیلاردی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی، مطرح کرد: ما دارای اعتقادات مشترکی هستیم، شما قرآن کتاب آسمانی مسلمانان را قطعا مطالعه کرده‌اید و در بسیاری از آیات الهی از حضرت مریم سلام الله علیها به نیکی و پاکی یاد شده است و در احادیث ما از حضرت مریم(س) به عنوان یکی از چهار زن بزرگ جهان یاد می‌شود.

ایران؛ کشوری با پشتوانه تمدنی و فرهنگی

پاتریارک پورفیریه با اشاره به همکاری‌های ایران و صربستان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، گفت: ما با سفارت جمهوری اسلامی ایران رابطه عمیقی داریم و عمیقا از این ارتباطات خرسند هستم.

اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس صربستان افزود: هرچه جلسات با کشور ایران بیشتر می‌شود، بیشتر احساس می‌کنم جمهوری اسلامی ایران کشوری الهی است و مردم اراده این را دارند که براساس مشیت الهی زندگی کنند.

وی بیان کرد: دین مداران باید الگوهای دینداری را احیا کنند و این مهم مسئله‌ای بسیار ضروری است و لازم است مسلمانان و مسیحیان در کنار هم قرار گرفته و روابط بین آنها تحکیم یابد.

پاتریارک پورفیریه در عین حال، گفت: اعتقاد دارم که باید پروژه‌های مشترکی را با یکدیگر داشته باشیم و ایران با میراث اسلامی ویژه خود، بهترین کشور برای گفت‌وگوهای سازنده و مستمر خواهد بود.

وی تأکید کرد: برخی از بهترین دوستان و بستگان من مسلمان هستند و همواره تلاش می‌کنم روابط خود را با مسلمانان تقویت کنم.

اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس صربستان از ایده‌های مؤثر تأکید بر الگو قرار دادن حضرت مریم(س) و حضرت زهرا(س) در جوامع استقبال کرد و گفت: ایران کشوری است که با پشتوانه تمدنی و فرهنگی روی پای خود ایستاده است.

حوزه علمیه به دنبال همگرایی بین ادیانی است

کاظمی‌راد، نماینده حوزه‌های علمیه سراسر کشور با معرفی حوزه علمیه به عنوان نهاد غیر دولتی و دارای شعبات متعدد در شهرهای ایران اظهار داشت: امروزه در اکثر مراکز آکادمیک وابسته به حوزه و حتی مراکز تخصصی فقه و اصول، دروس مرتبط با ادیان را در سطوح سه و چهار و ارشد و دکتری گنجانده‌اند.

وی تاکید کرد: حوزه علمیه نگاه همگرایانه به ادیان به خصوص مسیحیت دارد و هیچگونه رویکرد تقابلی با مسیحیت وجود ندارد.

کاظمی‌راد ضمن اعلام آمادگی همکاری حوزه علمیه، از پاتریارک پورفیریه، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس صربستان از سوی آیت‌الله اعرافی برای سفر به ایران و بازدید از شهر قم دعوت به عمل آورد.

در ادامه این دیدار، پیشنهاد برگزاری کنفرانسی با موضوع «آینده جهان از دیدگاه اندیشمندان صرب» و گفت‌وگوی دینی بین اسلام و مسیحیت از سوی مدیر مرکز علوم اسلامی قم در بلگراد و رایزن فرهنگی کشورمان مطرح شد که مورد استقبال و موافقت اسقف اعظم قرار گرفت.

خواهان تحکیم روابط بین مسلمانان و مسیحیان هستیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =