کد خبر : 310535
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
-

نحوه افراز ملک مشاع و مراحل آن با عدل محور

نحوه افراز ملک مشاع و مراحل آن با عدل محور

اگر شما نیز صاحب یک ملک مشاع هستید قطعا به دنبال فرایند و نحوه افراز ملک مشاع خواهید بود چرا که مالکیت مشاع باعث می‌شود تصرف هر فردی در سهم خود با محدودیت‌های خاصی همراه باشد و این مسئله مالکین یک ملک مشاع را ترغیب می‌کند تا هر چه سریع‌تر نسبت به افراز ملک مشاع اقدام نمایند! البته همه املاک مشاعی قابل افراز نیستند و در برخی از موارد از روش‌های دیگری برای تقسیم ملک مشاع استفاده می‌شود که موضوع اصلی ما در این محتوا نیستند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از گروه وکلای عدل محور، تقسیم ملک مشاعی به افراز و مراحل آن را در این متن تشریح می‌کنیم، در ادامه با توضیحات وکیل متخصص فروش ملک مشاع گروه وکلای عدل محور همراه باشید.

ملک مشاع به چه معناست؟

به ملکی که دارای مالک واحد نیست و حداقل دو مالک دارد ملک مشاعی می‌گویند. اصولا افراد نیز علاقه چندانی به داشتن مالکیت مشاعی ندارند اما برخی از شرایط انسان را مجبور می‌کند تا به مالکیت مشاعی رضایت دهد از جمله این موارد می‌توان به مالکیت از طریق ارث اشاره کرد. زمانی که مورث فوت نموده است و تنها یک مال غیرمنقول دارد همان مال میان وراث او به نسبت مشخصی تقسیم می‌شود.

علاوه بر مالکیت مشاعی ناشی از ارث باید به موارد دیگری نیز اشاره کرد که از جمله آنها افزایش بهای زمین و ملک است و بسیاری از خریداران را ملزم به خرید بخشی از یک ملک و شراکت با افراد دیگر می‌کند. در این مورد نیز شاهد وقوع مالکیت مشاعی هستیم. از اینها که بگذریم باید بگوییم مالکیت مشاع نوعی از مالکیت است که وجهه قانونی داشته و در تمامی کشورها به رسمیت شناخته شده است.

تقسیم ملک به افراز به چه معناست؟

همانطور که در مباحث ابتدایی متن بیان کردیم انواع مختلفی از روش‌های تقسیم ملک وجود دارد که یکی از آن‌ها تقسیم به افراز است. زمانی از تقسیم ملک به افراز نام برده می‌شود که هر کدام از طرفین بتوانند به نسبت سهم خود از مال مشاعی را تصاحب کنند. بدین صورت که اگر دو نفر مالک یک ملک مشاعی به صورت سه دانگ، سه دانگ هستند هر کدام از آن‌ها بتواند ۵۰ درصد از ملک را تصرف کند و به نام خود سند بزند بی آن که خلل جدی در ارزش ملک یا ارزش سهم شریک مقابل ایجاد گردد.

اگر ارزش ملک بعد از تقسیم آن به شدت پایین بیاید به نحوی که تقسیم آن با ایجاد ضرر همراه باشد یا تقسیم ملک باعث شود سهم یکی از شرکا با ارزش کمتری همراه شود در این شرایط از سایر روش‌های تقسیم استفاده می‌شود. زمانی هم که نتوان ملک را به صورت افراز تقسیم نمود رای به غیرقابل افراز بودن ملک صادر شده و از سایر روش‌های تقسیم ملک استفاده می‌شود.

مراحل افراز ملک مشاع چیست؟

در این خصوص باید میان انواع املاک مشاعی تفاوت قائل شد. برخی از املاک مشاعی سابقه ثبتی دارند و به همین علت در اداره ثبت نیز قابل رسیدگی هستند اما برخی دیگر از املاک مشاعی دارای سابقه ثبتی نبوده و باید دادخواست افراز ملک را در دادگاه عمومی به جریان انداخت. در هر صورت مراحل افراز ملک در مراجع صالح به شرح ذیل است:

  •  ابتدا باید دادخواست خود را مبنی بر افراز ملک مشاع تنظیم نمایید.
  •  دادگاه عمومی یا اداره ثبت محل وقوع ملک برای رسیدگی به این درخواست صلاحیتدار هستند.
  •  صدور رای در این زمینه نیازمند نظریه کارشناسی است.
  •  کارشناس مربوطه باید بعد از بازدید از ملک، نظریه خود را در خصوص افراز یا غیرقابل افراز بودن به مرجع صالح گزارش کند.
  •  دادگاه رای نهایی را با توجه به نظریه کارشناس صادر می کند.
  •  اگر نظریه کارشناس مبنی بر عدم امکان افراز ملک و عدم امکان استفاده از سایر روش‌های تقسیم باشد رای دادگاه مبنی بر درخواست مزایده صادر می‌گردد.
  •  مزایده ملک باید طبق قوانین فروش املاک مزایده‌ای صورت گرفته و سهم هر کدام از شرکاء با استفاده از مبلغ نهایی ملک در مزایده پرداخت گردد.

با توجه به اینکه تقسیم املاک مشاعی با چالش‌ها و تنش‌های زیادی همراه است و فروش ملک به صورت مزایده‌ای نیز معمولا از ارزش ریالی آن می‌کاهد بهتر است در این زمینه از یک مشاور حقوقی ملکی یا وکیل حرفه‌ای در زمینه افراز ملک مشاع گروه وکلای عدل محور کمک بگیرید.

نحوه افراز ملک مشاع و مراحل آن با عدل محور

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − هجده =