کد خبر : 310587
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
-

آمریکا تولید مشترک تسلیحات با تایوان را بررسی می‌کند

آمریکا تولید مشترک تسلیحات با تایوان را بررسی می‌کند

رئیس شورای بازرگانی آمریکا – تایوان اعلام کرد، دولت واشنگتن در حال بررسی طرحی جهت تولید مشترک تسلیحات با تایوان است؛ ابتکاری که هدف آن تسریع انتقال تسلیحات برای بازدارندگی تایپه علیه چین تلقی می‌شود.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، هم‌زمان با اینکه چین “فشار نظامی” خود را علیه تایوان – جزیره‌ای که پکن آن را بخشی از خاک خود می‌داند – افزایش داده است، مقامات آمریکایی از سال ۲۰۱۷ فروش بیش از ۲۰ میلیارد دلار تسلیحات به تایوان را تصویب کرده‌اند.

اما تایوان و کنگره ایالات متحده نسبت به تاخیر در تحویل این تسلیحات به دلیل مشکلات زنجیره تامین و افزایش تقاضا برای برخی از سیستم‌ها به دلیل جنگ در اوکراین هشدار داده‌اند.

روپرت هاموند-چمبرز، رئیس شورای بازرگانی آمریکا – تایوان روز چهارشنبه درخصوص این طرح گفت: دقیقا ابتدای این روند هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه کدام نوع از تسلیحات را ارسال می‌کنند، هنوز مشخص نیست اما احتمالا مهماتی بیشتر و موشک‌های دارای قدمت طولانی‌تر را به تایوان ارسال خواهند کرد.

اما هاموند-چمبرز در عین حال تاکید کرد، هرگونه اقدامی از این دست، سازندگان تسلیحات را ملزم به دریافت مجوزهای تولید مشترک از وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا می‌کند.

وی در ادامه عنوان داشت، به دلیل برخی مسائل درخصوص تایید فناوری‌های حیاتی برای یک پلتفرم خارجی، احتمالا با مشکلاتی پیرامون صدور مجوزهای تولید مشترک مواجه شویم.

پس از آنکه روزنامه ژاپنی نیکئی برای اولین بار به نقل از سه منبع آگاه و نامشخص چنین طرحی را گزارش داد، این رئیس شورای بازرگانی گفت: چنین چیزی تکه‌ای از پازل است نه تغییردهنده نتیجه بازی.

این در حالی است که وزارت خارجه تایوان از اظهار نظر درخصوص چنین گزارشی خودداری کرده اما در عین حال تاکید داشت، روابط میان آمریکا – تایوان “نزدیک و دوستانه” است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این رابطه اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا به دنبال تمامی گزینه‌ها است تا نسبت به انتقال سریع تسلیحات دفاعی به تایوان اطمینان حاصل کند.

این سخنگو افزود: تامین سریع تسلیحات دفاعی به تایوان و پشتیبانی آن از طریق فروش نظامی و فروش مستقیم تجاری برای امنیت تایوان ضروری است و ما به همکاری خود برای حمایت از این هدف ادامه خواهیم داد.

خبر این طرح پس از آن منتشر شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه طی نشستی در دانشگاه استنفورد گفت: دولت چین تحت رهبری شی جینپینگ، رئیس‌ جمهوری این کشور برنامه‌های خود را در راستای الحاق تایوان با سرعت هر چه بیشتر دنبال می‌کند و پکن نسبت به اتحاد مجدد با تایوان مصمم است. اگر ابزارهای مسالمت‌آمیز جواب ندهد، پکن به ساز و کارهای بازدارنده و احتمالا اگر این هم جواب ندهد، به زور متوسل خواهد شد تا به اهدافش برسد.

آمریکا تولید مشترک تسلیحات با تایوان را بررسی می‌کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − پنج =