کد خبر : 317657
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
-

نیویورک تایمز: آمریکا ممکن است به اوکراین در حمله به کریمه کمک کند

نیویورک تایمز: آمریکا ممکن است به اوکراین در حمله به کریمه کمک کند

به گزارش نیویورک تایمز، دولت واشنگتن در حال بررسی این موضوع است که آیا اوکراین را برای حمله به شبه جزیره استراتژیک کریمه تجهیز کند یا خیر.

به گزارش عصرقائم، این گفتگوها نشان دهنده تغییر تدریجی مقامات ایالات متحده به سمت حمایت گستاخانه‌تر از کی‌یف است، حتی در حالی که واشنگتن اصرار دارد که به دنبال رویارویی با مسکو نیست.

نیویورک تایمز به نقل از چند مقام آمریکایی ناشناس گزارش داد که پس از ماه‌ها تردید، کاخ سفید اکنون در حال پذیرفتن این ایده است که ممکن است اوکراین برای حملات در عمق خاک روسیه، یعنی پایگاه نظامی آن در کریمه، «نیازمند قدرت» باشد.

این روزنامه نوشت: مقامات آمریکایی در حال مذاکره با همتایان اوکراینی خود در مورد استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط آمریکا، از سیستم های موشکی هیمارس گرفته تا خودروهای جنگی بردلی، برای هدف قرار دادن احتمالاً کریمه هستند. این می تواند به روسیه نشان دهد که کنترل کریمه می‌تواند مورد تهدید قرار گیرد و این امر موقعیت کی یف را در مذاکرات آینده تقویت می‌کند.

به گزارش این روزنامه، علیرغم استحکامات سنگین مسکو در شبه جزیره، که میزبان ناوگان دریای سیاه روسیه و سایر پایگاه‌های نظامی است، کریمه همچنان “مرکز اصلی” طرح‌های نبرد اوکراین است. دقیقاً مشخص نیست که واشنگتن چگونه امیدوار است به حملات به منطقه کمک کند، اما این رسانه پیشنهاد می کند که تصمیم برای تأمین خودروهای جنگی پیاده نظام بردلی به کی یف نشان داد که تمایل دارد به اوکراین در اقدامات جدی- از جمله هدف قرار دادن کریمه – کمک کند.

دولت و تحلیلگران مستقل که نامشان فاش نشده به نیویورک تایمز گفتند، در کنار انتقال نیرو توسط فرانسه و آلمان، خودروهای نظامی «می‌توانند پیشتاز یک نیروی زرهی باشند که اوکراین می تواند در یک حمله متقابل در زمستان یا بهار امسال از آن استفاده کند».

با این حال، حتی در حالی که ظاهراً کاخ سفید حمایت از حملات در خاک روسیه را بررسی می‌کند، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا همچنان درخواست‌های اوکراین برای موشک‌های دوربرد و تانک‌های جنگی سنگین را که می‌توانند در حمله‌های آتی مورد استفاده قرار گیرند، رد می‌کند. او قبلاً هشدار داده بود که چنین کمک‌هایی می‌تواند منجر به خصومت مستقیم با مسکو و حتی آغاز یک جنگ هسته‌ای شود، اگرچه به نظر می‌رسد با طولانی شدن درگیری، این نگرانی‌ها به آرامی کاهش می‌یابد.

یک منبع دفاعی آمریکایی که نامش فاش نشد به یک روزنامه انگلیسی گفت: ترس از تشدید تنش از ابتدا تغییر کرده است. اوکراین می‌تواند از سلاح های آمریکایی برای بمباران کریمه استفاده کند.

در حالی که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده هیچ “محدودیتی” برای حملات اوکراین قائل نیست، آخرین بحث ها در کاخ سفید ممکن است نشان دهنده تغییر دیدگاه در میان برخی مقامات باشد.

کریمه از نظر تاریخی یک قلمرو روسیه از اواخر قرن هجدهم تا زمان انتقال آن به اوکراین تحت حاکمیت شوروی در سال ۱۹۵۴ بود. کریمه پس از کودتای یورومیدان در سال ۲۰۱۴ یک همه پرسی برای اتحاد مجدد با روسیه برگزار کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ماه گذشته امیدواری به “فتح مجدد” منطقه را تکرار کرد. مقامات روسیه بارها اعلام کرده‌اند که اهداف عملیات نظامی در اوکراین صرف نظر از اینکه چقدر طول بکشد، تکمیل خواهد شد. در میان درخواست های مکرر کی یف برای تسلیحات دوربرد، مسکو به واشنگتن و دیگر کشورهای ناتو هشدار داد که چنین تدارکاتی از “خط قرمز” عبور کرده و آنها را به “طرف مستقیم درگیری تبدیل خواهد کرد.”

نیویورک تایمز: آمریکا ممکن است به اوکراین در حمله به کریمه کمک کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =