کد خبر : 310490
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
-

هشدار گوترش درباره از کنترل خارج شدن جنگ اتیوپی

هشدار گوترش درباره از کنترل خارج شدن جنگ اتیوپی

گوترش نسبت به از کنترل خارج شدن جنگ اتیوپی همزمان با افزایش درگیری‌ها در شمال این کشور و وعده دولت برای به دست گرفتن کنترل فرودگاه‌ها و سایر نقاط در تیگرای هشدار داده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، هشدارهای بین المللی در پی افزایش درگیری‌ها در تیگرای شدت گرفته، جایی که نیروهای اتیوپیایی و سربازان از ارتیره حملات را در نزدیکی شهر “شیر” افزایش داده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: اوضاع در اتیوپی دارد از کنترل خارج می شود. خشونت و تخریب به سطح هشدار رسیده است. خشونت‌ها در تیگرای باید همین حالا متوقف شود. همچنین نیروهای اریتره باید هر چه سریعتر و فوری از منطقه خارج شوند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز پس از درخواست اتحادیه آفریقا برای آتش بس فوری و بدون قید و شرط، درخواست‌های فوری برای توقف درگیری‌ها را صادر کردند.

از زمان آغاز جنگ تقریبا دو سال پیش بین نیروهای فدرال و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای، تعداد نامحدودی از غیرنظامیان کشته شده، دو میلیون نفر از خانه‌های خود رانده شده‌اند و میلیون‌ها نفر دیگر به کمک نیاز دارند.

رئیس کمیسیون اتحادیه عرب روز یکشنبه به طرف‌های دیگری در تیگرای تاکید کرد تا به تعهداتشان پایبند بمانند.

درگیری‌ها بین طرف‌های متخاصم در اوت سال جاری میلادی از سر گرفته شد؛ اقدامی که باعث می‌شود تا آتش بس پنج ماهه‌ای که به ارسال محدود کمک به تیگرای منجر می‌شد، دچار تزلزل شود. هر یک از طرف‌های درگیر یکدیگر را به تیراندازی متهم می‌کنند.

دولت نخست وزیری اتیوپی در بیانیه‌ای اعلام کرد که به راه حل صلح آمیز این درگیری از طریف مذاکرات صلح به رهبری اتحادیه عرب پای بند است.

مقام‌ها در تیگرای روز یکشنبه اعلام کردند که آماده تبعیت از توقف خصومت هستند و از جامعه بین الملل خواستند تا به دولت برای گفت‌وگو فشار وارد کند.

تیگرای و شش میلیون نفر جمعیت آن از جهان جدا افتاده و با کاهش شدید سوخت، غذا، دارو و کمبود خدمات اولیه مانند ارتباطات، برق و سرویس‌های بانکداری روبرو هستند.

نیروهای اتیوپی و اریتره در نزدیکی شهر شیر، شهری با حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در حدود ۱۴۰ کیلومتری پایتخت تیگرای به گلوله باران شدید غیرنظامیان پرداخته و تلفات سنگینی نیز گزارش شده است.

کمیته بین‌المللی نجات نیز گفت، یکی از امدادگران این سازمان در میان سه غیرنظامی است که در حمله روز جمعه در شیر هنگام رساندن کمک‌های بشردوستانه به زنان و کودکان کشته شد.

هشدار گوترش درباره از کنترل خارج شدن جنگ اتیوپی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − 9 =