کد خبر : 310463
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
-

انواع “چوب روسی” و کاربردهای آن‌ها

انواع “چوب روسی” و کاربردهای آن‌ها

یکی از قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع چوب، چوب‌های روسی هستند که تمام چوب‌های وارد شده از کشور روسیه را در بر می‌گیرند. با اینکه ممکن است منابع طبیعی برای تولید این چوب‌ها در جنگل‌های شمال کشور وجود داشته باشد اما به جهت جلوگیری از قطع درختان و حفاظت از طبیعت واردات آن‌ها طرفداران بیشتری دارد. از عوامل محبوبیت این چوب‌ها در ایران قیمت اقتصادی در کنار ویژگی‌های فراوان آنهاست.

به گزارش عصرقائم، به نقل از پرسال، درخت‌های روسی بیشتر شامل انواع کاج‌ها هستند؛ این درختان با رشد سریعی که دارند به عنوان منابع تجدیدپذیر در روسیه شناخته شده‌اند. به طوری که این کشور در حال صادرات الوار به تمام کشورهای همسایه خود می‌باشد.

انواع چوب روسی (قیمت مناسب + کارایی بالا)

  1. ساسنا: درختی از خانواده کاج‌ها که با نام علمی (Pine) شناخته می‌شود. می‌توان گفت این چوب از فراوان‌ترین گونه کاج در روسیه به حساب می‌آید. کار با این نوع چوب به دلیل خاصیت چکش‌خواری بسیار راحت است. چوب ساسنا علاوه بر کاربری زیاد طرح و نقش زیبایی نیز دارد.
  2. یولکا: درخت یولکا یا نوئل از گونه‌های کاج سوزنی برگ است. رنگ این چوب همانند دیگر چوب‌های روسی سفید مایل به زرد است. بیشتر چوب‌های روسی خاصیت رنگ‌پذیری بالایی دارند و می‌توانید آن‌ها را به رنگ‌های مختلف و دلخواه خود درآورید.
  3. راش: این چوب علاوه بر نمونه روسی، نمونه‌های ایرانی نیز دارد. از لحاظ ظاهری رنگ روشنی دارد و از درون به رنگ قرمز دیده می‌شود. چوب راش (Beech) نسبت به دیگر انواع روسی وزن بیشتری دارد و بیشتر به صورت ورق‌های نازک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. نراد: این درخت که با نام Fir یا Abies alba نیز شناخته می‌شود، کاج نقره‌ای نیز نام دارد. این کاج نمونه محبوب برای کریسمس است. از چوب این درخت به دلیل قیمت بسیار مناسب برای ساخت کاغذ نیز استفاده می‌شود.

کاربرد چوب روسی (از صنعت مبلمان تا کفپوش خانه)

چوب‌های روسی اکثراً دارای ویژگی‌های مشابه هستند. همین امر باعث شده کارایی‌های یکسانی نیز داشته باشند.

از مهم‌ترین و فراوان‌ترین کاربرد این چوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع مبلمان و سرویس خواب: پررنگ‌ترین خصلت چوب‌های روسی استحکام بسیار زیاد آن‌ها است. همین امر باعث شده تا این الوار در قدم اول توجه صنعتگران را به سمت خود جلب کنند و در قدم‌های بعدی برای ساخت انواع مبلمان، میز ناهارخوری و سرویس خواب مورد استفاده قرار گیرند.
  • دکوراسیون داخلی: از دیگر مزیت‌های چوب‌های روسی می‌توان به قابلیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری آن‌ها اشاره کرد. داشتن خاصیت الاستیسیته و استحکام به صورت همزمان سبب شده تا این چوب‌ها به عنوان اولین انتخاب برای معماری و دکوراسیون داخلی، داربست و اسکلت ساختمان در میدان ظاهر شوند.
  • پنل دیواری و کفپوش: خاصیت الاستیسیته یا همان کشسانی چوب‌های روسی موجب شده تا محصولات ساخته شده از آن‌ها دوام بالایی داشته باشند. از این‌رو دیوارپوش و کفپوش‌هایی با طرح‌های متنوع تولید می‌شوند که همگی به طور کامل یا با روکشی از چوب‌های روسی در بازار عرضه می‌شوند. خاصیت الاستیسیته به چوب کمک می‌کند تا در مقابل ضربه از خود مقاومت نشان داده و دچار تغییر شکل یا شکستگی نشوند.

انواع "چوب روسی" و کاربردهای آن‌ها

قیمت چوب‌ روسی

همانطور که پیش‌تر گفته شد قیمت تمام شده این چوب‌ها بسیار مقرون به صرفه است. با این حال فاکتورهایی بر نرخ نهایی این چوب‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

  • ضخامت: هرچه ضخامت چوب بیشتر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت.
  • خشکی یا خیسی: چوب‌های خشک به دلیل طی کردن یکی از مراحل فرآوری چوب، از قیمت بیشتری برخوردار هستند.
  • وزن: از آنجایی که قیمت چوب بر حسب متر مکعب محاسبه می‌شود، چوب‌هایی با وزن بالاتر نرخ گران‌تری دارند.
  • وجود واسطه و دلالان: اگر مستقیماً دست به واردات چوب بزنید یا از شرکت‌های بازرگانی فعال در این حوزه کمک بگیرید، با حذف واسطه‌ها کمترین هزینه را خواهید پرداخت.
  • ترخیص و گمرک: اگر جزء کسانی هستید که به طور مستقیم قصد واردات را دارید، باید در نظر داشته باشید که نداشتن مدارک لازم و اتلاف وقت برای تهیه آن‌ها با افزایش هزینه‌ها اعم از هزینه انبارداری روبرو خواهد بود.

معایب چوب‌های همه‌کاره روسی

یکی از معایب چوب‌های روسی مناسب بودن آن‌ها برای لانه جانوران است. البته بعضی از این چوب‌ها مانند راش دارای عطر و طعمی هستند که برای جانوران به‌ویژه موریانه‌ها خوشایند نیست.

با این حال راه‌حل این مشکل اضافه کردن مواد نگهدارنده و شیمیایی به کالای نهایی است. بدون شک این امر با افزایش هزینه تمام شده مواجه خواهد بود.

انواع "چوب روسی" و کاربردهای آن‌ها

داشتن بافت گره‌دار از دیگر خواص این چوب‌ها می‌باشد. پیشنهاد می‌شود قبل از تهیه الوار مورد نظر آن‌ها را کاملاً از لحاظ ظاهری مورد بررسی قرار دهید. هر چه تعداد گره‌ها روی یک چوب بیشتر باشد، آن چوب استحکام کمتری از خود نشان خواهد داد.

کلام آخر

چوب‌های روسی علاوه بر انواع مختلف، کارایی‌های گوناگونی نیز دارند. وجود این چوب‌ها در بازار می‌تواند نیاز قشرهای مختلف با سلیقه‌های متفاوت را پاسخگو باشد. لوازم و ابزاری که از این چوب‌ها ساخته می‌شوند از دوام بالایی برخوردار هستند و می‌توانند حدود یک دهه مورد استفاده شما قرار گیرند. البته نگهداری این چوب‌ها نیز عامل تأثیرگذاری بر عمر مفید سازه‌ها است. اگر کالایی از جنس چوب‌های روسی تهیه کرده‌اید، حتماً درباره مقاومت آن‌ها در برابر آب یا رطوبت اطلاعات کسب کنید. چرا که برخی از چوب‌ها مقاومت بسیار کمی در مقابل رطوبت از خود نشان داده و در مجاورت آن دچار پوسیدگی می‌شوند.

گروه شرکت‌های پرسال امکان دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین را برای اطلاع از قیمت‌ها و خرید انواع چوب را در دسترس شما  قرار داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۶۲۰۸۳۱۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

انواع "چوب روسی" و کاربردهای آن‌ها

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 − سه =