کد خبر : 308636
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
-

نخست وزیر بنگلادش: تداوم استقرار روهینجاها بر ثبات کشور اثر گذار است

نخست وزیر بنگلادش: تداوم استقرار روهینجاها بر ثبات کشور اثر گذار است

نخست وزیر بنگلادش گفته که اقامت طولانی مدت بیش از یک میلیون آواره روهینجایی در اردوگاه‌های پر جمعیت این کشور به نگرانی جدی امنیتی و ثبات بدل شده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیخه حسینه، نخست وزیر بنگلادش در مراسم افتتاحیه نشست سه روزه مقام‌های نظامی از ۲۴ کشور منطقه هند-پاسیفیک گفت: جدای از مصائب خود روهینجایی‌ها، حضور طولانی مدت آنها بر اقتصاد، محیط زیست، امنیت و ثبات سیاسی اجتماعی بنگلادش تاثیر جدی دارد.

درحالیکه مقام‌های نظامی حاضر در این نشست به بررسی مدیریت بحران، جرایم بین‌المللی، مسائل امنیتی و توانمندسازی زنان می‌پردازند، دولت بنگلادش از این پلتفورم برای مطرح ساختن آوارگان روهینجایی استفاده می‌کند که بابت خشونت‌ها در میانمار از این کشور گریخته‌اند.

رئیس ارتش بنگلادش گفت، شرکت‌کنندگان در این نشست شامل کانادا، آمریکا، استرالیا، ژاپن، اندونزی، هند، چین و ویتنام هستند و از اردوگاه‌های آوارگان روهینجایی بازدید می‌کنند تا وضعیت آنها را مورد رصد قرار دهند.

وی ادامه داد، مقام‌های نظامی این کشورها به این اردوگاه‌ها برده می‌شوند تا به آنها مساله بحران پناهجویی نشان داده شود و اینکه چرا این آوارگان روهینجایی باید به میانمار برگردند.

ماه گذشته میلادی، آوارگاه روهینجایی پنجمین سالگرد خروج گسترده و ۷۰۰ هزار نفری از میانمار به بنگلادش را ناشی از سرکوب نظامیان، پشت سر گذاشتند. در مجموع، بیش از یک میلیون آواره روهینجایی در بنگلادش هستند.

نخست وزیر بنگلادش همچنین گفته که بازگرداندن این آوارگان تنها راه حل بحران مذکور است اما بنگلادش نمی‌خواهد آنها را مجبور به انجام این کار کند.

مقام‌های بنگلادشی پس از شکست حداقل دو تلاش برای بازگرداندن پناهجویان تحت توافق دوجانبه با میانجیگری چین، ابراز ناامیدی کرده‌اند. مسلمانان روهینجا گفته‌اند که شرایط در میانمار با اکثریت بودایی بسیار خطرناک است و آنها با تبعیض گسترده در میانمار روبرو هستند.

چارلز فلین، فرماندهی ارشد نیروهای آمریکایی در پاسیفیک نیز به خبرنگاران گفت که نمی‌تواند به مسائل سیاست‌گذاری درباره اینکه مقام‌های نظامی این کشورها چطور می‌توانند به بازگردانده شدن این آوارگان به میانمار کمک کنند، پاسخ بدهد اما از دولت بنگلادش بابت مدیریت بازدید هیات‌های نظامی از این اردوگاه‌های آوارگان تشکر کرد.

بحران روهینجا حتی به دادگاه‌های بین‌المللی نیز کشانده شده اما میانمار ارتکاب اقدامات نادرست را رد می‌کند.

ماه گذشته میلادی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت واشنگتن همچنان به پیشبرد عدالت و پاسخگویی برای روهینجایی‌ها و همه مردم میانمار متعهد است.

نخست وزیر بنگلادش: تداوم استقرار روهینجاها بر ثبات کشور اثر گذار است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × یک =