کد خبر : 317432
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
-

کیش‌ومات شاه چمدان به‌دست

کیش‌ومات شاه چمدان به‌دست

فرارشاه خبر مسرت بخشی بود که سال‌ها منتظرش بودند و شاید برایشان غیرمنتظره بود ولی عمیقا باور داشتند که اتفاق می‌افتد و در زمستان رنگ بهار را خواهند دید.

به گزارش عصرقائم، در میان سوژه سرد زمستان هیاهو رفتن شاه خبری بود که به سرعت در میان مردم پخش شد، اتومبیل هایی بوق میزنند، چراغ های روشن و برف پاکن های که نشان از شادی ابراز شده مردم بود، بعضی ها از شادی می رقصیدند، برخی ها شیرینی و شربت پخش می‌کردند، فرارشاه خبر مسرت بخشی بود که سال ها منتظرش بودند و شاید برایشان غیرمنتظره بود ولی عمیقا باور داشتند که اتفاق می‌افتد و در زمستان رنگ بهار را خواهند دید.

۲۶ دی ماه سالروز خروج محمدرضا پهلوی از کشور است، روزی که تیترهمه روزنامه ها فرار شاه از ایران بود، سقوط دولت پهلوی که شیب تند آن را طی می کرد با فرار شاه تند تر شد و در نهایت ۲۲ بهمن ماه ۵۷ بود که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید.

محمد طاهری نیا، کارشناس علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار بلاغ گفت: پهلوی با کودتا روی کار آمد، اقداماتی که انجام داد باعث محرومیت جامعه و افزایش فقر شد و هر چه می گذشت نارضایتی مردم بیشتر می شد، هنگام فرار از ایران نیز شاه پول، میلیارد ها دلار جواهرات سلطنتی و اسناد مهمی را با خود به غارت برد.

وی با بیان اینکه شاه بعد از فرار از ایران به مصر رفت، عنوان کرد: حتی آمریکا به دلیل اقدامات شاه به عنوان یک دیکتاتور، مانع ورود محمدرضا شاه به آمریکا شد و او را پشت پا زد.

این استاد دانشگاه به تغییر سیاست داخلی ایران بعد از فرار شاه اشاره کرد و افزود: ساختار کشور با ورود امام خمینی (ره) و تغییر حکومت بر پایه ولایت فقیه تغییر کرد و سیاست های کشور بر این اساس تعیین شدند و این نه تنها در سیاست داخلی بلکه در سیاست خارجه نیز خود را نشان داد، استقلال ، آزادی دو اتفاق خوبی بود که در کنار جمهوری اسلامی ایران به این نهال کوچک آبیرای دادند و قدرت بخشیدند.

وی بختیار را تیر آخر شاه خواند و اظهار کرد: بختیار نخست وزیر شد با این ادعا که میخواهد کشتی طوفان زده را به ساحل برساند و نجات دهد، او سودای حکومت داشت، برای کمک به شاه نیامده بود با وجودی که حرف میزد ولی کسی توجه نمی‌کرد و اهمیت نمی داد.

طاهری نیا ادامه داد: بختیار وقتی وارد زمین شد که کار پهلوی از دست خارج شد و هر گونه اقدامی کاری را حل نمی کرد، مردم خسته شده بودند و شرایط ناممکن را نمی‌توانست ممکن کند.

وی با تاکید اینکه بیشتر سیاسیون از کشور خارج شدند، خاطرنشان کرد: در کودتای مرداد ۳۲ که شاه از ایران رفت برخی ها او را لقب شاه چمدونی دادند، جریانی که سالها بعد اتفاق افتاد و نشان داد این لقب به کذافه نبوده است.

کیش‌ومات شاه چمدان به‌دست/باخت مقابل مردم

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده + چهارده =