کد خبر : 308148
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
-

پذیرش دانشجویان بورسیه صنایع در دانشگاه‌ها

پذیرش دانشجویان بورسیه صنایع در دانشگاه‌ها

وزیر علوم با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای تجهیز آزمایشگاه‌ها، گفت: در این زمینه اقداماتی در دستور کار است که بر اساس آن تا پایان سال اعتباراتی به دانشگاه ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی تزریق خواهد شد.

به گزارش عصرقائم، محمدعلی زلفی گل وزیر شامگاه یکشنبه در پنجمین نشست سرآمدان علمی ایران، اجرای برخی از مطالبات دانشگاهیان را اگر چه بحق، اما بسیار سخت دانست و افزود: بعنوان مثال «پیشنهاد پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها نیازمحور شود» از آن جمله است.

وی این مهم را درحالی دانست که بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش رایگان تا حد خودکفایی است و ما هیچ‌گاه پیگیر نبوده ایم که سرحد این خودکفایی کجاست و ما به چه میزان اجازه داریم دانشجو در رشته های مختلف جذب کنیم و آموزش دهیم تا این اصل قانون اساسی هم رعایت شود.

وی اظهار کرد: هنگامی که می خواهیم بحث های مربوط به آمایش و ساماندهی آموزش عالی کشور  را پیگیری کنیم، با مقاومت های جدی روبرو می‌شویم.

زلفی گل همچنین پرداختن به ماهیت برخی مراکز آموزش عالی در شهرستان‌ها را که با عرق خاصی به این مراکز همراه است، از جمله این موارد دانست و افزود: به هر حال این در دستور کار وزارت علوم‌ وجود دارد و پیگیر این هستیم این مسئله را مدیریت کنیم.

وی به اقدامات برخی از دانشگاه‌ها برای همکاری با صنعت اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه‌های یزد و هرمزگان با ایجاد ارتباط با صنایع اقدام به پذیرش دانشجویان بورسیه صنایع کردند، این اقدام قطعا برای دانشگاه‌های تهران راحت‌تر است.

زلفی‌گل ادامه داد: ما از سال آینده تصمیم داریم با صنایع وارد مذاکره شویم تا در خصوص جذب دانشجویان بورسیه ریل گذاری کنیم.

توسعه علوم پایه

وزیر علوم به وضعیت جذب دانشجو در رشته های علوم پایه اشاره کرد و گفت: جذب دانشجویان در رشته های علوم پایه یک معضل در کشور است، به گونه ای که در یکی از دانشگاه‌ها هیچ دانشجویی برای رشته های علوم پایه جذب نشده بود، در حالی که ۳۰ عضو هیات علمی دارد.

زلفی گل ادامه داد: بر این اساس با دانشگاه فرهنگیان وارد مذاکره شدیم تا دانشجوی ۲+۲ جذب شود.

وی ادامه داد: از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری نیز برگزیدگان المپیادهای علمی بورسیه می‌شوند.

خرید تجهیزات آزمایشگاهی

وزیر علوم با اشاره به تجهیزات آزمایشگاهی گفت: برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی اقدامات و پیگیری‌های خوبی صورت گرفته و چون این اقدامات نهایی نشده است، اعلام نمی شود.

وی خاطرنشان کرد:  ولی اعلام می‌شود تا پایان سال اعتبارات ویژه‌ای به دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی تزریق خواهد شد.

زلفی گل حمایت از تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع را از دیگر اقدامات وزارت علوم نام برد و یادآور شد: حمایت از این آزمایشگاه‌ها از طریق شورای عتف در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم مشکل این آزمایشگاه‌ها مرتفع شود.

قول مساعد برای تشکیل دو فدراسیون

وزیر علوم گفت: با قول مساعد معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری دو فدراسیون سرآمدان نوآوری و فناوری و دیپلماسی علمی تشکیل می شود.

پذیرش دانشجویان بورسیه صنایع در دانشگاه‌ها/تزریق اعتبار خرید تجهیزات تا پایان سال
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =