کد خبر : 316197
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
-

تکلیف دوره پسادکتری در دانشگاه روشن نیست

تکلیف دوره پسادکتری در دانشگاه روشن نیست

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: تکلیف این دوره در دانشگاه روشن نیست و نمی‌دانیم که پسادکتری را کارمند بدانیم یا دانشجو. عنوان پسادکتری عنوان سازمانی جاافتاده‌ای نیست. در سطح وزارتخانه، مجلس، کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس، حق ماست که سفره آموزش و پژوهش گسترده‌تر شود.

به گزارش عصرقائم، دکتر رسول جلیلی ضمن بیان اهمیت توجه به دو مقطع دکتری و پسادکتری، گفت: ما باید در دانشگاه به دو مقطع دکتری و پسادکتری توجه ویژه داشته باشیم و با کسب درآمد از طریق خدمات فناورانه و صنعتی در شأن دانشگاه بتوانیم بخشی از هزینه این عزیزان را تامین کنیم.

جلیلی افزود: در جلسه شورای گسترش آموزش عالی گفته شد که بیش از ۲ هزار رشته محل داریم که در کنکور شرکت کرده‌اند و بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد ظرفیت آن خالی مانده این یعنی، چه دانشگاه دولتی، چه غیردولتی، چه پیام نور و… هیئت علمی و کارمند دارد، ولی دانشجو ندارد و چون کارمند وجود دارد، باید دانشجو برایش تامین شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: این یعنی کوچک کردن سفره آموزش عالی، در حالی که مشتری اصلی ما دانشجو است، ولی در برخی دانشگاه‌ها حضور ندارد و ظرفیت خالی می‌ماند. اگر کوچک شدن سفره آموزش عالی اتفاق بیفتد، از بودجه دانشگاه می‌توان به دانشجوی دکتری حقوق داد.

جلیلی گفت: دانشگاه صنعتی شریف در زمینه تامین بستری برای اعطای حقوق به دانشجویان دکتری، طرح خوبی دارد؛ به این صورت که استادی که در سطح دانشگاه تجربه خوبی دارد، خزانه و حساب بانکی را در یک دانشگاه‌ در نظر می‌گیرد و قدیمی‌ترین دانشکده که ارتباط بهتری با صنعت دارند، پول داخل صندوق می‌ریزند و دانشجوهای دکتری از این صندوق حقوق می‌گیرند.

رئیس دانشگاه با اشاره به ناحیه نوآوری شریف، افزود: همه دانشگاه‌ها پارک علم و فناوری دارند، اما آنچه پارک علم و فناوری دانشگاه شریف را متمایز می‌کند و ما به آن می‌بالیم، ناحیه نوآوری شریف است که این طلیعه اتفاقی خوب به اسم شریف است.

در ادامه دکتر حسن حدادپور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف به ارائه گزارش مختصری از وضعیت و عملکرد حوزه پژوهش و ارتباط با صنعت دانشگاه شریف پرداخت و افزود: تبریک می‌گویم هفته پژوهش را به جمعی که عصاره پژوهشی دانشگاه هستند و در این جلسه حضور دارند، امیدوارم که با ادامه تلاش‌های شما عزیزان و سایر همکاران و با استفاده از دستاوردها، دانشگاه بتواند جایگاه خود را در سطح ملی و بین‌المللی درخشان‌تر کند.

وی در ادامه با تشکر از زحمات مدیران قبل جهت ایجاد ساختار فعلی حوزه پژوهش دانشگاه، گفت: این آمار ماحصل زحمات مدیران قبلی این حوزه است و در اینجا به عنوان‌های هدف‌گذاری شده که برای سال‌های آینده در نظر گرفتیم، اشاره می‌کنم.

مشارکت اعضای هیئت‌علمی شریف از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد برسد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: دانشگاه شریف حدود ۴۶۰ عضو هیئت علمی دارد که حدود ۱۵۰ عضو آن قرارداد ارتباط با صنعت دارند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که حدود ۳۰ درصد مشارکت بین همکاران در ارتباط با صنعت وجود دارد. این عدد در سایر دانشگاه‌های کشور بسیار پایین‌تر است، ولی استنباط من این است که این عدد بایستی برای سال آینده بتواند به ۵۰ درصد برسد و لازمه آن این است که همکاران ما بتوانند همکاران جوان را در پروژه‌های ارتباط با صنعت دخیل کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف توضیح داد: عملکرد پژوهشی دانشگاه در حوزه استنادات، رشد نسبتا خوبی داشته است، حدود ۸۰ هزار استناد در سال قبل داشتیم و امیدواریم این روندِ رشد، سال بعد هم ادامه پیدا کند. حجم مقالات منتشر شده حدود بیش از ۲ هزار مقاله است که توسط محققان ما منتشر شده است و انتظار می‌رود این حجم افزایش یابد.

وی در خصوص یک درصد دانشمندان پراستناد، گفت: وضعیت پایدار است، ما برای چندمین سال متوالی در حوزه‌های مختلف در کشور حائز رتبه‌های برتر بودیم.

حدادپور افزود: از شاخص‌های دیگر دانشگاه شریف این است که طبق اعلام هر ساله وزارت علوم، موفق شدیم رتبه اول در شاخص نسبت قراردادهای ارتباط با صنعت و همینطور رتبه اول در شاخص ارتباط با صنعت، نظیر حجم قراردادهای ارتباط با صنعت را در کشور کسب کنیم. ما امسال بدنبال آن هستیم که اگر محقق شود، بتوانیم این حجم را به دو برابر سال قبل برسانیم، در صورتی‌که با همین حجم فعلی هم حدود دو برابر نسبت به دانشگاه بعد خودمان فاصله داریم. از طرفی با توجه به اینکه امروزه در دانشگاه‌ها بحث استقلال مالی روندی اجتناب ناپذیر است، ما باید بتوانیم با بالا بردن استقلال مالی از طریق ایجاد ارتباط با صنعت جهش مناسبی در این خصوص داشته باشیم. برای اینکار باید بتوانیم با یک تجدید ساختار در کنار روش سنتی که تا به حال داشتیم و بسیار هم درخشان بوده است، حجم درآمدهای ارتباط با صنعت دانشگاه را بالا ببریم و درصد زیادی از هزینه‌های دانشگاه را پوشش دهیم.

تکلیف دوره پسادکتری در دانشگاه روشن نیست/حق ماست که سفره آموزش و پژوهش گسترده‌تر شود

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × دو =