کد خبر : 305351
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
-

درخواست اردوغان از روسیه و ایران پس از نشست آستانه

درخواست اردوغان از روسیه و ایران پس از نشست آستانه

رئیس‌جمهور ترکیه از تهران و مسکو خواست تا به آنکارا در نبرد با گروه‌های تروریستی در شمال سوریه کمک کنند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از دیلی صباح، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با رسانه‌های ترکی پس از بازگشت از تهران و «هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه» عنوان کرد که ایران، ترکیه و روسیه به عنوان سه کشور ضامن روند صلح آستانه برخی اختلاف نظرات در خصوص بحران سوریه دارند اما هر سه کشور هدفی مشترک دارند که آن نبرد با تروریسم است.

اردوغان گفت: ما در برابر گروهک‌های ترویستی “پ ک ک”، “پ ی د” و “ی پ گ” در زمینه تروریسم متحد هستیم. علاوه بر این، این مشکلی است که بیشترین آسیب به رژیم سوریه وارد می‌کند. هم‌اکنون گروهک‌های تروریستی از چاه‌های نفت علی‌الخصوص در شرق فرات بهره‌برداری می‌کنند و سپس آن را به رژیم می‌فروشند.

«هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه» با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه شب گذشته در تهران برگزار شد. دور اول نشست آستانه یا نشست صلح سوریه در  ژانویه ۲۰۱۷ با حضور ایران، روسیه و ترکیه در قزاقستان برگزار شده بود.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نشست شب گذشته با قدردانی از حضور ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در این اجلاس، اظهار کرد: مایلم در ابتدا بر حفظ مواضع خود درباره سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور و رسیدن به راه‌حل سیاسی و بدون مداخله خارجی تاکید کنم. امروز با گذشت حدود یازده سال از آغاز بحران سوریه، ایران همچنان معتقد است تنها راه‌حل بحران، سیاسی است و اقدام نظامی نه تنها راهگشا نیست، بلکه به وخامت اوضاع منجر می‌شود.

وی افزود: ما از گذشته به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه از راه‌حل سیاسی در چارچوب توافقات انجام شده از جمله برگزاری مذاکرات قانون اساسی سوریه حمایت می‌کردیم  و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در اشکال مختلف آن و از جمله آنچه در سوریه رخ داده، تاکید داریم.

رئیسی با تاکید بر اینکه همچنان بر این باوریم که عزم کشورهای آستانه در پیش‌بردن توافقات گذشته، وجود دارد، یادآور شد: این روزها در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوییم که فداکاری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و لازم می‌دانم از تمامی شهدای مبارزه با تروریسم و در راس آنان شهید سپهبد قاسم سلیمانی یاد کنم.

رجب طیب اردوغان نیز در این اجلاس اظهار کرد: روند آستانه تنها پلتفرمی است که گام های لازم را برای حل بحران سوریه برداشته است. ما از سال  ۲۰۱۹ اجازه ندادیم از برخی گروه ها استفاده ابزاری شود و اکنون هم به مبارزه با گروه های تروریستی را ادامه می‌دهیم. از روسیه و ایران انتظار داریم در این مبارزه در کنار ترکیه باشند.

وی با اشاره به اینکه بر اجرای مفاد قبلی مذاکرات آستانه تاکید داریم، افزود: گروه‌های تروریستی در سوریه مشکل ترکیه هستند. تروریسم تمامیت ارضی ترکیه را هم تهدید می‌کند. مبارزه ترکیه با داعش، پژاک، پ ک ک و ی پ ک و سایر گروه های تروریستی به شکل مداوم ادامه می‌یابد. این سازمان‌های ترورویستی باید ریشه کن شوند.

اردوغان همچنین گفت: در آینده منطقه ما جایی برای گروه‌های تروریستی تجزیه طلب وجود ندارد. ترکیه مرزهای جنوبی خود را از وجود گروه‌های تروریستی پاک می‌کند. ما به مبارزه با تروریست‌ها ادامه می‌دهیم.

حسین امیرعبداللهیان ظهر روز چهارشنبه نیز در نشست مطبوعاتی مشترک با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه که شب گذشته به منظور دیدار با مقامات تهران وارد کشور شده است، با اشاره به برگزاری نشست آستانه در روز سه‌شنبه در تهران با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه گفت: امیدواریم این توصیه‌ها که از زبان سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت، مورد توجه مقامات کشور دوست و برادر ترکیه قرار بگیرد و ترکیه و سوریه از این مرحله به خوبی عبور کنند. بیانیه پایانی آستانه حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای و در شرایط حساس بحران در اوکراین و بحران در حوزه امنیت انرژی و امنیت غذایی مورد توجه همه شرکت کنندگان قرار داشت.

وی گفت:‌ در مسئله سوریه حضور مسلحان و گروه‌های تروریستی در برخی از مناطق این کشور همچنان مایه نگرانی ما و متحدانمان در منطقه است. ما از فرصت نشست سه جانبه فرمت آستانه استفاده کردیم که در موضوع خروج و پاکسازی گروه‌های تروریستی و مسلح از سوریه و بازگشت امنیت به سراسر مرزهای سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست ارتش و نیروهای مسلح این کشور گامی به جلو برداشته شود.

امیرعبداللهیان افزود: یک بار دیگر بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی، یکپارچگی و احترام به حاکمیت سوریه تأکید کنم و بر حل و فصل مسائل باقیمانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه از حضور برخی گروه‌ها در خاک سوریه دارد تاکید می‌کنیم، از طریق سیاسی مورد حل و فصل قرار بگیرد. بحث مبارزه با تروریسم و ساختن آینده سوریه بر مبنای خواست همه مردم این کشور و حفظ حقوق مردم این کشور به دور از دخالت خارجی در صدر اولویت‌های مورد پیگیری ایران قرار دارد.

وزیر خارجه تأکید کرد: مایلم در ادامه گفت‌وگوهای دیشب و نشست سران تأکید کنم که ما از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر با ترکیه و سوریه گفت‌وگو و مشورت دارد. این گفت‌وگوها را در سفری که به آنکارا و دمشق داشتیم آغاز کردیم و شب گذشته با تدبیر آقای رئیسی تلاش شد متمرکز بر راه‌حل سیاسی برای رفع نگرانی‌های امنیتی مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور، نتیجه‌گیری شود.

درخواست اردوغان از روسیه و ایران پس از نشست آستانه

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 15 =