کد خبر : 305126
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
-

سفر اضطراری؛ دست‌وپازدن بایدن برای نجات رژیم صهیونیستی و بحران انرژی

سفر اضطراری؛ دست‌وپازدن بایدن برای نجات رژیم صهیونیستی و بحران انرژی

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه وضعیت حاد رژیم صهیونیستی و شرایط بحرانی انرژی در امریکا موجب سفر اضطراری بایدن به منطقه شده است؛ گفت: امروز در پشت صحنه سیاست، امریکایی‌ها برای رهایی از بحران به التماس افتاده‌اند و در حال دست‌وپا زدن برای غرق نشدن در منطقه است.

به گزارش عصرقائم، میثم معافی کارشناس ارشد مسائل راهبردی در گفت‌و‌گو ، در خصوص اهداف سفر بایدن به منطقه، اظهار کرد: آنچه در خصوص اهداف سفر بایدن از سوی رسانه‌های غربی عنوان می‌شود به چند علت ختم می‌شود که هیچ‌یک از این دلایل، وجود خارجی ندارد.

وی افزود: یکی از دلایلی که این رسانه‌های غربی عنوان کرده‌اند تهدید ایران است و اینکه ایران در تبلیغ قدرت متوازن منطقه‌ای است و به نوعی متحدان منطقه‌ای امریکا مثل خود عربستان و مصر، هر چند خوش‌رقصی دارند اما در میدان، طرف امریکا نیستند و در شرایط موجود منطقه، نمی‌توانند هم باشند.

کارشناس مسائل سیاسی، خاطرنشان کرد: در ائتلاف منطقه‌ای که خود اسرائیل بسیار تلاش کرد تا رقم بزند، ولی به دلیل اینکه جریان مقاومت هر روز، محاصره‌اش را تنگ‌تر می‌کند؛ به نوعی امکانات وظرفیت‌های جریان مقاومت، اقتضا کرد که متحدان منطقه‌ای امریکا نتوانند به لحاظ امنیتی یک اتحاد امنیتی جدیدی را در منطقه نظیر «توافق ابراهیم» شکل دهند.

این دکترای حقوق و مدرس دانشگاه، ادامه داد: توافق ابراهیم در واقع پرونده‌ای است که به عنوان امضای صلح بین کشورهای عربی و کاخ سفید و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی-اسلامی شکل گرفت که هم اکنون در حال بهم‌ریزی است.

معافی بیان کرد: لذا مسئله ناتوی عربی کاملا منتفی است و یک حربه شکست‌خورده برای حاکمان منطقه‌ای است که بنا داشتند با توجه به توفیقات جریان مقاومت بر علیه این جریان شکل دهند و خروجی پیروزی جریان مقاومت، امروز اجلاس‌های بزرگ منطقه‌ای است که در حال برگزاری است.

وی تاکید کرد: آنچه که مشخص است وضعیت حاد قرمز رژیم صهیونیستی، اقتضا کرد که بایدن، سفر اضطراری به منطقه داشته باشد و مسئله بحران انرژی که متصور می‌شود زمستان امسال یک زمستان بسیار داغ برای اتحادیه اروپا و امریکا خواهد بود.

کارشناس مسائل سیاسی، ادامه داد: بر همین اساس،  امروز در پشت صحنه سیاست، امریکایی‌ها حتی برای مذاکره با ایران و مذاکره با منطقه و به نوعی برخی از کشورهای عربی مثل عربستان به التماس افتاده‌اند تا بتوانند بحران انرژی را کنترل کنند.

این دکترای حقوق و مدرس دانشگاه، اعلام کرد: بنابراین مسئله تهدید ایران و بهم‌زدن قدرت متوازن سیاسی و مقاومت منطقه‌ایران در منطقه و یا پیگیری توافق ابراهیم و ناتوی عربی تنها پوشش‌های رسانه‌ای، غربی‌ها است.

معافی افزود: به هر منظور، آنچه که مشخص است شرایط بد رژیم صهیونیستی است که بدنبال اختلافات داخلی، تغییر دولت‌های منطقه و تغییر روسای سرویس‌های امنیتی، به نوعی این دولت در حال شکل گیری روی شن است و خیلی زود از بین می‌رود و از این جهت، امریکا وارد منطقه شده است تا بتواند مسائل داخلی خودش را حل کند.

وی عنوان کرد: نکته بعدی هم آن است که هم اکنون نیز مصر و عربستان اعلام کرده‌اند که در هیچ ائتلافی علیه ایران، شرکت نخواهند کرد و این به معنای توازن منطقه‌ای بر علیه امریکا و رژیم صیونیستی حتی از ناحیه متحدان منطقه‌ای‌شان در حال شکل‌گیری است و این خط ممتد، قابل توقف نیست.

کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه به هر تقدیر، این اتحاد منطقه‌ای علیه ایران شکل نگرفت؛ تشریح کرد: در یک بخشی به نوعی اعلام کردند که حضور بایدن در منطقه به نوعی یک سازوکار دیپلماتیک است تا بتواند علیه روسیه طراحی شود؛ اما با توجه به دیپلماسی هوشمندانه کشورهایی مثل ایران، چین و هند به نفع یکدیگر و شکل‌گیری دیپلماسی تجاری با ارز بومی یک نوع فوبیایی برای امریکا در منطقه ایجاد کرده است که بازار انرژی که سهم بسیار بالایی در منطقه خود کشورهای منطقه دارند، سم مهلکی برای امریکا و اتحادیه اروپا است.

این دکترای حقوق و مدرس دانشگاه، افزود: این ضوابط نمی‌تواند توسط امثال بایدن، بهم بخورد و آن هم به دلیل اینکه روابط ایران و کشورهای منطقه و کشورهای منطقه با یکدیگر یک روابط تاریخی است که متاثر از فرهنگ و تاریخ است و به دلیل به‌صرفه بودن، کم هزینه بودن و سود سرشاریی که کشورهای منطقه می‌توانند در پی روابط فی مابین خود به دست بیاورند و منهای امریکا و کشورهای غربی یک اقتصادی را برای خود تعریف کنند؛ ناشدنی است.

معافی اذعان کرد: حتی توافق‌نامه‌های منطقه‌ای مشترک امنیتی و سیاسی، صرفنظر از مسائل اقتصادی در منطقه در حال شکل‌گیری است که نشان می‌دهد در یک جمله می‌توان گفت که شیرجه بایدن در استخر بتنی منطقه رخ داده است و با دست و پای شکسته از منطقه خواهد رفت و به نوعی فرار جلو بایدن در حوزه دیپلماسی است.

وی با بیان اینکه که این دست‌وپا زدن‌های امریکا تنها برای حفظ ابهت روانی خود در منطقه است؛ متذکر شد: بخش قابل توجهی از این تحرکات سیاسی و دیپلماتیک امریکا برای نجات از وضعیت موجود است؛ چرا که مشکلات بسیار زیادی به لحاظ انرژی و به لحاظ امنیتی و سیاسی خود امریکا و رژِیم صهیونیستی دارد که از این حیث، تحرکات‌شان تنها دست‌وپا زدنی برای غرق نشدن در منطقه است.

سفر اضطراری؛ دست‌وپازدن بایدن برای نجات رژیم صهیونیستی و بحران انرژی/امریکایی‌ها در پشت صحنه سیاست به التماس افتاده‌اند!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − چهارده =