کد خبر : 304974
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
-

اولویت‌های تحقیقاتی کمیته علمی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

اولویت‌های تحقیقاتی کمیته علمی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

مشاور امور سیاست‌گذاری تحقیقات و فناوری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در جلسه کمیته علمی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: ضروری است با رویکردهای علمی برنامه‌ای منسجم به منظور ارائه پاسخ‌های مناسب برای سیاست‌گذاری و مدیریت این اولویت ملی تدوین و پیگیری شود.

به گزارش عصرقائم، دکتر شقایق حق‌جوی در اولین جلسه کمیته علمی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که با حضور نمایندگان معاونت‌های درمان، توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو، آموزشی، پرستاری، سازمان بیمه سلامت، اداره جوانی جمعیت و نیز رؤسا و اعضای هیات علمی مدعو از مراکز تحقیقاتی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از اهداف و کلیات برنامه و تشریح فرآیندهای اجرایی پیگیری شده، اظهار کرد: ضروری است بر اساس رویکردهای علمی برنامه‌ای منسجم به منظور ارائه پاسخ‌های مناسب برای سیاست‌گذاری و مدیریت این اولویت ملی تدوین و پیگیری شود.

وی همچنین بر اهمیت جمع‌آوری اطلاعات علمی در خصوص مشوق‌های مادی و معنوی در سایر کشورهای موفق اشاره کرد.

در ادامه ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص اولویت‌های موضوعی و نحوه تعیین آن‌ها، هر یک از شرکت‌کنندگان در جلسه به تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مجموعه خود پرداخت.

دکتر صابر جباری، سرپرست اداره جوانی جمعیت معاونت بهداشت، با تاکید بر تخصیص ۵ درصد از اعتبارات پژوهشی، گفت: مباحث ازدواج، فواید بارداری شیردهی، سزارین و راهکارهای کاهش آن و داروهای حوزه ناباروری از جمله موارد مهمی است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

دکتر قائمی، نماینده پژوهشکده سلامت خانواده علوم پزشکی تهران با اشاره بر موضوع اولویت‌ها گفت: اولویت‌های مهم در قالب کارگروه‌های تخصصی باید برنامه‌ریزی و اجرا شود. از جمله موضوعات شامل بالابودن سن باروری و عوامل تاثیرگذار، سرطان و تاثیر آمار فزاینده آن بر روی باروری، نبود پروتکل‌های استاندارد درحوزه ناباروری، لزوم توانمندسازی منابع انسانی حوزه ناباروری، درمان‌ها و داروهای ناباروری، مقایسه داروهای داخلی و خارجی، هزینه اثربخشی داروها و اثربخشی روش‌های درمانی، پوشش بیمه‌ها و هزینه‌های تشخیص و درمان و دارو، مباحث مهم پره‌ناتولوژی جنبه‌های شرعی و حقوقی، اهداء تخمک و اسپرم و همچنین دسترسی به سامانه وزرات بهداشت و پزشکی قانونی است.

خواجه،  نماینده معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: با توجه به ظرفیت‌های مناسب پژوهشی دانشگاه‌ها، برای حفظ منابع  و زمان بهتر است از نتایج آنها استفاده شود. همچنین درحوزه دانشجویان و تحصیلات تکمیلی، حمایت از پایان‌نامه‌های اولویت‌دار در موضوعات آسیب‌شناسی به خصوص در سنین باروری از اهمیت شایانی برخوردار است.

دکتر بیگلر، معاون توسعه و مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو نیز اهمیت تسهیل امنیت باروری زنان، بررسی علل تجرد و پرداختن به مباحث بنیادین و ریشه‌ای را از مهم‌ترین موارد دانست و گفت: توجه و تاکید معاونت غذا و دارو و هدایت رسالت‌های شرکت‌های دارویی از داروهای پیشگیری به سمت داروهای اثربخش هم‌راستاست و فرآورده‌های طبیعی سنتی نیز در کنار فرآورده‌های سنتتیک بسیار مقتضی است.

نماینده سازمان بیمه سلامت نیز به اجرایی کردن خدمات تمهید نشده در پوشش بیمه‌ای مرتبط و نیز مشکلات زیرساختی در زمینه HIS بیمارستان‌ها که یکی از چالش‌های اساسی در حوزه حفظ و ارتقای پوشش بیمه‌ای است، پرداخت.

نماینده معاونت پرستاری نیز به بحث بررسی وضعیت موجود، تعیین نقش مراقبت‌های پرستاری و جمع‌آوری نتایج تحقیقات انجام شده توسط گروه‌های پرستاری و مامایی پرداخت.

دکتر سیمبر، رییس مرکز تحقیقات مامایی و بهداشت باروری نیز بر سیاست‌گذاری مبتنی بر کار چند مرکزی، انجام تحقیقات منسجم با تدوین برنامه استراتژیک، توجه به مسائل مهاجرت، طلاق، توجه به رویکردهای متخصصین حوزه جمعیت‌شناسی، جامعه‌شناسی، توجه به کیفیت ارائه خدمات ترویج خودمراقبتی، کیفیت و سبک زندگی از نوجوانی تا یائسگی تاکید و در ادامه به چهار محور کلی در این زمینه اشاره کرد و گفت: محور اصلی توانمندی والدین درتصمیم‌گیری برای فرزندآوری است، محور دوم کیفیت ارائه خدمات باروری و ناباروری است، محور سوم ارتقای خدمات مربوط به زوجین نابارور است (مراقبت، مشاور، درمان، اپلیکشن) و محور چهارم ترویج خودمراقبتی و کیفیت زندگی زوجین است.

وی افزود: باید به این سوال پاسخ دهیم که چگونه زنان بتوانند در عین داشتن خانواده، نقش‌های اجتماعی را هم ایفا کنند. مساله فرهنگی و تاثیر آن بر تصمیم‌گیری زوجین نیز حائز اهمیت است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در انتها دکترحق جو ضمن جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده تاکید کرد: در احصای اولویت‌های تحقیقاتی و تقسیم کار متناظر لازم است در یک رویکرد جامع با بهره‌گیری از نقطه‌نظرات ذی‌نفعان مراتب با دقت دیده و پیگیری شود.

اولویت‌های تحقیقاتی کمیته علمی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − 7 =