کد خبر : 304422
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
-

اجلاس گروه هفت؛ چیزی بیش از یک نمایش؟

اجلاس گروه هفت؛ چیزی بیش از یک نمایش؟

رهبران گروه هفت می‌خواهند با تغییرات اقلیمی، گرسنگی و جنگ مقابله کنند. اما آیا در توانشان هست؟ برخی این را انکار کرده و برخی می‌گویند اقدامات بیشتری لازم است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری دویچه وله، حدود ۱۰۰۰ تن از مخالفان اجلاس گروه هفت در منطقه «گارمیش ـ پارتن‌کیرشن» آلمان گرد هم آمده و بنرهایی با شعارهایی از این قبیل در دست دارند: «همه علیه گروه هفت»، «سیستم آن‌ها جنگ و بحران به دنبال دارد»، «در اینجا شاهد امپریالیسم هستیم».

ائتلافی با نام «گروه هفت را متوقف کنید» به محل برگزاری این اجلاس آمده تا به قدرت سران هفت کشور ثروتمند دنیا اعتراض کند، کشورهایی که تصمیماتشان نفوذ زیادی دارد. تنها ۱۰ درصد از جمعیت کره زمین در این هفت کشور صنعتی ثروتمند زندگی می‌کنند، اما تصمیمات آن‌ها – به رغم اینکه الزام قانونی ندارد – بر زندگی ۹۰ درصد دیگر مردم دنیا تاثیر می‌گذارد.

کریستوفر اولک (کنشگر) ‌می‌گوید: «جهان جنوب» در اینجا هیچ صدایی ندارد. رهبران هند، اندونزی، آرژانتین، سنگال و آفریقای جنوبی تنها به این دلیل برای شرکت در روز دوم این اجلاس سه روزه دعوت شده‌اند که مواد خام دارند و انرژی در «جهان شمال» کمیاب است.

یک کنشگر اوگاندایی گروه هفت را «تشنه انرژی» خطاب کرد و گفت «آفریقا نباید برنامه جایگزین فرعی» این گروه باشد.

دیگر سخنگویان این تظاهرات نسبت به جنگ اوکراین و بحران اقلیمی هشدار می‌دهند. یک کنشگر اقلیمی گفت: ما نمی‌گذاریم آن‌ها سیاره‌ و آینده‌مان را نابود کنند.

در همین حال، با فاصله ۲۰ کیلومتر از محل تظاهرات در دره‌ای صعب‌العبور، رهبران این هفت کشور صنعتی گفت‌وگوهای خود را آغاز کرده‌ و وعده سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری را برای رسیدگی به مشکلات اقلیمی از جمله در بخش‌های انرژی و بهداشت دادند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در ارائه مشترک این طرح ابتکاری گفت: این نمایانگر اتحاد گروه هفت است.

تصاویر منطقه زیبا و سرسبز محل برگزاری این اجلاس، تضاد چشمگیری با اوکراین جنگ‌زده دارد، اما ظاهرا قرار است این تصاویر پیام اتحاد به اوکراین مخابره کنند.

اما آیا ارسال چنین پیامی، واقعا به برگزاری چنین اجلاس مفصل و مجللی نیاز داشت؟ این رهبران ظرف ۴۸ ساعت، ابتدا با هواپیماهای دولتی خود وارد مونیخ شدند و سپس از آنجا با بالگرد به هتل پنج ستاره «کاخ الماو» منتقل شدند، هر یک با خدم و حشم فراوان. آن‌ها در این هتل که تحت حفاظت ۱۸ هزار نیروی پلیس قرار دارد، از مابقی دنیا جدا شده و حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرف تامین امنیتشان شده است.

همه چیز به دقت و جزئی برنامه‌ریزی شده و این اجلاس مانند یک ماشین روغن‌کاری شده در جریان است. گارمیش یک منطقه امنیتی است که اکنون با خیابان‌های مسدود شده‌اش، به شهر ارواح می‌ماند. بسیاری از شهروندانش آن جا را ترک کرده و مابقی از این «نمایش» رنج می‌برند. برخی می‌گویند که چنین منظره‌ای دیگر با واقعیت‌های زمانه تطبیق نداشته و نشان‌دهنده این است که سیاست تا چه حد از وقایع روز بی‌خبر و حتی منحط است. علاوه بر نیروهای پلیس، حدود ۳۰۰۰ روزنامه‌نگار نیز در گارمیش سکونت داده شده‌اند.

در بعدازظهر نخستین روز این اجلاس، چهار سازمان مرتبط با فقرزدایی، بهداشت و حفاظت از اقلیم، مردم را به شرکت در کنفرانسی خبری دعوت کردند. موسسات «شهروند جهانی»، «آکسفام»، «چشم‌انداز جهانی» و «یک» در میان منتقدان گروه هفت قرار دارند، اما بر خلاف تظاهرات‌کنندگان، آن‌ها اساس وجود این گروه را زیر سوال نمی‌برند. یکی از اعضای گروه «یک» در آلمان گفت: اینکه رهبران کشورها و دولت‌ها با یکدیگر مذاکره و گفت‌وگو کنند خوب و مهم است، اما آن‌ها باید پای حرف‌هایشان هم بایستند.

این کنشگر به وعده گروه هفت در نشست سال ۲۰۱۵ مبنی بر از بین بردن گرسنگی ۵۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: از سال ۲۰۱۷ شاهد افزایش گرسنگی بوده‌ایم. در ۲۰۲۲ تعداد کسانی که از تغذیه نامناسب رنج می‌برند نسبت به ۲۰۱۵ حدود ۱۵۰ میلیون تن افزایش یافته است. این حرکت به عقب و پسرفت است.

جنگ، گرسنگی، اقلیم و همه‌گیری کرونا، تاکنون در هیچ یک از اجلاس‌های گروه هفت به این همه مشکل پرداخته نشده است. تاثیرات مناقشه اوکراین بر تامین انرژی موجب افزایش قیمت‌های جهانی و تشدید گرسنگی شده است. در نتیجه دیگر توجه کافی به بحران‌های اقلیمی از دستور کار خارج شده است، این در حالیست که با خشکی و دمای بی‌سابقه، پرداختن به تغییرات اقلیمی اکنون بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

چطور می‌توان بدون قرار دادن بحران‌ها در مقابل هم، به یک راهکار دست یافت؟ سازمان «شهروندان جهانی» صدراعظم آلمان را به تلاش برای تضعیف توافق‌ها در زمینه حفاظت از اقلیم متهم می‌کند. آلمان به دلیل بحران انرژی، سعی دارد تعهد داوطلبانه خود برای حذف تدریجی یارانه سوخت‌های فسیلی تا پایان ۲۰۲۲ را لغو کند.

یک کنشگر که از گروه هفت می‌خواهد به حذف تدریجی مصرف زغال‌سنگ در جهان تا پایان ۲۰۳۰ پایبند باشد، می‌گوید که این اقدام آلمان «پیامی مرگبار» به دیگر کشورهای جهان خواهد فرستاد و ممکن است به توقف پیشرفت در کنفرانس آتی اقلیمی در مصر منجر شود. او همچنین می‌گوید که کشورها باید به وعده‌های خود برای حمایت از کشورهایی که از تغییرات اقلیمی آسیب دیده‌اند، پایبند باشند.

گروه وان اعلام کرد که هیچکس در این نشست «فریب حرف‌های گرم و صمیمی» را نخواهد خورد. در آخرین نشست گروه هفت در آلمان، تعهدات زیادی مطرح شد، اما درصد ناچیزی از این تعهدات اجرایی شد. این گروه اعلام کرد: نمی‌توانیم به گروه هفت اجازه دهیم که قسر در برود.

اجلاس گروه هفت؛ چیزی بیش از یک نمایش؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =