کد خبر : 303897
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
-

رانت و فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید را به‌شدت تضعیف می‌کرد

رانت و فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید را به‌شدت تضعیف می‌کرد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی با اشاره به اینکه دخالت در قیمت‌های نسبی و سرکوب قیمتی حاصل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، تولیدکننده را مجبور می‌کرد باقیمت‌های گزاف نهاده‌های دامی موردنیاز خود را در بازار آزاد خریداری کند گفت: قیمت نهاده‌ها همواره دستوری بود و در نتیجه تولید داخل با مشکلات جدی روبرو می‌شد و واردات نیز به‌شدت افزایش می‌یافت.

به گزارش عصرقائم، صدرا علی‌اکبر خانی،مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما؛ در خصوص اصلاح نرخ ارز ترجیحی در کشور اظهار کرد: از سال ۹۷ تاکنون که ارز ۴۲۰۰ تومانی بین تولید واردکنندگان توزیع شد این توزیع به‌صورت عادلانه و منصفانه صورت نمی‌گرفت لذا می‌بایست اصلاح نرخ ارز ترجیحی توسط دولت سیزدهم هر چه سریع‌تر صورت می‌گرفت.

وی افزود: با توزیع این ارز در ۴ سال گذشته تنها یک طیف خاصی از آن منتفع می‌شدند و رانت و فساد ناشی از توزیع این ارز به‌شدت به بالابود، به همین دلیل عمده تولیدکنندگان، بهره‌برداران و کشاورزان و دامداران از این تصمیم دولت استقبال کردند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی خاطرنشان کرد: هرچقدر حلقه نظارت‌های در زمان توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی تنگ‌تر می‌شد باز شاهد آن بودیم که همچنان فساد و رانت در آن موج می‌زند لذا می‌بایست این جراحی اقتصادی روزی صورت می‌گرفت.

علی اکبرخانی تصریح کرد:باگذشت و ایثار دولت به‌صورت عام و وزیر محترم جهاد کشاورزی به‌صورت خاص اصلاح ارز ترجیحی توسط دولت سیزدهم انجام گرفت که این امر را می‌توان جلوه‌ای از درخواست‌های تشکل‌ها و بهره‌برداران از دولت دانست.

وی افزود: طی سالیان گذشته با وجود اختصاص ارز دولتی هنگفت به نهاده‌های دامی شاهد آن بودیم که بسیاری از کشاورزان، دامداران و تولیدکنندگان به میزان کافی بهره‌ای از نهاده‌های دامی نمی‌بردند و همیشه نگران نرسیدن نهاده دامی موردنیاز خود بودند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی گفت: با دخالت در قیمت‌های نسبی و سرکوب قیمتی حاصل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، تولیدکننده مجبور بود باقیمت‌های گزاف نهاده‌های دامی موردنیاز خود را در بازار آزاد خریداری کنند اما قیمت محصولات آنان همواره دستوری بود و در نتیجه تولید داخل با مشکلات جدی روبرو می‌شد و واردات نیز به‌شدت افزایش می‌یافت. امروزه و با اصلاح نرخ ارز ترجیحی شاهد آن خواهیم بود که همه تولیدکنندگان در شرایط برابر به تولید محصولات خود بپردازند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تشکل‌ها تولید به‌عنوان تسهیلگر در امر کاهش هزینه‌های تولید باید نقش ویژه‌ای ایفا کنند، به‌طوری‌که باید به دلالان اجازه ندهیم به حوزه تولیدات کشاورزی ورود کنند و نتوانند با پول، وام و بهره‌های نجومی در حق تولیدکننده اجحاف نکند.

وی افزود: از طرف دیگر باید تعاونی‌ها در بین تولیدکنندگان حضور پیدا کرده و نقدینگی لازم را از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و منابع داخلی اتحادیه و تشکل‌های نهاده‌های کشاورزی را به‌آسانی در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانیم جای دلالان را بگیریم.

علی اکبرخانی اظهار نمود: با توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی از سال ۹۷ در کشور پول‌های سرگردان زیادی در دیگر حوزه‌ها وجود داشت که افراد غیرتخصصی بر مبنای روابط با مسئولین وقت کشور این ارز را دریافت کرده و به واردات نهاده روی می‌آوردند و بعضاً در بازار آزاد این نهاده را توزیع می‌کردند چون هیچ وابستگی یا چسبندگی به بدنه تولید، تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با آن نداشتند.

وی در پایان گفت: حال باتوجه‌به اصلاح ارز ترجیحی و هدفمندسازی یارانه‌های تنها کسانی در این حوزه باقی می‌مانند که الفبای تولید و کشاورزان را دانسته و از جنس خود کشاورزی باشند، بااین‌حال چندماهه لازم است تا این مسئله در کشور جا بیفتد به همین دلیل در آینده‌ای بسیار نزدیک تشکل‌ها، تعاونی‌ها و تولیدکنندگان کارهای مربوط به خود را در دست خواهند گرفت.

رانت و فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید را به‌شدت تضعیف می‌کرد/ سرکوب قیمت با حذف ارز ترجیحی از میان می‌رود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 9 =