کد خبر : 317963
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
-

اختلاف فاحش قیمت تخم مرغ درب مرغداری و فروشگاه به جیب چه کسانی می‌رود

اختلاف فاحش قیمت تخم مرغ درب مرغداری و فروشگاه به جیب چه کسانی می‌رود

در حالی که مرغدار هر کیلو تخم مرغ را درب مرغداری ۳۴ هزار تومان می‌فروشد، اما در مغازه‌ها به کیلویی ۴۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش عصرقائم، در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که مرغدار هر کیلو تخم مرغ را درب مرغداری ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان می‌فروشد، ‌اما وقتی پای این محصول به مغازه می‌رسد، کیلویی ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان می‌شود و سوال این است که این تفاوت قیمت به جیب چه کسانی می‌رود.

دلالی و واسطه‌گری معضل دیرین بخش کشاورزی بوده و هست، واسطه‌هایی که محصولات کشاورزی و دامی را به حداقل قیمت می‌خرند و تا جایی که می‌توانند به حداکثر قیمت می‌فروشند. آنها حتی نرخ‌‌‌‌‌های مصوبی که ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده تصویب کرده است را به راحتی دور می‌زنند و یا با اعمال فشار کنار می‌گذارند.

حمیدرضا کاشانی، به تازگی اعلام کرده که قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است که کماکان ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان از نرخ مصوب کمتر عرضه می‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن می‌گوید: متوسط قیمت فروش تخم مرغ از ابتدای سال کیلویی ۳۳ هزار تومان بوده که با توجه به پایین بودن قیمت تولیدکنندگان ۱۵ هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.

در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن از فروش تخم مرغ به قیمت کمتر از نرخ مصوب خبر می‌دهد، اما در بازار قیمت‌ها بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رود. هر شانه تخم مرغ دو کیلویی از سوی ستاد تنظیم بازار حدود ۷۶ هزار تومان قیمت تعیین شده است، اما در بازار کیلویی ۹۵ هزار تومان به فروش می‌رود. یعنی آنها ۱۹هزار تومان بالاتر از نرخ تعیین‌شده می‌فروشند.

دلالی و واسطه‌گری در بخش کشاورزی محدود به تخم مرغ نیست، در همه محصولات کشاورزی این مشکلات وجود دارد. بعضاً قیمت یک محصول از سر مزرعه تا رسیدن به دست مصرف‌کننده ۳۰۰ درصد رشد دارد و در طی چندین دهه هیچ راهکاری برای آن پیدا نکرده‌اند. آنچه در کتاب‌ها نوشته‌اند این است که باید اتحادیه‌ها و شرکت‌های سهامی زراعی و دامی شکل بگیرد و از منافع تولیدکنندگان دفاع کند، اما آنچه اکنون شاهد هستیم، این اتحادیه‌ها با بخش تولید فاصله گرفته‌اند و بسیاری از آنها منافع خودشان را دنبال می‌کنند.

اختلاف فاحش قیمت تخم مرغ درب مرغداری و فروشگاه به جیب چه کسانی می‌رود

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + 3 =