کد خبر : 303022
تاریخ انتشار : شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
-

کمک چین به سریلانکا برای پشت سر گذاشتن بحران مالی

کمک چین به سریلانکا برای پشت سر گذاشتن بحران مالی

نخست‌وزیر سریلانکا اظهار کرد، پکن به کلمبویی که خواستار دریافت وام نجات از صندوق بین‌المللی پول شده “چند صد میلیون دلار” پیشنهاد داده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از فایننشال تایمز، به گفته رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر سریلانکا، چین پیشنهاد دادن وام “چند صد میلیون دلاری” به سریلانکا با هدف کمک به رفع کمبود کالاهای اساسی در این کشور بحران زده را داده است.

رانیل ویکرمسینگه که در ماه جاری میلادی به عنوان نخست وزیر سریلانکا منصوب شد، گفت که امیدوار است دریافت وام از چین را همچنان که دولت او به دنبال دریافت کمک‌های اضطراری برای حفظ تحرک اقتصاد خود در ضمن مذاکره بر سر دریافت یک وام نجات مالی از صندوق بین المللی پول است، نهایی کند. وی افزود که مذاکرات با پکن در مورد وام های بیشتر در مراحل اولیه است.

او تاکید کرد:‌ این کاملاً قابل توجه است. این وام در سطح چند صد میلیون دلار خواهد بود. این همچنان به ما کمک می کند تا اقلام مصرفی ضروری، کودها و …را تامین کنیم. . . وزارت دارایی در حال مذاکره بر سر برخی از این موارد است.

سریلانکا هفته گذشته به اولین کشور آسیایی تبدیل شد که در پی اتمام ذخایر خارجی خود در پرداخت بدهی خارجی خود قصور کرد؛ امری که منجر به کمبود گسترده کالاهای اساسی در این کشور از جمله سوخت، دارو و غذا شد.

این کشور جزیره ای بیش از ۵۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد که بیشترین سهمش مختص به دارندگان خصوصی اوراق قرضه و پس از آن وام دهندگان چندجانبه و کشورهایی از جمله ژاپن، چین و هند است.

روابط سریلانکا با پکن، به ویژه مشارکت آن در پروژه زیرساختی “کمربند و جاده” چین، عامل مناقشه این کشور با کشور همسایه یعنی هند بوده است؛ هندی که فعالیت چین به عنوان رقیب خود در این جزیره را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند.

ویکرمسینگه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه دریافت اعتبارات بیشتر از چین می‌تواند روابط کشورش با هند، بزرگترین حامی سریلانکا در سال جاری میلادی درزمینه خطوط اعتباری، سوآپ و سایر کمک‌ها معادل بیش از سه میلیارد دلار، را پیچیده کند رد کرد.

اما او افزود که کمک‌های هند ” فراتر از یک نقطه [ادامه نمی یابد]” و سریلانکا باید به دنبال دریافت کمک‌های مالی بیشتر از ژاپن و چین باشد.

او گفت: ما با هند رابطه ویژه‌ای داشته‌ایم و تا زمانی که کاری برای آسیب رساندن به امنیت ملی هند انجام ندهیم، می‌توانیم کنار بیاییم.

کمک چین به سریلانکا برای پشت سر گذاشتن بحران مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + 5 =