کد خبر : 301031
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
-

مسجدمحوری با نگاه محرومیت‌زدایی

مسجدمحوری با نگاه محرومیت‌زدایی

طرح اعزام گروه پزشکی تخصصی و عمومی که به طور کاملا داوطلبانه همراه با ویزیت رایگان و آموزش مطالب بهداشتی ـ درمانی به مساجد مناطق محروم شهرستان بابل انجام می‌شود علاوه بر رضایتمندی قشر آسیب‌پذیر جامعه، هدف‌های دیگری را نیز دنبال می‌کند.

به گزارش عصرقائم، برای اولین‌بار ۱۱سال پیش در ماه مبارک رمضان طرحی  به نام سی شب سی مسجد در  شهرستان بابل به همت پزشکان خیربا هدف دسترسی آسان به درمان رایگان در این شهرستان کلید خورد زمانی که در سال ۱۳۸۹ این طرح اجراشد کسی فکر نمی کردکه این طرح با استقبال بی نظیر مردم روبرو شود وتداوم یابد اما حال بعد از گذشت ۱۱سال مردم روستاهای دور دست مانند کبریاکلا شهرستان بابل از اجرای این طرح رضایتمند هستند.

رضایتمندی مردم از اجرای این طرح ما را دراولین شب قدر به مسجد صاحب الزمان روستای کبریاکلا کشاند روستایی در ۲۵ کیلومتری شهرستان بابل و ۳ کیلومتری شهرمرزیکلا در بخش مرکزی بابلکنار که براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵دارای  (۵۷۰خانوار) بوده است.

پای گفتگوی دو همسایه از این روستا نشستیم خانم رستمی که دارای بیماری قلبی بود با تشکر از مسئولین ودست اندرکاران این طرح وانتقاد از بالا بودن هزینه گزاف درمان اظهار داشت :یکی از رگهای قلبم بسته است وباید زیر عمل جراحی بروم اما هزینه های کمر شکن گاهی جرات رفتن به مطب دکترویک ویزیت ساده را به من نمی دهد حال با این طرح  به صورت رایگان ویزیت ومشاوره گرفتم وخوشحالم که هنوز پزشکانی هستند که تنها به فکر پول نمی باشند وجان انسانها برایشان باارزش است البته در دوران کرونا از خود گذشتگی برخی از پزشکان را دیده بودم وامروز مطمئن شدم که هنوز انسانیت وجود دارد.

مرضیه محمدی نیز گفت تقریبا چهارسال پیش بود که در همین طرح متوجه بیماری فشار خونم شدم وبا مشاوره توانستم بیماریم را کنترل کنم.

وی ادامه داد: درست است شاید با توجه به وسایل نقلیه ۲۵کیلومتر تا شهر فاصله ای نباشد اما هیچگاه برای چکاپ به مراکز درمانی مراجعه نکرده بودم ونمی دانستم که چرا پاهام گزگز می کند ودرکوچکترین حرص خوردنهایم نمی توانم نفس بکشم ۴سال پیش زمانی که این طرح اجرا شد فرصت راغنیمت شمردم مشکلم را برای پزشک متخصص مطرح کردم وی یک سری آزمایش هارا برای من نوشت وبعد از پیگیر شدن موضوع متوجه شدم دارای فشار خون بالا هستم که باید مواظب باشم وگرنه بدون مراقبت دچار سکته می شدم.

مرضیه خانم با توسل به این شبها پزشکان را دعا می کند درگوشه دیگر هیاهوی مسجد کربلایی محمداست که منتظر نوبتش  می باشد و به اطرافيانش اصرار دارد سکوت رعایت شود وکسی با اوصحبت نکند تا نوبتش شود زیر لب می گویدبا این حجم بیمار  اگر نوبت به ما برسد در همین زمان اسمش خوانده می شود محمد اصلانی متخصص گوش وحلق وبینی به سرعت می رود تا ویزیت شود.

بعد از ویزیت از آقای اصلانی نظرش را در مورد این طرح پرسیدم آقای اصلانی که تا به حال اخم کرده بود حال می خندد می گوید ایکاش می گذاشتید داروهایم  را می گرفتم بعداز من مصاحبه می کردید ویزیت را به داروخانه سیاری که در کنار درب مسجد مستقر بودند ارائه دادم تا خیالش راحت شود کربلایی محمد هم می گوید خیلی خوشحال هست که توانست گوشش را نشان دهد می گوید چند روز است که گوشش سنگین شده و وزوز می کرد که امشب متوجه شد پرده گوشش ضربه‌ خورده است و باید آب وارد گوشش نشود وی هم پزشکان را دعا می کند وبرایشان آرزوی موفقیت می کند.

درحال پیدا کردن سوژه بعدی بودم که پیرزن خمیده ای چادرم را می کشد ومی گوید خانم دارو را کجا باید  تهیه کنم آدرس داروخانه سیار رابه پیرزن می دهم وبا اوهم مسیر می شوم  تا دارویی را تهیه کند.

ننه سلیمه که سالهاست دیالیزی می باشد وبعداز فوت همسر وتک فرزندش تنها شده است حال برای تهيه دارودچار مشکل است هرچند کمیته امداد پیگیر کارهایش می باشد اما حقوق ماهیانه اش کفاف داروی اش را نمی دهد وحال خوشحال است که امشب دارویی رایگان تهیه کند وبا پزشک متخصصی آشنا شده است که در هزینه درمان بهش کمک کند.

طبقه پایین مسجد صدای العفو العفو به گوش می رسد ننه سلیمه  با زبون محلی می گوید به حق این شبهای عزیز درد وبلا ازشون دور باشه که دل من پیرزن را خوش کردند خدا دلشون راخوش کند.

شهرام سیفی معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان بابل اظهار داشت:طرح سی شب سی مسجد در سال ۱۳۸۹باهدف  دستیابی بهتر درمان در مناطق محروم راه اندازی شد وزمانی که این‌ طرح پای ریزی می شد کمتر کسی فکر می کردیک نیت باعث یک طرح موفق شود.

سیفی عنوان کرد: در یازدهمین سال اجرای این طرح با همکاری بسیج جامعه پزشکی و با حضور بیش از ۲۰۰ پزشک فوق تخصص، متخصص، پزشک عمومی، دندانپزشک، پرستار، ماما، اورژانس ۱۱۵، سخنران (آموزش سلامت و پیشگیری از کرونا و…)، خدمات دندانپزشکی سیار، واکسیناسیون علیه کرونا، ترویج زایمان طبیعی و فرزندآوری، سنجش فشار خون و قند خون و ویزیت مامایی صورت گرفته است با استقبال بی نظیر مردم واقع شد.

وی تصریح کرد:در این طرح علاوه بر ارائه رایگان دارو؛ کلینیک سیار دندانپزشکی دانشگاه نیز به صورت مستمر در این ۳۰ شب حضور فعال خواهد داشت و خدمات سرپایی دندانپزشکی شامل کشیدن، جرم گیری، پر کردن و .. را ارائه می‌کند.

پورونوروز مسئول جامعه پزشکی شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار مابیان داشت : این طرح در ابتدای امر برای اولین بار در کشور با تعداد ۱۰ پزشک عمومی، ۳ متخصص، ۱۷ پرستار توسط دانشگاه علوم پزشکی در بابل اجرا شد و کلنیک سیار دندانپزشکی نیز به طرح افزوده شده است.

وی ادامه داد: این طرح در درجه اول در جهت  پاسخ به نیاز مردم در مناطق محروم و به دنبال آن زنده شدن فرهنگ ایثار و همدردی در میان مردم بنا شده است.

هر چند مادرسالهای  اخیر شاهد از خودگذشتگی پزشکانی بودیم که علاوه بر  مال خود جان خویش را وقف کار های خیر کرده بودند حال با اجرای این طرح ورضایت مندی مردم از اجرای این طرح برای این فرشتگان زمینی آروزی موفقیت و تندرستی را از درگه الهی خواستار هستیم.

مسجدمحوری با نگاه محرومیت‌زدایی/نیتی که بانی خیر یک طرح شد+عکس و فیلم

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =