کد خبر : 300846
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
-

«تقویم و تاریخ در ایران» ذبیح بهروز نقد می‌شود

«تقویم و تاریخ در ایران» ذبیح بهروز نقد می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «تقویم و تاریخ در ایران» اثر زنده‌یاد ذبیح‌الله بهروز، چهارشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در تالار اندیشگاه کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

به گزارش عصرقائم، این نشست روز چهارشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۷ عصر با همکاری انجمن ایران‌شناسی ایران، موسسه نیمروز و نشر کلیو به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و سخنرانان آن محمود جعفری دهقی (استاد گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران)، علی حصوری (زبان‌شناس)، موسی اکرمی (استادتمام گروه فلسفه علم دانشگاه علوم و تحقیقات) و یونس کرامتی (استادیار تاریخ علم دانشگاه تهران) هستند. دبیری این نشست را علی کریمی بر عهده دارد.

نشست نقد و بررسی کتاب «تقویم و تاریخ در ایران» در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی، به‌نشانی «بزرگراه حقانی، بلوار کتابخانه ملی، تالار اندیشگاه» برگزار می‌شود.

«تقویم و تاریخ در ایران» ذبیح بهروز نقد می‌شود

ذبیح‌الله بهروز، نویسنده، شاعر و پژوهشگرِ ایرانی، متولد ۲۶ تیرماه ۱۲۶۹ و درگذشته در ۲۱ آذرماه ۱۳۵۰ خورشیدی‌ست. او تحصیلات خود را در مدارس قدیمه آغاز کرد و برای ادامه تحصیل به مدرسه آمریکایی‌ها رفت. سپس برای تکمیل علوم ادبی و عربی به قاهره رفت، به‌مدت ۱۰ سال در آن‌جا ماند و بعد از آن به انگلستان رفت و دستیار ادوارد براون و رنالد نیکلسن شد و به تدریس پرداخت. او پس از چندی به آلمان و ایتالیا سفر کرد و در آخر به ایران بازگشت و از سال ۱۳۰۲ تا زمان بازنشستگی‌، در دارالفنون، دانشکده افسری و مدرسه عالی بازرگانی تدریس کرد. بهروز از نخستین کسانی بود که در شیوه تحقیق ایران‌شناسان غربی شک کرد و برخی اشتباه‌های آن‌ها را متذکر شد. او همچنین در ستاره‌شناسی و گاهشماری در ایران باستان مطالعات گسترده‌ای داشت، و نظرهای علمی جدیدی مطرح کرد. «منظومه گنج بادآورد»،‌ «شاه ایران و بانوی ارمن»، «تقویم و تاریخ در ایران»، «جیجک علیشاه»، «خط و فرهنگ» و «تقویم و تاریخ در ایران» از آثار اوست.

«تقویم و تاریخ در ایران» ذبیح بهروز نقد می‌شود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =