کد خبر : 299110
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
-

شمسایی: پای تغییر نسل فوتسال ایستاده‌ام

شمسایی: پای تغییر نسل فوتسال ایستاده‌ام

سرمربی تیم ملی فوتسال گفت: اگر قرار است دوباره به سطح اول فوتسال دنیا برگردیم، باید فدراسیون تمهیداتی را بیندیشد.

به گزارش عصرقائم، وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی فوتسال، عصر دوشنبه در نشست خبری خود اظهار کرد: ما یک گروه خوب در کنار هم هستیم و سطح بالایی در تمرینات ما وجود دارد. نظری تجربه بالایی در تیم ملی دارد و سعی کردیم با مدیریت کریمیان کار را با آرامش جلو ببریم اما وقتی که من این پست را در زمان عزیزی خادم گرفتم، ایشان پاداش‌های عقب افتاده را دادند و وقت زیادی گذاشتند. از همه گذشتگان تشکر می‌کنم و حتی از هیات رییسه و ماجدی تشکر می‌کنم. بازی کردن با مربیگری متفاوت است. من در ۳ باشگاه مربیگری کردم و دریایی از فاصله بین مربیگری و بازیکنی وجود دارد.

او ادامه داد: اگر قرار است دوباره به سطح اول فوتسال دنیا برگردیم، باید فدراسیون تمهیداتی را بیندیشد. در حال ارتباط برقرار کردن با تیم‌های بزرگ هستیم و نباید به خاطر تهیه نکردن یک بلیت، دوباره به مشکل بخورد. ما از چهار فروردین شروع به تمرین کردیم که دیر است زیرا تیمی مثل اقغانستان از دو ماه پیش در اردو است. موفقیت تیم به امکانات و بازی‌های دوستانه ارتباط دارد که بخشی از آن دست ما است و بخش دیگر دست فدراسیون.

شمسایی درباره قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال گفت: باعث افتخار بود که علی دایی به عنوان بزرگ ما در این قرعه‌کشی حضور داشت. بیرون از ایران می‌فهمیم که چقدر علی دایی بزرگ است. در جام جهانی فرقی نمی‌کند در چه گروهی باشی اما بازی کردن با آمریکا لذت بخش است و انگلیس هم یکی از قدرت‌های دنیا است؛ اما امیدوارم تیم سوم ولز نباشد. دوره قبل می‌توانستیم صعود کنیم و نیاز به بازی‌های دوستانه در این راه داریم.

سرمربی تیم ملی فوتسال درباره بازسازی نسل فوتسال عنوان کرد: وقتی که من به عنوان سرمربی انتخاب شدم، می‌دانستم که قرار است چالش سختی داشته باشم. یک سری بازیکن سطح بالا از سال ۲۰۱۴ کنار هم بودند که بازیکنان تاثیرگذاری هم بودند و جانشین انتخاب کردن برای آن‌ها سخت است. می‌دانستیم تغییر نسل کار سختی است و تبعات زیادی دارد اما من خاک این رشته را خورده‌ام. من دو دوره تغییر نسل را دیده‌ام و می‌دانم مربی چقدر ضرر می‌کند اما پای آن ایستاده‌ام. روزی که قرارداد امضا کردم، تاریخ نگذاشته‌ام. اگر بخواهند تغییر دهند، راحت می‌توانند تغییر دهند اما تا آخرین لحظه تلاش می‌کنم. نظم و انضباط برایم مهم است و از جوان و پیر هر کسی کمک کند، در تیم ملی جایگاه خودش را دارد.

وی درباره لیگ برتر فوتسال و رصد کردن این لیگ برای انتخاب بازیکنان توضیح داد: ثبات یک تیم ملی وابسته به وجود باشگاه‌هاست و اگر باشگاهی وجود نداشته باشد، تیم ملی وجود نخواهد داشت. لیگ برای ما حائز اهمیت است. چند سالی است که تیم‌ها تا لحظه آخر برای قهرمانی می‌جنگیدند و پویایی لیگ ما از رقابت چند تیم برای قهرمانی تا اخر فصل مشخص است. ما از همه باشگاه‌ها به جز یک باشگاه بازیکن دعوت کردیم، ما حتی از بازیکنی دعوت کردیم که در لیگ بازی می‌کند. باید وقت بیش‌تری بگذاریم و انتخاب کنیم. یک سری انتخاب‌ها تخصصی است. اگر من سرمربی نسل قبلی بودم، چشم بسته قهرمان آسیا می‌شدیم اما دیدگاه ما، قهرمانی جام جهانی است و بتوانیم با یک سری جوان در ۲ سال و ۶ سال بعد حضور پیدا کنیم.

هم‌چنین شهاب سفال‌منش، مربی تیم ملی در این خصوص گفت: ما لیگ و آسیا را رصد می‌کنیم. ما واسطه را در تیم ملی حذف کردیم. با سرمربیان بزرگ دنیا چه در اروپا و چه در آمریکای جنوبی در ارتباطیم و آن‌ها را رصد می‌کنیم و تمرینات‌شان را پیگیری می‌کنیم. ژاپن بحثش از آسیا جدا است و تغییر نسلش را از ۲ سال پیش آغاز کرده و حتی وقتی ما می‌خواستیم دیدار دوستانه با تیم‌های بزرگ اروپایی داشته باشیم، به ما می‌گفتند که با ژاپن در ژاپن بازی داریم. سایر حریفان سنتی ما مثل تایلند و ازبکستان هم در حال آماده‌سازی هستند تا با قدرت راهی قهرمانی اروپا شوند. امشب تکلیف فیفادی‌ها و لیگ را مشخص می‌کنیم. صحبت‌هایی را با ۴ تیم بزرگ دنیا و ۳ تیم آسیایی انجام داده و توافقات اولیه انجام شده و فدراسیون باید کمک کند. این بازیکنان نیاز دارند میدان ببینند و به آن‌ها فرصت اشتباه کردن بدهیم.

در ادامه شمسایی درباره احمد اسماعیل‌پور گفت: باید از او به دلیل زحماتش در تیم ملی فوتسال تشکر کرد زیرا بازیکنان اخلاق‌مداری است اما نظم برای ما در اولویت است و نمی‌دانم در عید چه اتفاقی برای او افتاد. تصمیم گرفتیم که ۳ نفره، قاعده نظم را رعایت کنیم.

وی درباره مربی خارجی و اضافه شدنش به تیم ملی عنوان کرد: هنوز هم دوست داریم که مربی خارجی به ما کمک کند. در این برهه از زمان نتوانستیم با کسی صحبت کنیم اما بعد از ۳ دیدار آینده این کار را خواهیم کرد و هر کسی بتواند به ما کمک کند، ما ممنون می‌شویم.

او درباره اضافه شدن کاکائو به تیم ملی بیان کرد: او در تبریز کلاس دانش‌افزایی گذاشت و او اکنون مربی کویت است. تنها مربی که نام آن مطرح بود، میگوئل بود که آن هم به دلیلی لغو شد.

در ادامه مصطفی نظری، مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی درباره تغییر نسل و به خصوص در درون دروازه تصریح کرد: هر تغییر نسل، یک سری تبعاتی دارد. این نسل طلایی فوتبال ما در دروازه و هم در خط جلو، بازیکنان خوبی بودند. من در درون دروازه تفکرات تاکتیکی دارم. مثل سال ۲۰۰۴ که جوانان خوبی به تیم ملی اضافه شدند، به دنبال تغییر نسل و تغییر سبک هستیم و دوست دارم بهترین دروازه‌بانان تیم ملی در درون دروازه ایران باشند.

سرمربی تیم ملی درباره بازی نکردن با تیم‌های بزرگ دنیا در گذشته و رفع این موضوع گفت: من و گروهم تلاشم این است که جوانان فعلی، بهترین دنیا باشند. ما راهکار داریم. ما قرار بود با اسپانیا بازی کنیم اما ارتباط قطع شده‌ است و اعتماد از بین رفته است. به واسطه حضور پررنگ کریمیان، توانستیم با ایتالیا بازی کنیم. اندازه سر سوزن در دنیای فوتسال اعتبار داریم و با تلفن با تیم ملی آرژانتین و پرتغال صحبت کردیم و وقتی به ما روز می‌دهند، کارهای اداری آن توسط فدراسیون باید انجام شود. اگر فدراسیون همکاری نکند، ما لطمه می‌خوریم. می‌دانم فدراسیون درگیر جام جهانی است اما ما فوتسال هستیم. من به عنوان بازیکن سال آسیا تنها رفتم و کسی همراهم نبوده است اما یک جاهایی فوتسال اعتباری را به فدراسیون فوتبال داده است و این بچه را نباید سر راه قرار داد. ما می‌توانیم برنز جهان را تکرار کنیم. این جوانانی که سوم دنیا شدند، در آسیا سوم شدند و همان موقع فحش خوردند اما بعدا به مقام سوم رسیدند.

شمسایی درباره لیست تیم ملی و دعوت شدن افراد جدید دیگری به تیم ملی عنوان کرد: چنین چیزی نیست که کسی جایی نداشته باشد و این تیم ملی برای بهترین‌ها است و هر کسی که آماده‌تر باشد در آن حضور دارد. ما کار را با عقل خودمان جلو می‌بریم. ۶ بازیکن ما متولد ۷۹ هستند و دروازه‌بانی داریم که در باشگاهش دو بازی کرده و متولد ۸۱ است. قطع به یقین کسانی که در لیگ بهترین باشند، در تیم ملی جایگاه دارند. اختلاف سنی این تیم نسبت به تیم حاضر در جام جهانی قبلی، ۶ سال کم‌تر است. مصطفی نظری در ۲۸ سالگی و من در ۳۲ سالگی به بهترین‌های دنیا رسیدیم و در ایران متاسفانه همین‌طور است. حتی طارمی هم در ۲۹ سالگی به سطح بالای اروپا رسیده است. بحث سنی زیاد مطرح نیست و هر کسی بهترین باشد، در تیم حضور دارد. خیلی‌ها من را به علی دایی تشبیه کردند که به تیم ملی آمد و اتفاقات سختی افتاد. من دوست دارم از بین بروم و نابود شوم اما ترسی ندارم زیرا می‌خواهم جوانانی که انگیزه دارند را بزرگ‌تر کنم. من یک دوره اندازه بازیکنان خوب فوتبال پول می‌گرفتم. بعد از آن مستقیم قیمت‌ها پایین‌تر می‌آمدند و قیمت بقیه چیزها بالاتر می‌رفتند. قبلا پیراهن را از بازیکن تیم ملی می‌گرفتند. این درست نیست. می‌دانم هزینه دارد اما قهرمانی و بازیکن ملی‌پوش شدن همان هزینه را برمی‌گرداند. ما آمدیم بسوزیم تا یک سری آدم‌ها ساخته شوند؛ نه از لحاظ فنی بلکه از نظر ساختاری.

وی درباره امکانات تیم ملی تصریح کرد: شروع اردو با چیزهای ابتدایی نبود، خیلی خوب بود! البسه و چند مدل غذا خوب بود. ما خیلی چیزهای ساده‌ای را از دست دادیم. به ماجدی گفتم اگر دیدی من یک روز به دنبال پولم آماده‌ام، شما جایزه دارید. رقم قرارداد را کاری کردیم که ۷۰۰ برابر نسبت به گذشته شود تا اگر نفر بعدی آمد و ۳۰ درصد هم روی آن آمد، برنده است. ما می‌دانیم اولویت فوتبال است اما اگر به فوتبال اندازه ۱۰ می‌رسند، به ما ۳ برسد. اگر به فوتبالی پاداش ۱۰ هزار دلاری می‌دهند، باید ۲ هزار دلار هم به بازیکنان ما بدهند. اگر روزی کاری کنند که به شخصیت ما بر بخورد، من اولین نفر هستم که می‌روم. اصولی رییس هیات فوتبال است، سخنگوی فدراسیون است اما برای من مهم است که رییس ما در فوتسال است و باید تمام توانش را بگذارد. باید برای موفقیت فوتسال قدم بگذاریم. کریمیان تا می‌بیند مشکلاتی در فوتسال است و چیزی کم دارد، دست در جیبش می‌کند، به هدفم مطمئن می‌شوم. تمام بحث‌های ما ساختاری است و نه فنی‌. ساختاری باید فوتسال را درست کنیم. من هم می‌توانم چندجا کمک کنم اما فدراسیون فوتبال باید کمک کند. جام ملت‌های سختی با این تغییر نسل داریم. به جز امضا نشدن قراردادم و برگزار نشدن اردو پیش از عید، از بقیه موارد راضی هستم و تشکر می‌کنم.

شهاب سفال‌منش درباره برنامه‌ریزی تیم ملی برای قهرمانی آسیا گفت: وقفه‌ای که بعد از پایان لیگ و آماده‌سازی تیم افتاد را خواهیم دید. اردوی تیم ملی جای آماده‌سازی بازیکنان نیست بلکه جای هماهنگی بازیکنان است. در این تغییر نسل، یک تغییر سبک مربیگری هم داریم. سعی می‌کنیم در قالب مسائل تاکتیکی، بدن بازیکنان را هم آماده کنیم. در تمرین امروز، یک سری تحلیل‌ها را انجام دادیم و در این اردو که اردوی دوم است، بازبکنان را سرحال‌تر دیدیم. سعی می‌کنیم با استفاده از مسائل تاکتیکی بازیکنان را از نظر بدنی هم آماده کنیم. تاکنون به ۶۵ درصد آمادگی رسیدیم و در اردوی دوم در قرقیزستان این آمادگی را به ۱۰۰ درصد می‌رسانیم. البته تاکنون ۵ جلسه هم جلسه تاکتیکی نداشتیم.

سفال‌منش درباره رسیدگی به فوتسال توسط فدراسیون فوتبال گفت: شبانه تصمیم بر این شد بنا بر درخواست تیم ملی فوتسال افغانستان، ۲۱ بازیکن را برداشتیم و بازی دوستانه‌ای را برگزار کردیم و می‌خواستیم توانایی بازیکنان را در پست‌های مختلف ببینیم. وقتی برنامه‌ها در حال انجام شدن است، ما راضی هستیم‌. این که سرپرست فدراسیون فوتبال در تمرین حاضر می‌شود، انگیزه کافی برای ما است و غیبت اصولی هم به دلیل برگزاری بازی تیم ملی فوتبال در مشهد بود و او حتی در جلسه امشب با مسئول سازمان لیگ فوتسال، حاضر خواهد بود. معلوم نیست با همین تیمی که به قرقیزستان می‌رویم، راهی مسابقات بعدی شود اما اگر کسی به درد ما بخورد و بهترین باشد، از آن استفاده خواهیم کرد.

او درباره لیست شبانه تیم ملی که توسط رسانه‌ها و سپس از سایت فدراسیون اعلام شد، اظهار کرد: من خودم غافلگیر شدم. من نمی‌دانم چرا و چگونه این اتفاق افتاد اما طبیعی است که بعضی از اوقات افراد داخل اردو، این خبر را می‌دهند. طبیعی است که گاهی اوقات هم افراد خط خورده لیست را لو می‌دهند.

مصطفی نظری درباره پاور پلی خودکار مثل تیم ملی ازبکستان تصریح کرد: این یک تاکتیک شده و در تفکرات همه کادرفنی‌ها هست و از من هم چنین چیزی خواسته شده اما در تفکرات من این شکلی است که یک دروازه‌بان ایرانی‌ طوری خواهد بود که تسلط بازی با پا هم داشته باشد. ما نمی‌توانیم بازیکن را تعلیم دهیم بلکه می‌توانیم آن را ارتقا دهیم.

شمسایی درباره کم و کسری امکانات فوتسال عنوان کرد: کی‌روش زحمات زیادی به خصوص در این مقوله پک کشید. خدا پدر صفایی فراهانی را بیامرزد که این مرکز ملی فوتبال را تاسیس کرد و دادکان و کفاشیان بزرگ‌ترش کردند. در خصوص مسائل بدنسازی مجموعه‌ای مثل پک هست و ما استفاده می‌کنیم. این‌ها مسائل ابتدایی است که باید وجود داشته باشد و الآن هم تقریبا وجود دارد. من همیشه از جز به کل می‌رسم زیرا همیشه کل هست. این چیزهایی که الآن می‌دهند و ما خوشحالیم چون قبلا نبوده و مگر ۲ تا ۳ نوع غذا و اردو در هتل ابتدایی است و خوشحالی ندارد.

سرمربی تیم ملی درباره نقشه راه تیم ملی عنوان کرد: ابتدا لیگ زودتر سروع شود و بازیکنان زودتر قرارداد ببندند و بدنسازی کنند تا فکرشان آماده‌تر شود. فدراسیون قبول کند تا بازی‌های تدارکاتی هماهنگ شده انجام شود تا نقشه راه ما پیش بگیرد. درودگر و ترابیان هم می‌خواهند کارهایی برای فوتسال انجام دهند و این برای من باعث خوشحالی است که خانواده من این کارها را برای فوتسال انجام می‌دهند.

شمسایی در رابطه با رابطه‌اش با حسین شمس عنوان کرد: من مدیون سیدمهدی ابطحی و حسین شمس بودم. او بزرگ این رشته است. یکی از برگ‌های زرین شناسنامه فوتسال مربوط به ایشان است. ما کش و قوس‌های زیادی به عنوان مربی و شاگرد داشته‌ایم و گهگاه اشتباهاتی از من صورت گرفته است و احترام ایشان بر من واجب است. من به همه بزرگان فوتسال از جمله حسین شمس زنگ زدم تا در اردو حضور داشته باشد تا این خانواده جمع‌تر باشد. این سلسله مراتب باید حفظ شود. من جز احترام کاری نمی‌توانم انجام دهم.

شمسایی: پای تغییر نسل فوتسال ایستاده‌ام

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =