کد خبر : 298861
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۳۵
-

رئیس جمهور تونس پارلمان را منحل کرد

رئیس جمهور تونس پارلمان را منحل کرد

قیس سعید، رئیس جمهوری تونس شامگاه چهارشبه پارلمان این کشور را تعلیق کرد. این تصمیم سعید پس از نشست مجازی نمایندگان پارلمان تونس برای لغو اقدامات استثنایی رئیس جمهور اتخاذ شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روسیا الیوم، این اقدام سعید پس از آن صورت گرفت که وی ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱، فعالیت پارلمان را منحل کرد.

قیس سعید در سخنانی گفت: بر اساس اصل ۷۲ قانون اساسی، امروز در این برهه تاریخی، انحلال مجلس را برای حفظ دولت و نهادهای آن و حفظ مردم تونس اعلام می کنم.

رئیس جمهور نشست تعدادی از اعضای پارلمان که از کار تعلیق شده‌اند را یک “کودتای نافرجام” دانست و اعلام کرد که آن‌ها علیه امنیت داخلی و خارجی کشور توطئه کرده‌اند.

وی تاکید کرد که این افراد تحت تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت و وزیر دادگستری نیز ابتکار عملی را در پیش گرفته تا در دادسرا تشکیل پرونده دهد.

رئیس جمهور تونس در ادامه هشدار داد که هرگونه توسل به خشونت با قانون، نیروهای مسلح نظامی و نیروهای مسلح غیرنظامی مواجه خواهد شد، زیرا دولت هرگز بازیچه ای در دستان کسانی نخواهد بود که سعی در سرنگونی آن داشتند.

سعید خطاب به تونسی‌ها گفت: «بیایید همه در حفظ امنیت تلاش کنیم، زیرا نهادهای دولتی وجود دارند و افرادی هستند که از دولت در برابر کسانی محافظت می‌کنند که ایده گروه را دارند، نه ایده دولت. ”

رئیس جمهور تونس در خصوص جلسه مجازی روز چهارشنبه پارلمان، در دیدار با نجلا بودن نخست وزیر با بیان اینکه فتنه افکنی از قتل شدیدتر است، افزود: اگر بخواهند کشور را تجزیه و اختلاف افکنی کنند، در این صورت ستاره های آسمان(مرگ) از این هدف به آنها نزدیکتر هستند.”

قیس سعید تاکید کرد که “کاری که آنها انجام می دهند یک توطئه آشکار علیه امنیت تونس است.”

وی گفت: امنیت و وحدت تونس به ما سپرده شده است و اجازه نخواهیم داد سوء استفاده کنندگان به تجاوزات خود علیه نهادهای دولتی ادامه دهند.

بعد از ظهر چهارشنبه، نشستی عمومی توسط نمایندگان پارلمان تونس به منظور لغو “اقدامات استثنایی” اعلام شده توسط رئیس جمهور در ۲۵ ژوئیه گذشته برگزار شد.

این جلسه علنی با حضور بیش از ۱۲۰ نماینده از مجموع ۲۱۷ نماینده از جناح‌های مختلف پارلمانی به صورت غیرحضوری برگزار شد.

رئیس جمهور تونس پارلمان را منحل کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + پنج =